Senaste nytt

Paris - Bra hotell och restauranger?

TheEagle

Medlem
Då har man slagit till på två biljetter med SAS i Y till Paris för att fira födelsedag. Passade på nu när de hade poängrabatt i mars.

Har varit i Paris tidigare ett par gånger men då endast på jobb. De bästa sevärdheterna lär vi kunna hitta till, men vad har ni tips på hotell och restauranger och barer i stan?

Vi gillar att äta gott, bo bra och gå ut och ha kul!
 

kangru

Medlem
Jag har varit i Paris en hel del, mest i jobb men ett par gånger på semester. Hotell i Paris är nästan lika trist som hotell i London (dvs dyrt och dåligt i många fall). Sist så landade vi på Pullman Montparnase och det var helt ok med ett läge som funkade att gå till de flesta ställen (med en 5åring och en 2åring i barnvagn).

Normalt använder jag en kombination av TripAdvisor och hotels.com när jag letar efter bra hotell och vettiga priser, någon som har bättre sätt?

Vi betalade 450€ för 2 nätter för 2vuxna och 2 barn en helg när det var nästan fullbokat på alla andra ställen. Anledningen att vi åkte ner var att jag hade ett möte som slutade efter sista flyget hade gått hem på fredagskvällen och det var smidigt att få ner resten av familjen med EB poäng (alltid lika uppskattat när de flyger C).
 

Direktorn

Medlem
Uppdatering önskas. Fyller 50 i slutet av Augusti och med stora delar av världen stängd ser weekend i Paris ut som ett alternativ när alla andra alternativ fått läggas i papperskorgen-:( Funderar på Jules Verne som har öppnat och som jag aldrig besökt men vill gärna ha aktuella tips på fler bra restauranger i Paris. Budgeten är ganska hög men det viktigaste är bra kvalitet och upplevelse. Kom gärna med aktuella tips!
 

pswe

Medlem
Antar att ni stannar mer än en natt så att det inte bara blir en fine dining middag.
Om ni behöver något lite enklare men klassiskt Paris lite bortom turistfällorna med god kvalitet så återvänder vi alltid till Brasserie Stella i närheten av Victor Hugo.
 

Homer

Medlem
Bra+hög budget i Paris, now you're talking, sky's the limit!;)
Vart har vi Agö som brukar ta den kombinationen seriöst.



Specifikt för Jules Verne, jag besökte den ihop med en kumpan för lunch en lördag för två år sedan.
Vi båda som ätit på ganska många topprestauranger tyckte den var medioker, sämre än exempelvis
Alain Ducasse:s paris bistro Benoit, vars meny kostar en fjärdedel.
Visst en restaurang i Eiffeltornet ska vara dyr, hyran är säkert som bnp för ett medelstort afrikanskt land,
men maten ska också vara riktigt bra, det var den inte.
En bonus är att du får direkttillgång till utsiktsplattformen på 2:a? våningen gratis.

Jag ser att de sedan dess bytt chef/ägare.
Eiffel Tower restaurant to reopen after collision of kitchen egos | World news | The Guardian
 
Last edited:
Uppdatering önskas. Fyller 50 i slutet av Augusti och med stora delar av världen stängd ser weekend i Paris ut som ett alternativ när alla andra alternativ fått läggas i papperskorgen-:( Funderar på Jules Verne som har öppnat och som jag aldrig besökt men vill gärna ha aktuella tips på fler bra restauranger i Paris. Budgeten är ganska hög men det viktigaste är bra kvalitet och upplevelse. Kom gärna med aktuella tips!

Kan verkligen rekommendera Ducasse sur Seine om ni vill ha en upplevelse Ducasse sur Seine - Paris lunch & dinner Cruise att ljudlöst glida längs Seine i en glasbåt och äta en fantastisk lunch eller middag är svårslaget.

Ducasse har släppt Jules Verne efter renoveringen förra året, men Frédéric Anton kommer ju från Pre-Catalan så han har säkert styr på den. Och det finns rätt gott om plats...oerhört vacker restaurang, killgissar att renoveringen inte tagit bort det ;)

La Table d'Eugene Accueil - La Table d'EugèneLa Table d'Eugène | Restaurant gastronomique trevlig liten restaurang med bra ambitioner.

Tour d'Argent är en stor favorit och alltid en upplevelse, även om det var länge sedan den tappade några stjärnor.

En lunch på Divellec Divellec - Restaurant de poissons et fruits de mer sitter aldrig fel, deras hummer är kanon.

Tour Montparnasse är en hyfsad restaurang, men med en helt otrolig utsikt, och om ni äter middag när det är mörkt och de tänder tornet så är det lite kul med alla asiater som skriker och klappar (kanske inte nu i Corona tider förstås).

Och för er med barn så är Choux-la-hop samma sak som Tjolahopp ;) Choux-la-hop! Place aux enfants à l'Institut Suédois - Sortiraparis.com
 

Dbodenfo

Medlem
Det finns så mycket bra i Paris Om man vet vad man vill ha. Nu är det ett par års sedan jag var där men bor alltid i st.germain.
Där finns alain passard Restaurant L’Arpege- Med tre stjärnor sedan 1996. Björn Franzén jobbade där under sin resa till att öppna eget.

Vin baren sauvage var bra när vi var där både för mat och vin.

Astrange är också på min lista.

Kolla också ”the folk” har fått bra middag till rabatterat pris på både en och två stjärniga restauranger.

Om du har ett Amex
Amex och res har en bra guide RES vet att det har funnits lite deals att hämta Som gratis bubbel på ducasse restauranger.
 

rvarttinen

Medlem
Trevliga tips redan i tråden så jag bidrar lite med ytterligare några ...
Vi brukar boka bord på Garnier mitt emot Saint Lazare när vi är i Paris. Har inte varit besviken någonsin efter ett besök där. De är kända främst för fisk och skaldjur, testa gärna deras plataeu ... en annan liten trevlig restaurang vi brukar besöka är Gaya.

- Garnier: RESTAURANT GARNIER I Site officiel, avis, prix et réservation en ligne
- Gaya: Pierre Gagnaire (de tycks ha flyttat från Rue du Bac till Rue de Saint-Simon, ett par kvarter)

Finns ju även ett antal på listan att prova; exempelvis så skulle jag vilja besöka Arpège (Site Officiel de l'Arpege, Restaurant trois étoiles du Chef Alain Passard), tyvärr tillfälligt stängd just.
 
Toppen