Senaste nytt

PANIK: reser till Abu Dhabi idag, pass gäller 2 månader till. Kört?

D

Deleted member 4971

Guest
Alltid bra med återkoppling om någon råkar ut för samma sak! Tur att det gick bra :)
 

intuition

Medlem
Ja, skönt att höra.

Sedan kan man inte hjälpa att tycka att de här 6-månaders-reglerna är rät absurda. Det gör ju att passen i praktiken bara är giltiga 4,5 år
 

chazzie

Medlem
Men till USA gäller inte sexmånadersregeln. De kan vara hur nitiska som helst i USA men du har rätt att stanna där till samma dag ditt pass går ut. Läs mer i andra trådar samt på USAs ambassads hemsida.

OT, men lite väl strikt tolkning där va? Man har absolut ingen "rätt" att vistas i USA som turist, däremot krävs inte att passet är giltigt längre än den tid man är där =}
 

nota bene

Medlem
OT, men lite väl strikt tolkning där va? Man har absolut ingen "rätt" att vistas i USA som turist, däremot krävs inte att passet är giltigt längre än den tid man är där =}
Nej, det stämmer...

Dock bör det inte finnas några problem som helst att resa till USA med ett pass med mindre än en dag giltighetstid? Jag har gjort detta förut med några dagar kvar och aldrig haft problem.
 

chazzie

Medlem
Nej, det stämmer...

Dock bör det inte finnas några problem som helst att resa till USA med ett pass med mindre än en dag giltighetstid? Jag har gjort detta förut med några dagar kvar och aldrig haft problem.

Nejdå, det finns inget sådant krav, jag var bara lite nitiskt för många läser forum som detta som gospel och vad jag menade är att man inte har någon "rätt" till något, men ja, du kan åka in med 1 vecka kvar på passet bara du lämnar innan det går ut, jag har läst på andra forum om personer som åkt "på gränsen" och när de fick flyg inställda så gick de över giltighetstiden på passet med en massa krångel som följd, så lite buffert är rekommenderat oavsett =}
 

mmatsie

Medlem
Hmm sitter på NRT med samma problem. Frugans pass går ut i april vilket vi missade på grund av dålig huvudräkning.

Skulle till Taipei med blev denied vid boarding.

Nu bokat nya biljetter till HKG som var nästa delmål. Verkar gå bra.

Frågan är bara hur det kommer gå till Thailand som vi ska till på tisdag. Några tips? Ringa ambassaden i BKK innan?

Hoppas bara usdm bokningen inte hade fel om att våra övriga biljetter inte canceleras eftersom det är en annan operatör....
 

Palazzi

Medlem
Immigrationsmyndigheten i Thailand har som praxis att tillåta pass med kortare tid än 6mån kvar (för de som stannar kortare än 30d). Den thailändska staten + deras konsulat i Sverige hävdar dock fortfarande att 6mån gäller. Jag tror inte det blir problem, men jag skulle heller inte chansa i detta fall - verkar alldeles för oklart.

De tillåter mig veterligen provisoriskt pass i Thailand. Det betyder att du kan utfärda ett sådant, med +6mån giltighetstid på ambassaden i Tokyo (om du är kvar). Kanske kan det också gå på generalkonsulatet i Hong Kong.
 
Toppen