Senaste nytt

PANIK: reser till Abu Dhabi idag, pass gäller 2 månader till. Kört?

jsm

Medlem
Tack alla!

Jag reser nästan bara inom Europa så var inte medveten om 6-månadersregeln. Orutinerat av mig.

Det är bara att hålla tummarna alltså... Incheckning online redan gjord och där gick allt bra. Flyger TXL-HIA-AUH med QR.
 

jsm

Medlem
Hej alla!

Tack för all input. Här kommer en rapport.

Efter en total ångestfull fredag kom jag till Tegel 2 timmar innan avgång med fru och 3 barn. Jag hade under dagen undersökt alla options jag kunde komma på, och en av den var att maila hotellet vi skulle bo på för att kolla om de hade koll på hur strikt UAE tillämpade 6-måandersregeln.

Denna del förtjänar en utvikning eftersom jag fick exceptionell service. Director Operations Hilton Abu Dhabi svarade inom 5 minuter efter mitt panikmail och han skulle kolla på saken. 30 minuter senare mailade han igen och bad om mitt telefonnumer. Tydligen skulle de kolla med immigrationen på AUH hur det brukade göra. Han ringde inom 5 minuter från mitt svarsmail och var mycket trevlig. Tydligen hade hans säkerhetschef goda kontakter och skulle kolla med dem. Men just nu var det fredagsbön så han hade svårt att få tag på folk... De skulle ringa under eftermiddagen. De mailade efter 3 timmar och sa att de hade pratat med dom och givet att vi återvände direkt till Tyskland skulle det inte vara något problem! Men de kunde inte lova något, men jag fick hans mobilnummer ifall de skulle blir problem. Stärkt av detta minskade min panik något. Nu handlade det mest om att komma med flyget...

När vi kom till Berlin Tegel i god tid gick vi till Oneworld Saphire-disken. La mitt pass sist av de 5....

Killen reggade vårt bagage, taggade priority och drog alla pass i läsaren. Inget hände -- allt gick som vanligt

Gick till loungen och pustade ut efter första hindret ur vägen. Den unga tjejen i loungen titta lite skeptiskt på mig, men tog efter lite vänliga blickar och ursäktande från min sida in hela familjen.

Därefter till passkontrollen i samband med att Boarding flaggades 60 minuter innan avgång. Samma rutin här. Mitt pass underst i högen. Killen tittade noga på alla pass. Inget hände. Nästa hinder ur vägen...

Derefter security check innan slutlig boarding. I samband med boardingen kollade de på passen en gång till .För tredje gången i rad charmade min 3-årige kille kontrollanten och vi började gå mot flygplanet. Efter 100 meter kom boardingkortkontrollanten springande. Nu är det kört tänkte jag, men tydligen hade han bara rivit av korten lite fel och vi fått med en annan passagerares "stubb".

Gick efter en längre busstransport ombord på planet. Fortfarande lite lätt stressad, men började känna att det går vägen. Till slut lyfte planet, ungefär på tid.

Efter ca 5 timmar i luften landade vi i Doha. Allt hade gått bra. Trodde inte att detta skulle bli den svårast delen av etappen, var mer orolig över immigrationen i AUH trots att Hilton gjort. Vi passade på att besöka den nya gigantiska och superhäftiga Business Class loungen på Hamad International -- kul och maffig. Inte heller här några problem att få in 5 personer med ett enda Topbonus Guld.

I säkehetskontrollen vid transit samt vid boarding av planet till AUH kollades passen, men det var inga problem. Den 40-minutersflighten till händelselös men blev imponerad över servicen (varm snack samt 8 riktiga businessstolar).

Till slut landande vi i Abu Dhabi. Väldigt lite folk en lördag morgon. Kom till immigrationskön som var kort. Samma procedur som tidigare samt handen på lappen med Hiltonchefens mobilnummer...

Det gick bra! Inga kommentarer trots ganska omständlig koll och stämpling av pass. Lillkillen hjälpte till att skapa god stämning (trots att han var i halvbra skick efter att ha drabbats av magsjuka första flighten).

Så nu skriver jag detta från Hilton Abu Dhabi. Tack för alla tips. Jag är glad att det gick vägen! :)
 
Toppen