Senaste nytt

Påskquiz!

Jonas F

Medlem
Knepigt värre. Vi vet ju alla att A340 har fyra motorer, och är därför värd 4. Flygplanet med två motorer är givetvis en A330 och är således värd 3.
Gubbe + pass =8. Med denna logik får vi 3+(4*8)=35

Nästan rätt, quizen är nog sponsrad av SAS som marknadsför A350, så byt ut trean mot en femma ;)

Jag är lite inne på samma men utgår från listpriser för de båda modellerna istället. Listpriset för en Airbus A340-300 ligger det på ca 270,5 miljoner dollar. Listpriset för en A350-900 ligger på ca 314,7 miljoner dollar. En faktor på ca 1,17 gånger priset alltså. Nu är det väl inte speciellt många som betalar listpris för varken A350 eller framför allt A340 men vi får nog ändå göra antagandet utifrån detta för att förenkla lite.

Det ger alltså:

4x1,17+(4^4)x4 = 4,67+256x4 = 1028,67

(Med reservation för avrundningsfel)
 

Canadien

Medlem
Jag är lite inne på samma men utgår från listpriser för de båda modellerna istället. Listpriset för en Airbus A340-300 ligger det på ca 270,5 miljoner dollar. Listpriset för en A350-900 ligger på ca 314,7 miljoner dollar. En faktor på ca 1,17 gånger priset alltså. Nu är det väl inte speciellt många som betalar listpris för varken A350 eller framför allt A340 men vi får nog ändå göra antagandet utifrån detta för att förenkla lite.

Det ger alltså:

4x1,17+(4^4)x4 = 4,67+256x4 = 1028,67

(Med reservation för avrundningsfel)

Planet med 2 motorer ser mer ut som en A340 som man sålt två motorer på. En 350 har ju större fläktar. Så hur mycket får man för två (begagnade) motorer till en A340?
 
Jag tycker det är roligt med alla som ifrågasätter det här testet. Förra året såg jag något liknande på ett mjölkpaket från Arla. Där var det en ko med 2 prickar som var värt något och sen skulle man räkna ut sista raden men då hade kon 4 prickar. Jag antar att Arla blev nedmailat om huruvida en Hereford med 2 prickar är mer värd än en Limousin med 4 prickar. Kanske någon kossa borde till veterinären pga prickarna? Vad var egentligen medelvikten av de olika raserna etc.
 

mha321

Medlem
Jag tycker det är roligt med alla som ifrågasätter det här testet. Förra året såg jag något liknande på ett mjölkpaket från Arla. Där var det en ko med 2 prickar som var värt något och sen skulle man räkna ut sista raden men då hade kon 4 prickar. Jag antar att Arla blev nedmailat om huruvida en Hereford med 2 prickar är mer värd än en Limousin med 4 prickar. Kanske någon kossa borde till veterinären pga prickarna? Vad var egentligen medelvikten av de olika raserna etc.
Det får väl sägas vara internetforum i ett nötskal!
 

Arv

Medlem
Mitt svar: 35.33

Logik
Flygplan: Ett helt är värt 4 och har totalt 12 beståndsdelar. Denna saknar 2 och blir värd, 3.33
Gubbe+pass: 8
Pass:4
Uträkning: 3.33 + (8*4) = 35.33
 
Toppen