Senaste nytt

På vilka linjer kan man flyga med widebody-plan inom Europa?

Dr. Miles

Expert
Någon som vet hur man hittar widebody som används regelbundet inom Europa? Har förstått att Turkish airlines gör det, har också hittat LATAMs linje mellan Frankfurt och Madrid. Vill gärna pröva nu i sommar före en eventuell längre resa i höst. Har i och för sig Eurobonuspoäng till en Amex 2-4-1, men tänkte spara den till nästa år. Kul att se hur det är att flyga economy i widebody innan jag bokar long haul.
Jag har inte uppdaterat tråden sedan 2016, men här får du ett hum om vilka linjer som flygs med widebody (framförallt av icke europeiska flygbolag).

Fifth freedom linjer i Europa | Sida 10 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Canadien

Medlem
British airways urgamla 767 som de kör till Arlanda en gång om dagen kan du ju prova. Den ger dock ingen bra bild av hur longhaul är eftersom den är just väldigt gammal, utan IFE och allmänt bullrig.

Nästan lika billigt som att åka till London kan du hitta kampanjer med Lufthansa eller SAS till USA, boka hemresa med vändande plan så slipper du kosta på dig en hotellnatt.
 

Berglund

Medlem
@Magnus8 Jag förstår verkligen inte varför du vill ”pröva” att flyga widebody i economy?! Det är 6, 7, 8, 9 eller 10 personer per rad, i säten som är nästan lika tätt inpå varandra som i ett vanligt svenskt inrikesplan. Väldigt ospännande på alla sätt och vis. Du får visserligen på long haul en liten matbit men den är knappast så fantastisk att den i sig skulle motivera resan. Spara du pengarna inför din Amex 2-4-1 resa istället, det finns verkligen inget att ”pröva” med widebody i economy. Det tar dig till din destination, varken mer eller mindre. Det är sällan eller aldrig en upplevelse att minnas eller skriva hem om!

Undantaget som bekräftar regeln:
21 timmar i widebody, long haul, economy tur och retur till Austin, TX den 12 mars 2018 - BC on Tour . . .
 

Magnus8

Medlem
Måste ha uttryckt mig oklart. Har ingen tanke på att använda Amex 2-4-1 på economy. Men om reslusten är stor i höst, men reskassan skral så tänkte jag att det vore intressant att nu i sommar testa i Europa (om vi ändå ska resa på samma kontinent). Förstår att det skiljer mellan bolagen, men det var liksom inte poängen. Känns nästan lite skamligt att erkänna sin brist på long haul erfarenhet. Har en economy med SAS till USA för hundra år sedan och en tripp till Mexico med Lufthansa i lite finare klass.
 

Berglund

Medlem
Känns nästan lite skamligt att erkänna sin brist på long haul erfarenhet.
Finns inget skamligt med det överhuvudtaget. Till och med den här inne med flest bonuspoäng, flest flygplatser, flest olika flygplanstyper och flest First flygningar - har börjat någonstans med sin första flygning - även i widebody! :)

Däremot vidhåller jag starkt att det finns verkligen inget särskilt med widebody i economy såtillvida att det är något du skulle behöva "pröva" först. Vad är det du undrar över? Om piloten skall hitta vägen? Eller trånar du så mycket efter lite trist flygplansmat, serverat på en plastbricka som mest påminner om straffkommendering och skolmatsal? Längtar du efter att få stå i lång incheckningskö, för att därifrån gå till den långa kön till securityn och sedan stå i den oändliga boardingkön ifrån helv***t för den tveksamma "lyxen" att boarda i sista gruppen? Det är ungefär lika muntert som dödens väntrum...

Jag får känslan att du blåser upp det till något som det inte är. Det är verkligen inget speciellt, en smula bättre än en vanlig B737 eller A320 maskin, javisst är det det. Men inte på något märkbart eller fantastiskt sätt, alls inte. Det är en flygplansstol, du får mat, en liten snål dricka och du kommer till din destination. Och för de allra flesta - fungerar det faktiskt alldeles utmärkt!
 
Last edited:

Magnus8

Medlem
Finns inget skamligt med det överhuvudtaget. Till och med den här inne med flest bonuspoäng, flest flygplatser, flest olika flygplanstyper och flest First flygningar - har börjat någonstans med sin första flygning - även i widebody! :)

Däremot vidhåller jag starkt att det finns verkligen inget särskilt med widebody i economy såtillvida att det är något du skulle behöva "pröva" först. Vad är det du undrar över? Om piloten skall hitta vägen? Eller trånar du så mycket efter lite trist flygplansmat, serverat på en plastbricka som mest påminner om straffkommendering och skolmatsal? Längtar du efter att få stå i lång incheckningskö, för att därifrån gå till den långa kön till securityn och sedan stå i den oändliga boardingkön ifrån helv***t för den tveksamma "lyxen" att boarda i sista gruppen? Det är ungefär lika muntert som dödens väntrum...

Jag får känslan att du blåser upp det till något som det inte är. Det är verkligen inget speciellt, en smula bättre än en vanlig B737 eller A320 maskin, javisst är det det. Men inte på något märkbart eller fantastiskt sätt, alls inte. Det är en flygplansstol, du får mat, en liten snål dricka och du kommer till din destination. Och för de allra flesta - fungerar det faktiskt alldeles utmärkt!
Tack för svar. Men min fråga handlar inte om upplevelsen i economy widebody (det bestämmer jag själv). Det jag frågar om är om vilka möjligheter som finns att hitta widebody intra european. Vad som sker innan själva resan är ganska ointressant. Det rör sig om ganska kort tid jämfört med resans längd.
 

Agö

Medlem
Här kommer ett kul tillfälle för er som gillar Lufthansa och Mallis. En A346 sätts in på valda avgångar i maj och juni mellan München och Palma de Mallorca.

Lufthansa schedules A340-600 Palma Mallorca service in 2Q18

Lufthansa during the month of May and June 2018 scheduled A340-600 operation on Munich – Palma Mallorca route, reflected in last week’s schedule update. A total of 6 flights will see the A340 operating, instead of A320/321. Planned A340-600 operation as follows.

LH1820 MUC1025 – 1230PMI 346 18MAY18
LH2660 MUC1550 – 1755PMI 346 19MAY18
LH1820 MUC1540 – 1745PMI 346 20MAY18
LH1820 MUC1000 – 1210PMI 346 01JUN18
LH2660 MUC1550 – 1755PMI 346 02JUN18
LH2660 MUC1515 – 1720PMI 346 03JUN18

LH1821 PMI1345 – 1550MUC 346 18MAY18
LH2661 PMI1910 – 2120MUC 346 19MAY18
LH1821 PMI1900 – 2105MUC 346 20MAY18
LH1821 PMI1320 – 1525MUC 346 01JUN18
LH2661 PMI1905 – 2115MUC 346 02JUN18
LH1821 PMI1825 – 2030MUC 346 03JUN18

Lufthansa schedules A340-600 Palma Mallorca service in 2Q18 :: Routesonline
 
Toppen