Senaste nytt

På upptäcktsfärd i Amerika

Här kommer inlägg nr 1100. Kanske blir vettigare att sy ihop inläggen till en lång rapport senare.

Del 2. Road trip genom Long Island

Den här delen av rapporten kommer vara ganska kort. Vi har faktiskt inte lagt någon tid till att ta bilder osv. Av en konstig anledning så vägrade iPaden laddas av USB uttaget i bilen. Det funkade prima för iPod och med Bamses Dunderhits på högsta volym åkte vi vidare från Walmart till Jones Beach som ligger ungefär 1 timme från NYC.
Tanken från början var att göra hela vägen till Montauk men efter att vi anlände på stranden så struntade vi i Hamptons. Tänkte ta det en annan gång.
Vågorna är grymma och sanden är ren. Det finns flera s.k. fields där man kan bada, sola och parkera. Förresten kostar parkeringen 10 dollar om dagen.
Vi tyckte mest om Field 6 då man kan parkera ganska nära stranden, det finns en strandbutik och Friendly's som alla tar kort till skillnad från andra områden. På Field 4 finns t.ex. en stor offentlig pool där upp till 500 människor kan bada samtidigt. Det kan vara bra om man vill att komma till oceanen, ha bästa vågorna i området och bada i pool :D
Från parkeringen ändå ut till stranden går en boardwalk, som närmare vattnet byts ut till en strandmatta. Mao det går bra att ha en barnvagn med.
När vi kom fram så var en storvuxen kille sippandes kall pepsi från en pappersmugg(man får inte ha alkohol på stranden) upptagen med att gräva ett litet hål i sanden. Trodde först att han ville gräva ner sitt kylskåp där, men han sa att han hade inget syfte med hålet. Killen var kanske nästan 2 meter och vägde säkert över 200kg, hade en jättestor Mets tröja på sig. Han var ganska sympatisk och grävandet växlades med badandet. Mina barn var intresserade av hålet och hjälpte lite till att gräva med sina spadar och hinkar. Dagen gick ganska fort förbi, när solen sakta började gå ner bestämde vi att åka hem. Killen, som hette Mike, hann gräva ett stort och djupt hål där han inte syntes alls når han stod upp och så fixade han trappa ner och hade även plats för sitt kylskåp.
I backgrunden denna dagen på Nikon Theater hördes Iron Maiden med Alice Cooper.

Nästa dagen åkte vi till Queens Zoo, senare åkte vi till Robert Moses State Park, där också finns en strand och nära finns en Fire Island fyr som man kan gå på en guidad tour. Det är dagligen fram till kl 17. Efter fyren hade vi planer att åka till Riverhead som ligger ute på Long Island där s.k. North fork börjar, stanna natten där och fortsätta vår resa. Det fanns 3 hotel där: Hyatt, Hilton Garden Inn och Hotel Indigo. Priserna där på sommaren är helt bisarra, vad sägs om 299 dollar om dagen på helgen för en standardrum?! Men det beror förstås när på sommaren det händer. Jag lyckades boka ett rum på HGI för 125 dollar men möra efter stranden tyckte vi att vi ville åka tillbaka till NYC och gå på en jazz koncert i Park Slope med vänner.

Efter alla dessa resor tog vi några lugna dagar i city. Planerna var att fortsätta nästa fredag. Det blev lördag istället då på fredagar i NYC på sommaren finns Riverflicks for Kids och barnen tycker om film utomhus. Det är ju också lite kvalitetstid för vuxna med Jersey City som backdrop.

På lördag åkte vi till först till Jones Beach. Sen blev det Riverhead som var ganska ointressant ställe. Strax efter hamnade vi på Indian Island Park där finns en camping med allt möjligt och så finns piknickställen ganska nära vattnet. Stranden ligger på Flanders Bay viken som är ganska lugn efter vågorna på JB.
Det var ett jättekul ställe där fanns ett jättestor lekplats där barnen kunde leka i timmar samt på stranden är det ganska tomt. Fanns endast 5-6 sällskap. Vattnet är lugn och inte alls djupt. Bra för ett familjebesök med andra ord.

Efter några timmar på stranden åkte vi vidare genom North fork. Nu är det så att där är det mest lämpad för vuxna eller familjer med lite äldre barn då på alla restauranger, barer osv finns live bands på lördagar.
Det finns en del vingårdar och vinprovning för $5-$6 per person är helt vanlig.
För alla som är intresserade av denna typ av aktivitet så finns Long Island Wine Country | Wineries, Events, Shopping, Accommodations, Dining, Attractions

Vi fortsatte vidare då vi skulle med en färja i Orient som ligger på tippen av halvön. Köpte mat på Hellenic snack bar för att äta på färjan. Men annars skulle man stanna där och njuta av det hela. Stället är så bra.
 
Och här kommer det mer.

Från Long Island till Connecticut

Det finns två färjor som förbinder Long Island med Connecticut: Bidgeport-Port Jefferson och Orient-New London. Man köper biljetter online och så måste man ha bokningen redo när man kommer fram till färjan.
På plats i Orient ligger kajen på ett stenstrand. Kom gärna tidigare att njuta av utsikten. Det är lite syrrealistisk att se endast 1 färja och inget annat där, mitt i ingenstans.
Man checkar in och sen boardar färjan med bilen. På övre däck finns en stor passagerarhytt och ovanpå den finns också uteplatser att sitta. Det säljs mat och dryck inne, snabbmat som vanligt. Sen finns en bar ombord. Resan tar knappt 1 timme. Mitt råd är att ta denna färja på vägen till LI och New York. Om man kanske gör en Road Trip i New England, Cape Cod eller liknande och sen fortsätter mot Long Island. Då sparar man mycket tid genom att ta färjan och undvika köerna på I-95 söderut. Long Island Expressway(I-495) är mycket trevligare.

I Connecticut anländer man i New London vilket är mycket större stad och känns mer urbaniserad efter avslappnade atmosfären på LI.

New England

Vi fortsatte vidare mot Hartford till Glastonbury där vi hade bokat rum på Hilton Garden Inn. Resan tog 40 minuter och check-in processen var hur smidigt som helst.
Efter en natt på hotellet och en gedigen frukost passade vi på att utnytja hotellets uteplats och pool. Checkade ut vid 13 tiden och efter påfyllning av vatten(det går mycket åt av den varan) körde vi fort ner till Groton.
Målet var amerikanska flottbasen med USS Nautilus museet som Björnström nämnde en gång i sin blogg.
Nu är det så att Groton är inte bara hem till flottbasen och museet utan även till ubåtsfabriken där dessa bjässar byggs.
Eftersom jag misstänker att bjornstrom hade aldrig chansen att återvända till USS Nautilus så kommer här en länk till vad man missade: The Submarine Force Museum Virtual Tour - Front Walk
Ta gärna en virtuell tour och kolla själv om ni vill besöka detta museum: Virtual Tours - Submarine Force Museum & USS Nautilus

Vi spenderade glatt resten av dagen här. Det var hur mycket som helst intressanta saker. Vi åkte hem på kvällen då besöket till Boston blev uppskjutet för denna gång.
 
Här kommer inlägg nr 1111 :p

Vågorna gungar mig
Under bar himmel seglar jag
Händer som gungar mig
Jag har hela världen under mig snart
Vågorna gungar mig mot det lugn jag vill ha
jonesbeach_wave1.jpg
 
Last edited:
Mot Niagara

Ena veckan hade jag en en långhelg att se fram emot då jag tog kompledigt på fredag. Vi önskade åka bort lite från storstaden och bestämde oss att ta en trip inte minst till Niagara. För det mesta var det ju en vän som var där med familjen och rekomenderade Embassy Suites hotellet med utsikt över fallet som ligger på kanadensiska sidan av gränsen.
Sagt och gjort, vi är ganska spontana, 1 dag före resan bokas en hotelnatt på Country Inn and Suites för att övernatta på vägen samt få 44K kampanjpoäng. Radisson Syracuse och Rochester var val nr 2 och 3 i listan men CIS hade bästa priset, $87 för ett dubbelrum med frukost är oslagbart.
Vi åkte iväg från City sen på kvällen efter maten och med några pi(t)ssstop på vägen nådde hotellet strax efter midnatt. De brukar hålla reservationen till kl 2 på natten. När vi anlände till hotellet var det tyst och tomt överallt. Vi togs emot av en sömnig receptionist som gav oss korten till rummet samt meddelade att frukosten fråm till 9 ingår i rumspriset.
Som tur var låg vårt rum på bottenvaning och vi kunde parkera bilen strax utanför.
Nästa morgon hann vi äta frukost som var inte så märkvärdig: frukt, grönsaker eller något form av protein lyste med sin frånvaro. Men man kudde grädda egna våfflor vilket var OK och barnen tyckte om musli-utbudet. Många gäster checkade ut precis efter frukosttiden. Vi ville stanna lite och låta barnen simma och bli lite trötta innan vi skulle fortsätta vor resa.
Hur som helst med poolen för oss själva gick tiden ganska fort förbi, vi lyckades checka ut vid 13 tiden. Strax efter fick jag ett samtal av en vän som var i Montreal att besöka föräldrar och sa att han är på väg till semester och vi borde besöka honom någon gång(han bor utanför staden) under sommaren.
Halvskoj sa vi att då ses vi på kvällen. Då han är van till såna skämt(en gång körde han hela vägen ner till YYZ bara för att ha lunch med oss) sa han bara då säger jag till mamma att vi blir fler till middagen.
När barnen hörde vem vi pratade med blev de glada och skrotade genast Niagara planerna, en helg med gamla familjevänner låter mycket roligare än något vattenfall. Eller var det sällskapet av en Berner sennenhund som var avgörande?? Hm, ska fråga killar sen. :)
Vi rattar mot gränsen och snart passerar den. Kanadensiska motorvägar är också ganska roliga att köra på. Några timmar senare var vi i Montreal.
Det som var bäst med vår resa till Montreal var att det hölls en internationell fyrverkeri tävling under 6 veckor varje sommar: Paul's Pyrotechnics Page - 2012 Competition Photos
Det är något spektalulärt! Planera gärna för 2013 sommarsemester.
Annars så är staden mycket bra, känns europeiskt och alla pratar franska. Vi har inte varit mycket i innerstaden utan åkte till en poolkalas. Barnen var mycket glada då det fanns 2 till Berner sennen där.
På vägen tillbaka hem fastnade vi i trafiken vid gränsen, det flöt sakta i 1 timme och hela processen tog inte ens en minut då strax bakom oss var en GT Shelby Cobra(eller var det Super Snake) och gränspolisen var mer intresserad av den bil. Antar att killen åkte sen på "extrakontroll för contraband" eller liknande :D
För oss var vägen hem ganska fort och så ointresant som motorvägen kan vara förutom några roliga bilder av vad folk kan släpa bakom sin bil.

bikeonjeep.jpg
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tack för uppdateringen.
Jag läste fel igen när jag såg din rubrik. Jag trodde att du hade börjat att satsa på samma spår som agehall och åka till Nigeria...:eek:
 
Jones Beach - om man älskar vågor

Nu har tråden passerat 1000 visningar och det är inte så mycket jag kommer på att skriva om.
Jones beach är en av de stora stränderna nära NYC. En perfekt utflykt på en solig dag. Vägen dit går via s.k. parkways: Grand Central Parkway, Cross Island Parkway, Northern State Parkway, Meadowbrook Parkway. Det hela tar knappt 1 timme och så är man där med 10km av sand. Som sagt vågorna är grymma här. Parkeringen kostar 10 dollar om dagen och det finns varm dusch, toaletter, snabbmat, en lite beach shop och paraplyuthyrning. Allt detta fram till kl 18. Stranden stängs vid solnedgången.

Delen med en parkering närmast vattnet är Field 6. Vår 2012 Jetta denna dagen parkerades på första rad, 5 meter ifrån boardwalken.
jonesbeach 001.jpg jonesbeach 002.jpg

jonesbeach 003.jpg jonesbeach 007.jpg
jonesbeach 009.jpg jonesbeach 011.jpg
 
Toppen