Utflykter
Våra stopp i hamnarna var ganska identiska, d.v.s. mindre orter med ett avgränsat område i hamnen med restauranger, barer och olika typer av affärer. Trots det så är det avkopplande att röra på sig lite innan man återvänder till fartyget.
Mexiko - Costa Maya
Här gjorde vi en utflykt till en badstrand 30 minuters busstur från fartyget. Mat och dricka ingick i priset.
Sol på en öde strand
Friska vindar
Belize – Belize City
Så fick man då nöjet (?) att besöka en av världens farligaste städer med en extremt hög crime-rate. Vi tog en promenad i de centrala delarna och det var tydligt att detta är ett oerhört fattigt land. Utslagna människor och slum mitt i centrum. Statens största och viktigaste inkomstkälla är de kryssningsfartyg som dagligen angör hamnen.
Tack!
Snabbmatskiosk
Den här typen av matställe fanns över hela stan. Den är öppen, notera den lilla öppningen där kunderna betalade och sedan fick man ut varorna genom samma lucka.
Med tenderbåt på väg tillbaks till MSC Maraviglia
Honduras – Roatan
Även här blev det en baddag i vacker natur innan vi intog middagen på båten.
Vacker syn att vakna till
Underbar strand
Vacker syn att somna till
Bahamas – Ocean Cay
Sista dagen på kryssningen tillbringade vi på rederiets egen, delvis konstgjorda, ö i Bahamas. Här har man byggt upp ett helt samhälle med bostäder för personalen, affärer, restauranger och barer. Naturligtvis har YC gäster en egen avdelning och egna ”buggies” som kör omkring gästerna. Vi valde att boka en egen Cabana där vi blev serverade dricka och mat hela dagen. Tyvärr var inte vädret optimalt, men vi hade en lång och härlig dag här.
Att angöra en brygga
Förfriskningar i vår Cabana
Ingen juice-knapp här inte, ville man ha service, så hissade man flaggan!
Skål!
Mellanmål
Baren för YC gäster
En vindpinad ö
Personal och service
Utan någon som helst tvekan högsta betyg! Man blir vid ankomst tilldelad en Butler och en Junior Butler som är tillgängliga dygnet runt. Alla frågor eller små problem löstes direkt, och några stora hade vi inte. Men all personal utan undantag är oerhört trevliga på ett naturligt sätt.
Vår Junior Butler Patreek
Vi hade en helt fantastisk vecka och totalbetyget är
10 av
10, trots att även solen hade sina fläckar!
Playa del Carmen
Rutt: MIA-CUN
Datum: 9 februari 2020
Tid: 12.10
Flight: AA2422/ Boeing 767
Kabin: Business
Ingen lounge på MIA när man åker till Cancun! ”Champagne” i plastglas och en påse chips! Trist! Fan, SAS Plus är ju riktigt bra!
Vi tillbringade 12 dagar för sol och bad i Playa del Carmen och bodde på Grand Hyatt, ett bra hotell som ligger direkt på stranden. Playa del Carmen gav överlag ett trevligt intryck. Visserligen blev man var hundrade meter tillfrågad: Tequila? Weed? Cocain? Men annars var mexikanarna väldigt trevliga. Inte så många svenskar här, så många nyfikna frågor. Många barer hade riktigt bra band som höll stämningen uppe hela kvällen.
Utsikt från rummet
Slank ner utan problem!
Nattliv i Playa del Carmen
Rock on!
Hemfärd
Rutt: CUN – IST och IST - CPH
Datum: 20 februari 2020
Tid: 09.55
Flight: TK181/TK1783
Equipment: Boeing 787 Dreamliner/Airbus 321
Kabin: Business
En katastrofalt dålig flygning från Cancun med Turkish. Vid ombordstigning delades menyer och frukostkort ut innan avgång. Vid ca 11.30 påbörjades frukostserveringen (!) under stor stress och därefter påbörjades bäddningen av sätena och kabinen släcktes ned. Vid förfrågan fick jag svaret att middagen skulle serveras 2 timmar innan ankomst till IST, alltså 10 timmar efter frukostserveringen. Va? Nu blev det inte så. 1,5 timmar innan landning började måltiderna delas ut. Detta fick till följ att huvudrätten för många fick avslutas i förtid och Turkish berömda och fantastiska dessertvagn fick vara kvar i galley. Detta på en 12 timmars flygning!
Visst, kan man diskutera hur måltiderna skall disponeras. I det här fallet så tycker jag att omvänd ordning är självklar. Lunch vid 12.00 tiden mexikansk tid och frukost innan vi landar tidig morgon turkisk tid och där emellan lite sömn. Förutom ovanstående konstigheter så verkade besättningen till stora delar vara orutinerad och total avsaknad av de där små detaljerna som skall till, som t.ex. ett litet leende ibland.
En reflektion när det gäller 878:an så är den perfekt för ensamresenärer med hög grad av privacy på alla platser men högst olämplig när man åker par. Vi åkte i ett ”couple-seat” (udda rader) men stolens utformning gör att man måste luta sig fram varje gånga man skall konversera. Synd på en annars bra stol och trevlig kabin.
Bra och snygg kabin
Att sen flygningen IST-CPH hade riktiga biz-säte och en fantastisk service hjälpte tyvärr inte upp betyget för Turkish denna gång.
Tack alla ni som läste, kommenterade, och gillade!