Senaste nytt

På kryss med MSC Meraviglia i Karibien

Appulip

Ny medlem
Hej,

Mitt första inlägg på forumet och härmed mitt första tips.

jag jobbar mot kryssningsindustrin vilket gör att jag ofta besöker dessa fantastiska skepp och för er som vill ha en fantastisk upplevelse så kan jag rekommendera VIRGIN.

De är för de vuxna som vill ha kul ombord på ett fartyg, har själv vart på kryssningar genom arbetet och själv ibland känt att man tröttnat ganska snabbt och allt är lite ”same same” känns dock inte som något man hade gjort på virgin.

Fantastiska restauranger och barer i häftiga miljöer. Inga stora buffer utan all matlagning görs direkt framför er.
Inga barn utan detta är inriktat mot vuxna som vill ha kul, all mat ingår också i alla kryssningar.

virgin erbjuder också 3 dagars kryssningar vilket jag tycker kan vara lagom om man vill ha kul på själva båten och inte är ute efter att se flera platser.
När de väl är aktiva på marknaden kommer jag lätt ta med tjejen för första gången på kryssning.

De kommer utgå en båt från Miami och senare en båt från Barcelona.
 

malmokalle

Medlem
Utflykter

Våra stopp i hamnarna var ganska identiska, d.v.s. mindre orter med ett avgränsat område i hamnen med restauranger, barer och olika typer av affärer. Trots det så är det avkopplande att röra på sig lite innan man återvänder till fartyget.

Mexiko - Costa Maya

Här gjorde vi en utflykt till en badstrand 30 minuters busstur från fartyget. Mat och dricka ingick i priset.

IMG_3305.JPG

Sol på en öde strand

IMG_3319.JPG

Friska vindar

Belize – Belize City

Så fick man då nöjet (?) att besöka en av världens farligaste städer med en extremt hög crime-rate. Vi tog en promenad i de centrala delarna och det var tydligt att detta är ett oerhört fattigt land. Utslagna människor och slum mitt i centrum. Statens största och viktigaste inkomstkälla är de kryssningsfartyg som dagligen angör hamnen.

IMG_3356.JPG

Tack!


IMG_3355.JPG

Snabbmatskiosk
Den här typen av matställe fanns över hela stan. Den är öppen, notera den lilla öppningen där kunderna betalade och sedan fick man ut varorna genom samma lucka.

IMG_3361.JPG

Med tenderbåt på väg tillbaks till MSC Maraviglia

Honduras – Roatan

Även här blev det en baddag i vacker natur innan vi intog middagen på båten.

IMG_3369.JPG

Vacker syn att vakna till


IMG_3378.JPG

Underbar strand


IMG_3379.JPG

Vacker syn att somna till


Bahamas – Ocean Cay

Sista dagen på kryssningen tillbringade vi på rederiets egen, delvis konstgjorda, ö i Bahamas. Här har man byggt upp ett helt samhälle med bostäder för personalen, affärer, restauranger och barer. Naturligtvis har YC gäster en egen avdelning och egna ”buggies” som kör omkring gästerna. Vi valde att boka en egen Cabana där vi blev serverade dricka och mat hela dagen. Tyvärr var inte vädret optimalt, men vi hade en lång och härlig dag här.

IMG_3452.JPG

Att angöra en brygga

IMG_3464.JPG

Förfriskningar i vår Cabana

Ingen juice-knapp här inte, ville man ha service, så hissade man flaggan!

OC (3).JPG

Skål!

OC.JPG

Mellanmål


OC (8).JPG

Baren för YC gäster

OC (2).JPG

En vindpinad ö

Personal och service

Utan någon som helst tvekan högsta betyg! Man blir vid ankomst tilldelad en Butler och en Junior Butler som är tillgängliga dygnet runt. Alla frågor eller små problem löstes direkt, och några stora hade vi inte. Men all personal utan undantag är oerhört trevliga på ett naturligt sätt.

IMG_3385.JPG

Vår Junior Butler Patreek

Vi hade en helt fantastisk vecka och totalbetyget är 10 av 10, trots att även solen hade sina fläckar!

Playa del Carmen

Rutt: MIA-CUN
Datum: 9 februari 2020
Tid: 12.10
Flight: AA2422/ Boeing 767
Kabin: Business

Ingen lounge på MIA när man åker till Cancun! ”Champagne” i plastglas och en påse chips! Trist! Fan, SAS Plus är ju riktigt bra!

Vi tillbringade 12 dagar för sol och bad i Playa del Carmen och bodde på Grand Hyatt, ett bra hotell som ligger direkt på stranden. Playa del Carmen gav överlag ett trevligt intryck. Visserligen blev man var hundrade meter tillfrågad: Tequila? Weed? Cocain? Men annars var mexikanarna väldigt trevliga. Inte så många svenskar här, så många nyfikna frågor. Många barer hade riktigt bra band som höll stämningen uppe hela kvällen.

Hyatt.JPG

Utsikt från rummet

IMG_3582.JPG

Slank ner utan problem!

IMG_3575.JPG

Nattliv i Playa del Carmen


IMG_3577.JPG

Rock on!


Hemfärd

Rutt: CUN – IST och IST - CPH
Datum: 20 februari 2020
Tid: 09.55
Flight: TK181/TK1783
Equipment: Boeing 787 Dreamliner/Airbus 321
Kabin: Business

En katastrofalt dålig flygning från Cancun med Turkish. Vid ombordstigning delades menyer och frukostkort ut innan avgång. Vid ca 11.30 påbörjades frukostserveringen (!) under stor stress och därefter påbörjades bäddningen av sätena och kabinen släcktes ned. Vid förfrågan fick jag svaret att middagen skulle serveras 2 timmar innan ankomst till IST, alltså 10 timmar efter frukostserveringen. Va? Nu blev det inte så. 1,5 timmar innan landning började måltiderna delas ut. Detta fick till följ att huvudrätten för många fick avslutas i förtid och Turkish berömda och fantastiska dessertvagn fick vara kvar i galley. Detta på en 12 timmars flygning!

Visst, kan man diskutera hur måltiderna skall disponeras. I det här fallet så tycker jag att omvänd ordning är självklar. Lunch vid 12.00 tiden mexikansk tid och frukost innan vi landar tidig morgon turkisk tid och där emellan lite sömn. Förutom ovanstående konstigheter så verkade besättningen till stora delar vara orutinerad och total avsaknad av de där små detaljerna som skall till, som t.ex. ett litet leende ibland.

En reflektion när det gäller 878:an så är den perfekt för ensamresenärer med hög grad av privacy på alla platser men högst olämplig när man åker par. Vi åkte i ett ”couple-seat” (udda rader) men stolens utformning gör att man måste luta sig fram varje gånga man skall konversera. Synd på en annars bra stol och trevlig kabin.

TK kabin.jpg

Bra och snygg kabin

Att sen flygningen IST-CPH hade riktiga biz-säte och en fantastisk service hjälpte tyvärr inte upp betyget för Turkish denna gång.

Tack alla ni som läste, kommenterade, och gillade!
 

Linmet

Medlem
Hemfärd

Rutt: CUN – IST och IST - CPH
Datum: 20 februari 2020
Tid: 09.55
Flight: TK181/TK1783
Equipment: Boeing 787 Dreamliner/Airbus 321
Kabin: Business

En katastrofalt dålig flygning från Cancun med Turkish. Vid ombordstigning delades menyer och frukostkort ut innan avgång. Vid ca 11.30 påbörjades frukostserveringen (!) under stor stress och därefter påbörjades bäddningen av sätena och kabinen släcktes ned. Vid förfrågan fick jag svaret att middagen skulle serveras 2 timmar innan ankomst till IST, alltså 10 timmar efter frukostserveringen. Va? Nu blev det inte så. 1,5 timmar innan landning började måltiderna delas ut. Detta fick till följ att huvudrätten för många fick avslutas i förtid och Turkish berömda och fantastiska dessertvagn fick vara kvar i galley. Detta på en 12 timmars flygning!

Visst, kan man diskutera hur måltiderna skall disponeras. I det här fallet så tycker jag att omvänd ordning är självklar. Lunch vid 12.00 tiden mexikansk tid och frukost innan vi landar tidig morgon turkisk tid och där emellan lite sömn. Förutom ovanstående konstigheter så verkade besättningen till stora delar vara orutinerad och total avsaknad av de där små detaljerna som skall till, som t.ex. ett litet leende ibland.

En reflektion när det gäller 878:an så är den perfekt för ensamresenärer med hög grad av privacy på alla platser men högst olämplig när man åker par. Vi åkte i ett ”couple-seat” (udda rader) men stolens utformning gör att man måste luta sig fram varje gånga man skall konversera. Synd på en annars bra stol och trevlig kabin.


Samma upplevelse. De började med lunchen alldeles för sent. = stress = hann ej få. Så onödigt. Byt ordning och/eller börja 1h tidigare med serveringen.

Passa på att skriv om detta i det omdöme turkish kommer maila dig och be om!
 
Toppen