Senaste nytt

Oslo Gardermoen: Kommer Norwegian gå om SAS?

Palazzi

Medlem
Tror jag definitivt att de gör.... men bara i OSL på kort sikt.
Inte så konstigt heller med tanke på vilka flygplatser de olika bolagen prioriterar.
 

Traveller

Medlem
Flög kockpit i dag med SK143 från CPH. Ämnet Norwegian kom upp. Tydligen var det så att ca 40 Piloter som arbetade för SAS och som blev tvugna att lämna SAS började arbeta för Norwegian. I princip alla dessa är nu tillbaka hos SAS igen. Piloterna hade uppfattningen att Norwegian håller på att tappa, framför allt personal, tack vare anställningsvillkoren. Dom berättade att Norwegian har Lettländsk kabinpersonal anställd numera samt att de long haul flygningar som bolaget kommer ha (Bangkok + New York) kommer ske med till stor del Thailändsk samt Amerikansk personal ombord inkluderat piloter. Det innebär ju att dom förmodligen inte går under de regler som gäller inom EU avseende arbetstider osv. Om detta stämmer tror jag Norwegian kommer att börja tappa.
 

Tjaeng

Medlem
Om detta stämmer tror jag Norwegian kommer att börja tappa.

Tappa... goodwill som i förlängningen ska leda till tapp i affärer? Även om det på något svårförklarligt vis skulle kännas "rättvist" tvivlar jag på att det skulle inträffa i någon högre grad på grund av just arbetsvillkoren. Ryanair är ju inte direkt på fallrepet...
 
Toppen