Senaste nytt

Oskrivna lagar och regler

Nemo

Medlem
Samtidigt borde det finnas en regel om att säkerhetspersonalen är hjälpsam, även mot ovana resenärer. När jag sist reste från ARN använde jag (metall)kryckor. Dessa lade jag på röntgenbandet och väntade tills säkerhetspersonalen gav mig dem åter, alternativt att jag skulle få ett par lånekryckor i trä (eller en rullstol i plast). Men icke. Säkerhetskontrollanten propsade på att jag inte skulle få mina kryckor utan jag skulle minsann gå igenom metallbågen utan några hjälpmedel. Det tog några uppmaningar innan han fattade att jag faktiskt behövde kryckorna, dessa var otroligt nog inte till för utsmyckning som han uppenbarligen trodde. Och självklart byggdes det upp en kö bakom mig. Och självklart så skulle jag bli kroppsvisiterad och handbagaget skulle manuellt kontrolleras. Har det aldrig hänt förut på ARN att folk behöver använda kryckor? Och var finns hjälpsamheten hos säkerhetspersonalen? Det ligger ju också i deras ansvar att det flyter på smidigt.

EDIT: Jag använde Fast Track på T5 då jag är EBG.
 
Last edited:

jlarsson

Medlem
Samtidigt borde det finnas en regel om att säkerhetspersonalen är hjälpsam, även mot ovana resenärer. När jag sist reste från ARN använde jag (metall)kryckor. Dessa lade jag på röntgenbandet och väntade tills säkerhetspersonalen gav mig dem åter, alternativt att jag skulle få ett par lånekryckor i trä (eller en rullstol i plast). Men icke. Säkerhetskontrollanten propsade på att jag inte skulle få mina kryckor utan jag skulle minsann gå igenom metallbågen utan några hjälpmedel. Det tog några uppmaningar innan han fattade att jag faktiskt behövde kryckorna, dessa var otroligt nog inte till för utsmyckning som han uppenbarligen trodde. Och självklart byggdes det upp en kö bakom mig. Och självklart så skulle jag bli kroppsvisiterad och handbagaget skulle manuellt kontrolleras. Har det aldrig hänt förut på ARN att folk behöver använda kryckor? Och var finns hjälpsamheten hos säkerhetspersonalen? Det ligger ju också i deras ansvar att det flyter på smidigt.

Det är ju tyvärr så att alla inte förstår att de jobbar med ett serviceyrke även fast de har ett ansvar för säkerheten. Även fast detta borde vara självklart. Det är bland säkerhetspersonal som på de flesta andra arbetsplatser att det finns människor av olika skrot och korn.
 

Stefan62

Medlem
Nja, jag gör nog som jag brukar och dessutom i gott sällskap - de som har bråttom använder nog fast-track...:)

Men kanske det vore en idé att de ovana, de som reser 1 gång vartannat år och barn-familjer, får en egen "charter-kö" där de kan stå vid bandet och sortera vatten- och välling-flaskor medan kön växer?!?!

Många, men säkert inte alla, förstår nog ironin i det jag skriver - ungefär på samma tema som den "stropp" som reste i C-klass till BCN på biljett betald av företaget och irriterade sig mycket på att jag hade plats 1A och han 1C.
 
Last edited:
Skylt från järnvägsstation i Thailand! Behöver man verkligen påpeka detta ;-))
 

Attachments

  • copyDSCN3475.jpg
    copyDSCN3475.jpg
    74 KB · Visningar: 346
Toppen