Senaste nytt

Oskrivna lagar och regler

Stefan62

Medlem
Ofoget att vid säkerhetskontrollen inte flytta sina prylar utan börja klä på sig skor, bälte, kavaj m.m. vid bandet och på så sätt stoppa upp processen. Valde mina ord noggrant i lördags.

Flytta prylarna var?

På Arlanda ordnar jag allt vid bandet innan jag går därifrån - var ska jag göra det annars? På golvet eller gå med alla prylar i famnen och nedhasade byxor till närmaste lounge?

Swedavia har inte insett att det behövs bord och stolar i säkerhetskontrollområdet.

Själv blir jag mer irriterad på de som inte förberett sig i kön till säkerhetskontrollen, utan står som frågetecken när det blir deras tur.
 

Rosie

Medlem
Jag drar med mig mina grejer en bit bort och sätter på skor, bälte eller annat.

Den stora skillnaden mellan de som reser mycket (de flesta av er) och för mig som reser mer sällan, är att jag är så glad när jag är på Arlanda att Stockholms-stressen har lagt sig och jag inte kunde bry mig mindre om det är lite kö. Jag åker dessutom hellre ut till Arlanda 1 timme för tidigt än att var ute i sista minuten. Men såklart är det väl annorlunda för dem som åker ofta..

I trafiken är det dock värre. :/ Där är jag hemsk! Skäller och gormar på folk... Fy.. ;)
 

Agö

Medlem
Flytta prylarna var?

På Arlanda ordnar jag allt vid bandet innan jag går därifrån - var ska jag göra det annars? På golvet eller gå med alla prylar i famnen och nedhasade byxor till närmaste lounge?

Swedavia har inte insett att det behövs bord och stolar i säkerhetskontrollområdet.

Själv blir jag mer irriterad på de som inte förberett sig i kön till säkerhetskontrollen, utan står som frågetecken när det blir deras tur.

På Arlanda T5 finns det flera bord placerade en mkt kort bit bort (fem meter max). På Köpenhamn, än bättre med stora avställningsplatser i såväl Fast Track som vanlig kontroll. Här är ett tips: du tar din väska och dina lådor och flyttar dig så att andra som kanske har bråttom får komma förbi. Detta stör mig än mer i Fast Track. Ditt beteende är ju inte ett dugg bättre än de som inte är förberedda, du stoppar ju upp processen lika mkt. Trodde att detta var en oskriven regel men det kanske det inte är...?
 

Senator

Moderator
Jag håller nog med dig Agö här, både förberedelser och efter man är klar. Jag har alltid dator/iPad/bälte/plastpåsen/klocka och alla dessa är av innan det är min tur.

Sedan häckar jag aldrig precis där plastlådorna kommer, men skjuter ner mina till slutet, plockar allt (snabbt) över i en och går till ett område där jag tar på bälte, kavaj, stoppar ner dator etc.
 

sembl

Medlem
Jag gör som du. Jag brukar ta upp mina grejer och gå till andra bord som finns längre bort så att det inte blir förstoppning.

Finns inte bord på alla flygplatser. Schiphol, Tegel, Munchen, Skopje, Wien är några som jag kan komma på där det inte finns bord där jag rest ifrån. Så jag brukar ta med min låda en bit bort och fixa i lugn och ro.

På Arlanda så brukar det finnas en "tant uberfuhrer" på övervåningen T5 med en båtshake som skriker åt en att inte ta med lådan och tittar argt på en. Struntade i det och fick en utskällning deluxe och argumenterade inte emot utan fortsatte med det jag skulle. "Never argue with stupid people"
 

Agö

Medlem
Finns inte bord på alla flygplatser. Schiphol, Tegel, Munchen, Skopje, Wien är några som jag kan komma på där det inte finns bord där jag rest ifrån. Så jag brukar ta med min låda en bit bort och fixa i lugn och ro.

Exakt och det är ju ett utmärkt alternativ(i det fallet är det ju flygplatsen som inte hanterar detta bra). Men att bara stå kvar direkt vid bandet leder till förstoppning.
 

jlarsson

Medlem
Instämmer också i att inte förbereda sig för säkerhetskontrollen på flygplatsen, kan få blodet att koka.
Sedan finns det förstås ovana resenärer, men när uppenbart resvana personer bromsar upp allting har man god lust att säga ett par väl valda ord.
 
Toppen