Oskäligt avtalsvillkor vid biluthyrning förbjuds i Sverige

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av ekf, 22 April 2019.

  1. Brandforce

    Brandforce Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    De har vänligt nog tagit kort på stenskottet åt mig och bifogat i sitt claim (á 4000 kr). Precis ett sånt stenskott som man åker till till Carglass repair/Ryds bilglas och får lagat för 100-200 kr om man har en rimlig försäkring. Jag har också påtalat i mitt svar - såsom tredjehandsyrkande - att om uthyraren vill ha mer ersättning än så får de vänligen skriftligen styrka deras faktiska kostnad. Men som sagt, jag bestrider allt ansvar med stöd av ny praxis. Kan återkomma med detaljer när caset är över.
     
    martin.agren, danielhog, Mr Basic och 8 andra gillar detta.
  2. pswe

    pswe Medlem

    Ort:
    ARN / CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Blir intressant att följa.
    Jag gissar att de kommer räkna in kostnad i de dagar bilen står hos verkstaden för att komma upp i 4000.
     
    Brandforce gillar detta.
  3. FrontX

    FrontX Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast med tanke på att Carglass/ryds kan byta ruta på knappt en timme så blir tiden bilen är stillastående nästintill obefintligt och knappast något uthyraren kan kräva kunden på. Men man vet ju aldrig med biluthyrare numera
     
    Brandforce gillar detta.
  4. Swedestar

    Swedestar Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Har blivit krävd på självrisk ett par gånger för skador jag ej orsakat på hyrbilar. Då har jag bestridit och bett om protokoll från föregående fordonskontroll med foton som bevisar att skadan ej fanns innan jag hämtade ut bilen. Något sådant har de så klart inte.
    Jag har även påtalat hur många gånger jag vid upphämtning av hyrbil behövt gå tillbaka till uthyrningskontoret och påtala att det finns skador på bilen som ej är noterade i skadeloggen.
    Deras "kontroll" av hyrbilarna mellan hyrorna framstår då som högst godtycklig. Varje gång har kravet avskrivits.

    Avis är värst, de drar självrisken från kortet direkt. Hertz väntar i alla fall med att dra pengarna tills man skickat in den skadeanmälan som man uppmanats att fylla i.
     
    Nemo gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×