Osäker framtid för Skavsta flygplats

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 15 Mars 2013.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Intressant notis av P4 Sörmland. Skavstas huvudägare, den spanska Albertis, ska se över sina flygplatsinnehav. De har nyligen gjort sig av med tre flygplatser i Bolivia och har nu bara tre kvar, varav en är Skavsta.

    Skavsta har ännu inte levererat en krona åt ägaren och står inför investeringar på mellan 80 och 100 miljoner kronor, som Albertis förstås inte är så glada över.

    De anställda på Skavsta har tydligen fått ett brev där man berättar om den översyn som är på gång.

    Källa: SR
     
  2. Bara att flytta allt till VST!:rolleyes: Det hela går ju också helt i linje med att regeringen ämnar bygga Ostlänken förbi Skavsta flygplats:p.

    Jag förstår inte heller hur de tänkt generera pengar när man har charter, Ryanair & Wizzair som "gäster". Dessa är ju inte direkt kända för att bedriva välgörenhet. Jag tror också problemen måste lösas snabbt, för jag tror inte Ryanair har några skruppler med att skicka över flera linjer till sina andra flygplatser (kanske en helt ny?).

    Vad händer med Ryanair + Sverige om Skavsta inte hittar nya medel, eller en ny ägare? Hur mycket utrymme finns på t.e.x VST? Kanske tvingas de till ARN (Gud förbjude) eller så tvingas de helt enkelt minska den svenska trafiken, till glädje för konkurrenterna.
     
    2 personer gillar detta.
  3. falling

    falling Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    "Gjort sig av med" var ju en fin omskrivning :) Bolivianska staten förstatligade flygplatserna pga korruption och bristande säkerhetsarbete enligt den här länken

    Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Skavstas ägare blir av med flygplatser
     
  4. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror jag skrivit detta tidiga men Skavsta får väl höja avgifterna?... även om Ryan kommer gnälla men samtidigt är det ju rätt inarbetade på Skavsta?
     
  5. Fredde18

    Fredde18 Medlem

    Ort:
    Norrköping
    Land:
    Sverige Sverige
    jerixon och 011430121 gillar detta.
  6. mha321

    mha321 Medlem

    Det finns väl inte en flygplats i Sverige (eller Europa?) som klarar sig igenom det här utan stöd. Och det är klart, det är mycket lättare att få det stödet när man är en nationell flygplats som är en del av kritiska infrastrukturen (typ Arlanda). Risken är väl att det när det hela börjar hämta sig igen kommer behövas ytterligare en pengapåse för att "uppmuntra" bolkag att återöppna/nyöppna linjerna dit igen...
     
    jerixon gillar detta.
  7. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om kommunen gör nåt annat än ställer upp för sina 9.9% är det hål i huvet. Annars bara att det franska bolaget för konka skiten de har ju ändå 91,1% ansvar och då ska 91,1 % in från dem. Efter konken det kan kommunen köpa tillbaka det hela för en spottstyver om man vill "ta ansvar".
     
    jerixon och Tomas E gillar detta.
  8. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om ingen vill ha flygplatsen har vi ju ett nyetablerat företag iNorrköping som verkar pigga på att köpa upp förlustflygplatser.
     
    SK989, hco, jerixon och 5 andra gillar detta.
  9. Kanske kan det vara dags att pröva hur intressant den svenska marknaden är, för lågkostnadsbolagen, utan ett omvänt styrkeförhållande flygplats/flygbolag. Tycker att det, på några års sikt, verkar ha visat sig att Ryanair, Wizzair mfl mycket väl kan tänka sig att flyga på t.e.x. Malpensa istället för Bergamo Orio. Har de möjligheten att "pruta" så gör det såklart det....ligger i deras natur.
    Upplever knappast att den totala mängden flyg minskade, till/från Göteborg, när Säve försvann.

    Kanske kan man, i pandemins spår, etablera marknaden på en aningen högre prisnivå och därmed täcka de extra kostnader som det skulle innebära att flyga på Arlanda.

    Kan bli en väldig konsolidering av flyget i Mellansverige om Bromma, Västerås och Skavsta avvecklas. För att locka nya flyglinjer till Arlanda, som kanske annars gått till Köpenhamn eller Oslo, är det troligen positivt. Västerås, som troligen dras med lägst kostnader om man drar in på schemalagd trafik, kanske bör hållas för beredskap (oväder).
     
    NyfikenGrau, EBD_83 och hco gillar detta.
  10. Tomas E

    Tomas E Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vill inte kommunen åt marken i Västerås? Skavsta lär ha betydligt mindre alternativ användning än de övriga två. Rekonstruktion låter för mig troligare än konkurs i ett sådant fall.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×