Senaste nytt

Orlando tur och retur med Swiss och Lufthansa i First

Malu

Medlem
För några veckor sedan var jag inbokad på en konferens i Orlando, vilket gav mig anledning att göra nya besök i den förlovade världen av bokningssystem för att hitta en optimerad reseupplevelse. Denna gång bestämde jag mig för att fylla på Miles&More-kontot med mål att återkvalificera mig som Senator innan årets slut.

På grund av flygtider och andra begränsningar så blev det följande routing: ARN-ZRH-ORD-MCO med Swiss och United på sista sträckan samt retur MCO-FRA-ARN med Lufthansa, allt bokat i Z. Med lite trixande så råkade det bli så att jag hamnade i First på båda sträckorna över Atlanten och framför allt sträckan ZRH-ORD blev en upplevelse utöver det vanliga. (Mer om det senare!) Jag kommer därför att skriva mest om just denna del, då "transportsträckorna" inom Europa var ganska normala flygningar i jämförelse.

ARN-ZRH LX008 A320 SEAT 2A
--------------------------
Jag har skrivit om Swiss C-klass inom Europa tidigare. En stabil produkt med bra kvalitet. Den här gången utmärkte sig serveringen med en liten utsvävning i Schweizisk traditionalism genom en bricka med både flagga och joddelfestival.

lx01.jpg lx02.jpg

Kalv-korv med rösti smakade utmärkt. Efterrätten var möjligen lite smetig och kletig till sin konsistens, men efterföljande Swiss-choklad upphävde detta. Den uppmärksamma flygvärdinnan noterade tydligen min uppskattning för chokladen, ty jag fick ett fat med ytterligare ett halvdussin bitar till kaffet... Alla gick åt. ;)

Avgång och ankomst på tid. Vädret i Zürich var lite lynnigt med skurar så det blev en direkt incheckning på Radisson-hotellet på flygplatsen, 8 kilometer på löpbandet, ångbastu samt ett snabbt besök i baren för att beskåda hotellets berömda "wine angels" (googla om du är nyfiken) innan man sov gott i en utmärkt säng. Extra plus för att rummet hade utsikt mot flygplatsen med en trevlig vy över två av banorna. Jag kunde till och med titta på flygplan från duschen!

ZRH-ORD LX008 A330-300 SEAT 1A
------------------------------
Med gott om tid innan min USA-flight klev jag upp och hoppade över frukosten på hotellet, då jag ändå skulle förlägga några timmar i Swiss First Class Lounge med allt vad det betyder. Incheckningen fungerade klanderfritt. Egen disk och mjuka fåtöljer i en avskild del av avgångshallen, med personlig och effektiv service. Väskan fick en HON-tagg och försvann och jag blev guidad till säkerhetskontroll, med instruktioner om vägen till loungen.

Jag skulle vilja säga att Swiss First Class Lounge i Zürich är ganska nära upplevelsen i Lufthansas motsvarigheter i Frankfurt och München. Personligt bemötande direkt i entrén och en snabb koll över hur mycket tid som fanns innan flighten. Jag skulle få transport i bil från loungen, över till E-terminalen i lagom tid innan boarding. Utbudet av mat och dryck var omfångsrikt och det fanns både buffé och á la carte för de som ville ha mer lagad mat. Jag plockade åt mig en brunch från de många lockande smårätterna och sköljde ner det med ett glas champagne.

lx03.jpg lx04.jpg
Smått och gott att plocka från buffén.

lx05.jpg
Lite blandat tilltugg. Jag väljer Lindorkulor tror jag.

lx06.jpg
Notera taggen på väskan. :)

Dags för boarding och jag blev eskorterad ner i hiss till en snabb passkontroll och en väntande Mercedes-van tillsammans med fyra andra passagerare. Swisch med Swiss och vi klev in i E-terminalen och tog hissen upp till gaterna, faktiskt utan någon ytterligare säkerhetskontroll! Passkontroll igen och sedan direkt ombordstigning utan att trängas.

Swiss First består av två rader längst fram i en A330, i konfiguration 1-2-1. Direkt i dörren blev jag tilltalad med namn när pursern såg mitt boardingkort. Det blev en snabb sväng till vänster och raka vägen fram till väntande trevliga flygvärdinnor som tog min kavaj och hällde upp ett glas årgångschampagne, efter att jag fått provsmaka om den var OK. Det var den... ;) Då boardingen i princip var avslutad så började jag förstå att detta skulle kunna bli en ganska speciell flygning. Jag frågade - och fick svaret som jag misstänkte: "Yes sir, you are the only passenger in First today. Please enjoy the service".

lx07.jpg lx08.jpg
Stol fullproppad med finesser och roliga saker.

lx09.jpg lx10.jpg
En liten snack i form av en thaikryddad lax på chilisallad.

Totalt sett så är denna flygning den bästa reseupplevelse som jag haft någonsin, så här långt. Kabinen var extremt fräsch och stolar, skärmar och hela inredningen piskar faktiskt Lufthansas nya First med några noslängder. (Om man verkligen jämför punkt för punkt så är toaletterna på Lufthansas A380 dock helt outstanding och ljudnivån lägre, men i alla andra aspekter vinner Swiss.) Nu kanske det är orättvist att jämföra med just denna flygning, för att vara själv i First är liksom inget man kan köpa för pengar - men det är en helt speciell upplevelse.

Min "egen" personliga flygvärdinna började med att presentera sig och berätta lite om servicen, men gick snabbt över till att höra hur jag ville lägga upp flygningen. Full frihet med servering, dryck, paus och avslutande snack. Jag valde ett ganska normalt program med en rejäl lunch efter start och sedan en enklare sallad strax innan ladning. Vi tittade lite i menyn tillsammans och jag fick förklarat att förrätt, ost och efterrätt skulle serveras på buffévagn som vanligt - men att jag gärna fick välja varmrätten. "I will prepare your food personally." Nice!

lx11.jpg
Menyn. Om någon nu kan läsa de små bokstäverna...

Jag valde två förrättstallrikar. En med en gudomligt god lax med avocadomousse, samt en med schweiziska kallskurna specialiteter i form av skinkor och korvar. Därefter en smaskig sallad med balsamicodressing. Soppan hoppade jag över och gick istället direkt på varmrätten i form av en köttbit med svampsås och diverse tillbehör. Allt serverades i trevliga uppläggningar på porslin och med små detaljer av omtanke. Ett exempel är att de bakade körsbärstomaterna var snittade vid serveringen - så att man inte skulle behöva råka ut för skvättande tomatsaft när man satte gaffeln i dessa läckerheter. :)

lx14.jpg lx15.jpg
lx16.jpg lx17.jpg
lx18.jpg lx19.jpg

lx13.jpg
Brödet var också en kul detalj. Tre olika degar sammansatta till ett brödstycke.

Kaffe och Lindt-praliner fick avsluta. Jag fick en egen låda. Med en särskild tanke på AHO så tog jag en extra bild av thé-utbudet i menyn. I mina ögon ser det ovanligt omfångsrikt ut - men jag ska inte säga att jag ens är i närheten av att vara kunnig inom området:

lx20.jpg lx21.jpg [A

Ja, det finns inte så mycket mer att säga än att jag var 111% nöjd efter denna middagsaktiga lunch. Stort som smått föll på plats och jag önskade bara att jag kunde haft sällskap på andra sidan middagsbordet. (Det går utmärkt att sitta på det sättet. Det finns till och med separata stolskontroller för ottoman-sidan av stolen!) En typisk detalj som illustrerar totalkänslan är att bordet inte är gjort av plast, utan av klarlackad massiv ek med fanérade kanter.

Spenderade nu lite tid med att gå igenom vad som fanns att tillgå i stolsfacken. En hel pyjamas. Tofflor, Filt. Bally amenity kit. Det kändes precis lagom med en liten tupplur och jag bytte om till pyjamasjackan. (Behövde inte ens krånga med att byta om på toaletten - jag var ju ensam...) Min flygvärdinna tittade ut och undrade om hon kunde göra ordning stolen intill. Visst. Liggläge med madrass, lakan, täcke och kudde fint fluffig kvalitet. I'm in heaven. Bokstavligen.

lx12.jpg lx22.jpg
Stolskontrollen är en touch-skärm infälld i en solid alumininumlåda.

När jag vaknade efter ett par timmar så kändes det smått spöklikt att titta ut i en dunkel folktom kabin. Men varför inte dra nytta av det. Jag hoppade upp och gjorde lite gymnastik i mittgången innan jag fräschade till mig på toaletten. Efter en stund med en bok så bad jag om salladen och ett glas mineralvatten till det. En perfekt avrundning på en perfekt flygning.

Fortsättning följer...
 
Last edited:

Senator

Moderator
LX F på A330-300, blir inte så mycket bättre än så bland Europiska bolag. Min lilla "i-landskommentar" är att i FRA är transporterna från FCT/FCL Terminal A/Z lite vassare. Ombord är LX toppen! Kul läsning, bra rapport!
 

jumbooze

Medlem
+1 för närmare beskrivning av trixande :D
Mitt flyg lyfter på Lördag och jag vill gärna trixa till Z -> F. :D

(0 tillgång i O-klass)
 

Malu

Medlem
(...fortsättning från trådstart)

Jag glömde skriva något om avstigningen i Chicago - som även den var minnesvärd men smått pinsam. :)
Då jag var enda passagerare i First så höll man helt enkelt passagerarna i business blockerade medan jag fick gå av helt själv som nummer ett. Suck.

Sträckan ORD-MCO var en händelselös historia. Tre timmar i en A320 med läderfåtöljer längst fram och en kall kycklingsallad med diverse drycker och tilltugg.

Jaha. Då var man i Florida då. Här är hyrbil en nödvändighet. Hertz erbjöd en Mercedes och det kändes svårt att tacka nej till. Märkligt att en tysk bil kan kännas så amerikansk. Kanske det beror på automatlådan med "spak på ratten".

lx23.jpg

Hilton Bonnet Creek blev adressen denna gång, för att kunna dra nytta av pågående dubbelpoängskampanj. Dessutom var det nytt och fräscht samt med bra omöme på Tripadvisor. Det visade sig stämma bra, även om det var väldigt mycket folk på hotellet just när jag var där. För att få plats till frukosten var det 15-20 minuters kö till ett bord! Som alternativ erbjöds man kaffe och valfritt tilltugg från cafét - men när jag är i USA så vill jag gärna ha pannkakor till frukost och då var det bara att vänta. Poolen gillade jag särskilt - omslingrad av en lång "lazy river" där amerikanerna låg och flöt med strömmen, med en läsk i näven.

lx24.jpg
Utsikten från våning 16 var helt OK. Synd att jag inte spelar golf. Fyrverkerierna från EPCOT var återkommande kvällsnöje...

Efter en knapp veckas konferens och seminarie var det dags för hemresa. Riktigt ruskväder denna dag med störtskurar och åska på eftermiddagen. Min bokning var en direkt flight MCO-FRA med Lufthansa på en A340-600. Plats 1A i First.

Jag var (som vanligt) i god tid till incheckningen och träffade på en mycket trevlig agent som pratade svenska (!) och tog sig god tid att ordna alla detaljer och berätta om service och lounge. Tyvärr ingen som helst fast-track i säkerhetskontrollen, men efter en kort tågtransport kunde jag mellanlanda i Delta Skylounge som kontrakterats av Lufthansa i Orlando. Är inte amerikanska lounger extremt tråkiga?! Grönsaksstavar och oliver med dipsås på plastburk samt nötter och chips var utbudet av ätbart. Bemannad bar serverade säkert trevliga drinkar, men det vita vinet var fryskallt och i kvalitetsklass "möjligen drickbar". Jag snabbspolar därför fram till boarding.

Lufthansa hade ordnat med dubbla gater där First och Business kunde gå ombord helt separat från Economy, till olika dörrar i planet. En bra lösning som alla tjänar på!

Björnström har skrivit en utmärkt rapport om denna produkt i denna tråd. Jag kan bara instämma i beskrivningen och inte minst i att kaviar med tillbehör är ett "måste" tillsammans med champagnen. En höjdpunkt.

Kabinen var nästan full, med bara en ledig stol, men servicemässigt höll Lufthansa fanan högt och genomförde en effektiv middag på knappt två timmar. Detta trots att det tidvis var turbulens på grund av en tropisk storm över södra Atlanten.

lx25.jpg lx26.jpg

Stol och IFE känns ålderstiget, men det fungerar. Jag sov ändå mesta delen av tiden. Lufthansa First kör med en ros som en trevlig detalj. Stolen fälls med ryggstödet till 180-graders platt säng, men till skillnad från Swiss och LH's nya First så får man ingen madrass som jämnar ut sovytan. Täcke och kudde erbjöds dock.

Frukost serverades innan landning. Jag gjorde misstaget att äta lite väl mycket av bröd, kallskuret, yoghurt och frukt - så när väl den varma rätten kom in så var jag väl mätt. Äggröran görs färsk ombord och är surverän!

Innan avstigningen i Frankfurt så kom pursern och frågade om flygningen varit bra, samt sade att han noterat att jag hade fyra timmar till anslutningen till Stockholm - så jag var välkommen till F-loungen i pir A. Det lät ju väldigt trevligt och faktiskt så gjorde denna lilla gest att jag kände mig extra nöjd när jag klev av. Tänk att små detaljer spelar så stor roll...

lx28.jpg lx29.jpg

I F-loungen så klev jag direkt fram till duschavdelningen och fick ett rum för uppfräschning och byte av skjorta. Många poäng här, för det var ett stort, fräscht och välutrustat rum, med badrock, tofflor och sittplats, förutom dusch och toalett. Rakprylar, duschkräm, hudkräm, hårtork och en massa andra saker man kan behöva.

Fräsch som en nyutspungen ros så tog jag några små godbitar från buffén, trots att jag egentligen inte var hungrig. Magen vet liksom inte riktigt vad klockan är efter en sådan här flygning...

lx30.jpg

Avslutningsvis var jag ändå tvungen att ta ett kort på "grappa-buffen" på bardisken. Ett enormt utbud av drycker och i cigarr-rummet fanns motsvarande uppställning av whisky och konjak. Jag nöjde mig med ett glas Rheingau Riesling innan jag tog mig an sista benet hem - FRA-ARN med LH.
 
Last edited:

Malu

Medlem
Eftersom det frågas om uppgraderingarna;

Ena vägen med vouchers och andra vägen med M&M-poäng. Det verkar finnas flera platser tillgängliga om man är SEN, för jag tyckte att det såg ut att vara fullt i O på hemvägen men fick ändå igenom uppgraderingen. På utvägen med Swiss var det inte så konstigt att det fanns ledigt för upgrade...
 

jumbooze

Medlem
Eftersom det frågas om uppgraderingarna;

Ena vägen med vouchers och andra vägen med M&M-poäng. Det verkar finnas flera platser tillgängliga om man är SEN, för jag tyckte att det såg ut att vara fullt i O på hemvägen men fick ändå igenom uppgraderingen. På utvägen med Swiss var det inte så konstigt att det fanns ledigt för upgrade...

Tack för info :D
 
Toppen