Senaste nytt

Orientexpressen från Stockholm & Köpenhamn

Ubbe

Medlem
Lånar en gammal tråd.

Har tittat på Orientexpressen från London till Venedig. Någon som har åkt sträckan, eller delar av den, de senaste åren som kan ge lite information?
Tar också gärna emot förslag på andra tågresor på historiska lyxtåg?
Har du tittat på Rovos Rail? Ritar på en resa med dem Kapstaden - Pretoria- Victoria falls framöver. Hört att det ska vara fantastisk upplevelse..
 

jerixon

Medlem
Oj oj oj.... Finns otroligt mycket dokumentärer på youtube och en hel del olika some nämts ovan.
Venice Simpleon har flera olika lyxliga rutter att bjuda på annars.
Rovos rail verkar magiskt och så även Blue Train i Syd Afrika.
Har nördat ner mig rätt hårt i dessa tågresor och en dröm är Rovos Rail Cape Town - Dar es Salaam.
Dock tveksamt om jag någonsin kommer ha råd :p
 

Palazzi

Medlem
Jag har testat tåget två gånger (en kort visit som ses i denna recension). Det är såklart väldigt lyxigt, men knappast värt de enorma summor som de rör sig om (hade man haft +100 mille på kontot kanske prioriteringen sett annorlunda ut). Då skulle jag hellre satsat på en tågfärd över Schweiz glaciärer, dagtid, och spenderat pengarna på hotell.

Det enda lyxtåget jag åkt med, och som motiverat pengarna, är Belmond Andean Express i Peru. Men det var betydligt billigare än Europeiska alternativen..
Vill man äta fint, men inte nödvändigtvis övernatta, finns Presidential train i Portugal. 3.000kr/pers ungefär.

Caledonian Sleeper, från London till Edinburgh, har fått leverans av riktigt fina lyxtåg men de är ännu inte i persontrafik. Jag har hört att priserna blir humana... Rest and be thankful for a service going places

Själv hoppas jag på den nya generationen ÖBB Nightjet, som är ett vettigt prissatt alternativ. Inte ultralyx, men ett bekvämt sätt att transportera sig på :) Fransk-Italienska Thello, som bl.a. operar nattåg mellan Paris o Venedig presenterar nya tåg nästa tisdag. Kan säkert bli en bra produkt med tanke på nuvarande.
 

Jönsson

Medlem
Har du tittat på Rovos Rail? Ritar på en resa med dem Kapstaden - Pretoria- Victoria falls framöver. Hört att det ska vara fantastisk upplevelse..
Har faktiskt bestämt mig för att vi tar Rovos eller någon annan mer komplett resa istället. Verkar vara i en annan liga då man tar hygienförutsättningarna på Oreient Express i beaktning. Har även kikat på Blue Train på samma sträcka som verkar vara något enklare (statligt). Även där egen svit med badkar, egen 24h butler och alla inclusive mm. Lite enklare än Rovos men fortfarande i en så pass klass att smoking är dresscode till middag.
 

Agö

Medlem
Har faktiskt bestämt mig för att vi tar Rovos eller någon annan mer komplett resa istället. Verkar vara i en annan liga då man tar hygienförutsättningarna på Oreient Express i beaktning. Har även kikat på Blue Train på samma sträcka som verkar vara något enklare (statligt). Även där egen svit med badkar, egen 24h butler och alla inclusive mm. Lite enklare än Rovos men fortfarande i en så pass klass att smoking är dresscode till middag.
Har du hunnit boka Rovos? Det står riktigt högt upp på min lista.
 

Elias

Medlem
Oj oj oj.... Finns otroligt mycket dokumentärer på youtube och en hel del olika some nämts ovan.
Venice Simpleon har flera olika lyxliga rutter att bjuda på annars.
Rovos rail verkar magiskt och så även Blue Train i Syd Afrika.
Har nördat ner mig rätt hårt i dessa tågresor och en dröm är Rovos Rail Cape Town - Dar es Salaam.
Dock tveksamt om jag någonsin kommer ha råd :p

Ett budget alternativ som är väldigt prisvärt och oerhört bra för det man betalar är premier Classe tåg mellan Johannesburg-Kapstaden tar ca 24 timmar ungefär ingår bla 3 rätters middag och egen kupe. Åkte detta för några få år sedan och då kosta det ca 1600kr enkel. Liiite mer prisvärt än samma pris för SJ mellan Stockholm-Göteborg:rolleyes:
 
Toppen