Senaste nytt

Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort)

Jag håller med palmen, våga experimentera och se till att prata med i alla fall tre olika bokningsagenter ifall de inte godkänner din routing. Fram till för några månader sedan trodde alla att man inte fick flyga till nordostasien via USA, men så dök en kreativ person upp (tack @khybner) och testade att boka på det viset och det gick alldeles utmärkt. Rapportera gärna dina resultat här: SAS EuroBonus bonusresor via en tredje zon | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Andrew

Medlem
Jag tror att förklaring finns i den här tråden. (jag gav ett liknande svar för ca en månad sedan i den här tråden: Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning? | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor )

Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Open Jaws "öppna munen" måste vara kortare än sträckan mellan avreseort och destination A/B.

Därför det är inga problem att ha open jaw mellan Bangkok och Los Angeles (när man har Stockholm som avreseort).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Tack för ditt snabba svar! Inser att jag nog använder fel terminologi gällande open jaw. Det jag syftar på är att resa ARN-Asien / Asien-LAX, och sedan boka LAX-ARN separat. Alltså att resa A-B-C. Tolkar det som att det viktiga är att sträckan A-C är kortare än A-B och B-C, dvs. att sträckan ARN-LAX är kortare än ARN-Asien och Asien-LAX. Alltså funkar inte BKK, men CGK, KUL eller SIN bör funka som destination. Korrekt?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för ditt snabba svar! Inser att jag nog använder fel terminologi gällande open jaw. Det jag syftar på är att resa ARN-Asien / Asien-LAX, och sedan boka LAX-ARN separat. Alltså att resa A-B-C. Tolkar det som att det viktiga är att sträckan A-C är kortare än A-B och B-C, dvs. att sträckan ARN-LAX är kortare än ARN-Asien och Asien-LAX. Alltså funkar inte BKK, men CGK, KUL eller SIN bör funka som destination. Korrekt?
Om du bokar som Stockholm-Asien // Asien-Los Angeles, blir det "Double Open Jaw".
Enligt mitt tidigare försök att boka Double open jaw, sa SAS kundtjänsten att man måste betala för 2 gånger x enkelbonusresa. Inte som A-B tur och retur.

I ditt fall blir det (Stockholm-Asien T/R x 60%) + (Asien-Los Angeles T/R x 60%).
Om du använder Amex 2-4-1 voucher, finns det risk att du behöver att applicera 2 st Amex 2-4-1 vouchers.
 

Timpsi

Medlem
Gäller fortfarande stopover regeln med Open Jaw, alltså att jag inte får stanna längre än 24h? Tex ARN-NRT men hem ICN-ARN och då max 24h mellan NRT och ICN.
 

MrDollar

Medlem
Nja, NRT är ju i ditt fall din destination, där får du stanna 364 dagar(tror jag?) Du får själv ta dig mellan nrt-icn. Således kan du stanna 6 månader NRT och nästan 6 månader ICN om du vill.
 

squeezen

Medlem
För att säkra jag har fattat reglerna rätt...

Skulle jag vilja boka:
EWR/JFK HND 333° (NW) 346° (N) 6,760 mi
// Destination
HND SIN 232° (SW) 240° (SW) 3,288 mi
SIN CPH 326° (NW) 325° (NW) 6,193 mi

Skulle detta klassas som double open jaw och således kosta motsvarande 2 enkelbiljetter och 2 vouchers?
 

Dr. Miles

Expert
För att säkra jag har fattat reglerna rätt...

Skulle jag vilja boka:
EWR/JFK HND 333° (NW) 346° (N) 6,760 mi
// Destination
HND SIN 232° (SW) 240° (SW) 3,288 mi
SIN CPH 326° (NW) 325° (NW) 6,193 mi

Skulle detta klassas som double open jaw och således kosta motsvarande 2 enkelbiljetter och 2 vouchers?
Du vill ha open jaw mellan New York och Köpenhamn, eller hur?
I så fall behöver du att kolla avstånden av de tre städerna (inte flygplatser).

NYC TYO 333° (NW) 346° (N) 6,751 mi
TYO CPH 333° (NW) 340° (N) 5,415 mi
CPH NYC 294° (NW) 290° (W) 3,858 mi


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

squeezen

Medlem
Du vill ha open jaw mellan New York och Köpenhamn, eller hur?
I så fall behöver du att kolla avstånden av de tre städerna (inte flygplatser).

NYC TYO 333° (NW) 346° (N) 6,751 mi
TYO CPH 333° (NW) 340° (N) 5,415 mi
CPH NYC 294° (NW) 290° (W) 3,858 mi


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Tack.
Egentligen skulle jag vilja bokat New York-CPH men via Asien och att klämma in ANA fr new york och SQ hem från Asien.

Men då enkelresa via Asien är långt ifrån reasonable så blir det helt enkelt två enkelbiljetter då.
En från New York till Tokyo och sedan en annan från Tokyo till CPH där jag mellanlandar i SIN...
 

JacobGBG

Medlem
Hur ligger det till med Open Jaw på standard EB award numera (dvs EJ *A som är fullt tillåtet enl FAQ)? Möjligheten att välja "hem från annan ort" finns ej längre i bokningssystemet.
 
Toppen