Senaste nytt

Ontario och Quebéc i mars 2018

chazzie

Medlem
Jag åker med en kompis till Toronto i två veckor för att se på lite hockey och komma ut i världen igen, tanken är att resan kommer att inkludera lite längre vistelser i:

* Toronto
* Montréal
* Quebéc City
* Ottawa

Utöver det blir det en liten avstickare i Ontario till North Bay eller Sudbury för att se sig om lite utanför de mer tätbebyggda delarna av Ontario och med lite tur pricka in en slutspelsmatch i CHL.

Vad kan ni som varit i de där delarna av Kanada tips om att se och göra? Både i/omkring städerna men även mellan dem eller lämpliga avstickare?
 

Canadien

Medlem
Vilken tid på året har ni tänkt resa? Är ni intresserade av natur/vandring/skidor e t c?

Av städerna så skulle jag spendera minst tid i Toronto, väldigt amerikansk stad och ni har säkert redan gjort någon sådan tidigare. Montreal city med Mont Royal klaras av på 2-3 dagar, Ottawa city likaså. Quebec City har jag ännu inte varit i, men de jag pratat med säger att 1-2 dagar däruppe är tillräckligt.
 

ekf

Medlem
Om ni vill åka lite utför så ta en sväng till Le Massif, cirka 1h nordost om Quebec City, det borde finnas en del schysst vårskidåkning där så års.. Backarna är rätt okej, Official website of Le Massif de Charlevoix, Quebec - Pure, raw fun

Ett annat tips är att leta reda på något lokalt Sugar Shack i Quebec, det borde vara rätt tid för lite färsk lönnsirap. Det ska visst vara en upplevelse, hade tyvärr inte möjlighet/tid att leta upp ett när jag var där.
 

chazzie

Medlem
Vilken tid på året har ni tänkt resa? Är ni intresserade av natur/vandring/skidor e t c?

Av städerna så skulle jag spendera minst tid i Toronto, väldigt amerikansk stad och ni har säkert redan gjort någon sådan tidigare. Montreal city med Mont Royal klaras av på 2-3 dagar, Ottawa city likaså. Quebec City har jag ännu inte varit i, men de jag pratat med säger att 1-2 dagar däruppe är tillräckligt.

Resan kommer att gå av stapeln i månadsskiftet mars/april och vi är väl öppen för lite av varje. Vi ser väl inte resan som en uteslutande naturtraskande resa men om det finns läge för en enklare dagstripp så tar vi gärna kameraryggsäckarna och en termos kaffe och traskar iväg för lite fotografering. Skidåkning är mer tveksamt, men det verkar finnas möjligheter utan tvekan om man vill och jag blev väldigt sugen att åka när jag var i Whistler 2011.

Annars gärna sevärdheter, både inomhus och utomhus, tips på bra restauranger/bryggerier och liknande är också av intresse, egentligen finns inga "gränser" utan allt är av intresse och sen får man sortera lite.

Toronto är väl främst bas i form av dit vi flyger, ser hockey och går på Hockey Hall of Fame, så tanken är 1 eller 2 heldagar i Toronto och lägga lite mer tid hos i de franska delarna.

Om ni vill åka lite utför så ta en sväng till Le Massif, cirka 1h nordost om Quebec City, det borde finnas en del schysst vårskidåkning där så års.. Backarna är rätt okej, Official website of Le Massif de Charlevoix, Quebec - Pure, raw fun

Ett annat tips är att leta reda på något lokalt Sugar Shack i Quebec, det borde vara rätt tid för lite färsk lönnsirap. Det ska visst vara en upplevelse, hade tyvärr inte möjlighet/tid att leta upp ett när jag var där.

Jag ska kika lite på Le Massif, det kanske slutar med några åk ändå, även om det börjar vara snart 20 år sen senast =}

Tillverkning och avsmakning av lönnsirap är så klart givet, av någon anledning hade jag inte ens tänkt på det, karamell för den påminnelsen :D
 
Toppen