Senaste nytt

One way Star Alliance award med SAS EuroBonus poäng

Senator

Moderator
Stämma Eurobonus? Hade du någon speciell anledning? :)

Om jag minns rätt, så är det väl ungefär så här: Lufthansa och dotterbolaget Miles & More GmbH förlorade ett fall i tysk domstol då det tyska rättssystem ansåg att Lufthansa borde ha meddelat ändringar i villkoren minimum 6 månader innan. Det var ungefärliga ändringar som detta. Jag tror A380*G menar att SAS borde ha publicerat ändringar som detta med längre framförhållning till alla medlemmar, något jag kan hålla med...
 
Last edited:

flygaren

Medlem
Om jag minns rätt, så är det väl ungefär så här: Lufthansa och dotterbolaget Miles & More GmbH förlorade ett fall i tysk domstol då det tyska rättssystem ansåg att Lufthansa borde ha meddelat ändringar i villkoren minimum 6 månader innan. Det var ungefärliga ändringar som detta. Jag tror A380*G menar att SAS borde ha publicerat ändringar som detta med längre framförhållning till alla medlemmar, något jag kan hålla med...

Okej då förstår jag, som kund vill vi ju veta i god tid...finns väl alltid nån anledning till att saker kommer plötsligt, undra vad det kan vara i detta fall?
 

rob74

Medlem
Bra med enkelresor (gillar AHO's förslag på tillämpning där :) ), mindre bra med den absurda höjningen mellan framförallt de asiatiska zonerna.
Jag kan ta att man justerar med 5-10k poäng, som de gjort mellan vissa zoner, men att höja såpass mycket som de gjort mellan zonerna i Asien känns ju bara störigt.
 

A380*G

Medlem
Om jag minns rätt, så är det väl ungefär så här: Lufthansa och dotterbolaget Miles & More GmbH förlorade ett fall i tysk domstol då det tyska rättssystem ansåg att Lufthansa borde ha meddelat ändringar i villkoren minimum 6 månader innan. Det var ungefärliga ändringar som detta. Jag tror A380*G menar att SAS borde ha publicerat ändringar som detta med längre framförhållning till alla medlemmar, något jag kan hålla med...

Exakt det jag syftade på. Kanske ska fila på en egen stämningsansökan. :) Att publicera ändringarna i princip samma dag är ju avskyvärt.
 

harlekin

Medlem
Nu har jag grubblat lite...

... och det blir en tumme upp för denne ändring :)

Lite irriterande med 5000 poängs ökning i C till vissa longhaul-destinationer, men rimligt med tanke på att det annars skulle vara billigare att flyga STAR än SAS. Och detta uppvägs mer än väl av sänkningen av poängpriset med 10000 poäng i M och 20000 poäng i C till Mellanöstern och Nord- och Centralafrika. Är redan väldigt förtjust i Dubai, och det här kanske äntligen ger mig en ursäkt att åka på den där safariresan till Kenya och Tanzania ;)

Trevlig med one-ways och en sänkning på Europe Domestic med 5000 poäng också antar jag, men det är nog inget som jag personligen kommer få användning för...
 

Alx

Medlem
Äntligen!! Möjligheten att kunna boka enkelbiljetter har jag saknat. Hoppas att de också börjar tillåta onlinebokning/sökning efter *A awards framöver. Det vore ju toppen i så fall.

60% av ToR känns fair enough från SAS sida, även om t.ex. UA kör 50% samt utan bränsletillägg. :)
 
Last edited:

niksal

Medlem
Själv har jag suttit och planerat, drömt, sparat för att kunna åka till Asien och göra något Jacob-liknande i miniformat med EB-poäng. Antar att 100k inte är alltför mycket ännu heller för en F award i Asien med kvalitets-bolag, men visst hade 60k varit bättre. Nåja, nu är det barn på kommande så den resan skulle ändå inte ha blivit av på en tid.

Saknar RTW awards som M&M erbjuder.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vill bara påminna er om att det är upp till 8 segments per biljett. (vi pratade om detta på förra träffen på Monks)
Dvs ibland är det värt att betala 20% extra och boka som två enkelresor om man vill ha många flighter på sin bonusresa.

SAS EuroBonus skrev:
A maximum of 8 flight coupons (segments) are permitted per award.

Det går dock att flyga endast:
  • Zon A - Zon B
  • Zon A - Zon C - Zon B
Det går inte att passera fyra eller flera zoner med EuroBonus bonusresa. (jo, det går men det blir summan av flera bokningar)
 

jumbooze

Medlem
Skulle då följande vara valid i F?

CPH-FRA-EZE-GRU-MIA-NYC-LAX
A (EU) - C (SydAm) - B (NordAm)
114k + skatter

LAX - ORD - NRT - HKG - ICN - FRA - CPH
NordAm - Asien - EU
96k + skatter

Eller missar jag någon poäng här med dyrare zon eller liknande.
 
Toppen