Senaste nytt

Ombokning vid Gate

NotRyan

Medlem
Sen väger det nog in hur det ser ut på flighten man vill bli flyttad från, är den överbokad är det nog oftast billigare att bjuda den som vill med en tidigare flight med plats på ombokning utan extra kostnad än att behöva lösa ut folk med vouchers från den fulla.

Man kan tycka det, men det har tydligen gått ut instruktioner om att dom inte skall flytta minus-pax, inte ens om dom är EBD (har kollegor som testat). Sen finns det ju agenter som frångår det....
 

Canadien

Medlem
Lyckades vid SAS biljettlucka på LHR boka om en Plus-lågklassbiljett med 21-kärran till en Go-biljett på 14-planet. Men den ordinarie biljettdamen kunde inte, så det tog 10 min tills hennes chef kom och knapprade om. Det fanns ingen tillgänglighet i min plus-klass på den tidigare flighten, därav nedgraderingen.
 

Joakim P N

Medlem
Bokad på ARN-MMX 16:15 men var av olika anledningar på Arlanda redan 13:00. Trodde att min PLUS-biljett skulle möjliggöra att jag fick åka med 14:30 flighten istället, men icke...

Testade först i SAS biljettlucka i avgångshallen. Fick veta av personalen bakom disken att läget "såg bra ut" men efter idogt tangentbordsknappande fick jag besked att just min bokningsklass var slutsåld och att det skulle kosta mig 990 kronor att boka om. Tyckte detta lät väl högt så jag avböjde och tänkte att jag försöker i gaten istället.

Var i gaten vid 14-tiden och frågade om jag fick följa med. Blev återigen upplyst om att det fanns gott om platser lediga, men att just min bokningsklass var slut. Jag försökte be snällt om att bli medsläppt ändå med tanke på att det bara var 20 minuter till avgång, men check in personalen upplyste bara om att det blev orättvist mot de som köpt dyrare biljetter. Köper detta resonemang i stora drag, men tycker att undantag kan göras 15-20 minuter innan avgång då planet bara är halvfullt men inga nya biljetter kommer att säljas.

Kände inte att mitt EBG eller min PLUS-biljett för 1 100 kr gav någon valuta alls för pengarna idag. :(
 

AABack2ARN

Medlem
Jopp, men SAS är väldigt duktiga på att nolla att alla lägre bokningsklasser nära inpå avgången. Så följer man slaviskt reglerna är i princip A-klass icke ombokningsbara nära inpå avgång. :(
 

nota bene

Medlem
Jo men det kan du ju utan extra kostnad - OM det finns plats i samma bokningsklass :)
Haken är att SAS revenue management konsekvent nollar ut lägre bokningsklasser någon/några dagar innan avgång. Således är flexibiliteten av en billigare Plus-biljett mer att betrakta som en återbetalningsbar biljett än något annat...

edit: Ser att AABack2ARN hann före - skrev detta på ARN express för en timme sedan men glömde posta!
 

EBGGOT

Medlem
Haken är att SAS revenue management konsekvent nollar ut lägre bokningsklasser någon/några dagar innan avgång. Således är flexibiliteten av en billigare Plus-biljett mer att betrakta som en återbetalningsbar biljett än något annat...

edit: Ser att AABack2ARN hann före - skrev detta på ARN express för en timme sedan men glömde posta!

Vilka klasser behåller man?
 
Toppen