Ombokning Lufthansa-Group COVID-19

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av RobinR, 20 Mars 2020.

  1. niksal

    niksal Medlem

    Ort:
    Helsingfors
    Land:
    Finland Finland
    Jag har en Lufthansa biljett i P/Z bokningsklasser för mig och familjen till FNC nu i slutet av oktober. Bokat på julafton 2019. Då Finland ser Portugal som ett land och inte skiljer på Madeira från resten av landet, så blir resan inte av. Försökte redan själv kontakta Lufthansa på måndag 28/9, för ombokning till sportlov eller höstlov 2021 men då fick jag barskt svar att de inte rör min bokning förrän i oktober. Nu i natt fick jag mail om att de ändrat min bokning. Returens stopp i MUC har negativ transfertid, dvs FNC-MUC landar sendare än MUC-HEL avgår.

    Skall jag ännu vänta med att kontakta Lufthansa? Och vad är mina möjligheter? Går de med på att nu ge refund? Kan de boka om till senare tidpunkt förutsatt att rätt bokningsklasser finns kvar, även om priset är högre? Jag har reseförsäkring som täcker refund i varje fall, men skulle gärna åka i något skede och fick biljetterna till bra pris. Jag ser risken att Lufthansa går omkull som liten. Tror inte tyska staten skulle tillåta det.
     
  2. Nu kan du kontakta Lufthansa och be om ombokning till det du vill ha. Borde vara glada för det och inte avbokning.
     
    niksal gillar detta.
  3. flatwhite

    flatwhite Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Swiss har ställt in min utresa på en F revenue bokad via swiss.com och jag skulle behöva komma i kontakt med Swiss First Class Service. @Senator verkar sitta på ett sådant telefonnummer. Om man ber ödmjukast, skulle någon kunna dela det telefonnumret via PM till mig?
     
  4. Anna Heijbel

    Anna Heijbel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    Vill gärna få era expertråd o hjälp.
    Lufthansa har ombokat mig från ARN-MUC-SIN-PEN till ARN-FRA-SIN-PEN den 12 jan 2021 (biljetten bokad i feb 2020). Ombokningen är ok. Landar samma tid i Penang, bara lite tajtare byte i Singapore. Lufthansa har gett mig tre alternativ:
    1. Acceptera ombokningen, 2. Avboka med möjlighet till att göra ny bokning före slutet på jan 2021. 3. Avbok och få en voucher.
    Även om sannorlikheten väl tyvärr är liten att Malaysia öppnat upp till januari så vill jag gärna behålla hoppet om att komma iväg.
    Nu undrar jag, om jag accepterar biljetten, kommer den då att anses utfärdad i okt och inte som orginalet i feb 2020 (kan väl ha betydelse för ev. senare avbokning?). Om jag accepterar biljetten nu kan jag avboka den senare närmare avgång enligt Covid-19 reglerna och få en voucher? Någon som vet något om detta? Hur skulle ni göra? Just nu rådvill.
     
  5. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Utan att veta 100% säkert men det lär vara ditt bokningsdatum som gäller. Att det blir ändringar du inte kan påverka är inte ditt ansvar.

    De regler som Lufthansa har för av/ombokning på det datum du bokade lär fortsatt gälla oavsett hur mycket Lufthansa bokar om dig.

    Vill du ha mer info föreslår jag att du pratar med Lufthansa chatten på messenger så kan du få infon direkt från dom och ha bevis för det också.
     
    Anna Heijbel och henke12 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×