Senaste nytt

Oman

Jag var i Salalah, Oman 2009 med Solresor och det var en fantastisk resa.
Då åtminstone fanns det två alternativ till boende, Hilton och Crowne Plaza (som vi bodde på), båda två 5-stjärniga.

Allt beror förstås på preferenser men många charterturister gillar halv/helpension och att stanna innanför hotellets väggar. Jag uppskattar mer autentiskt vilket innebär att vi gav oss in till stan och iväg desto mer och då var man ofta ensam västerlänning på restauranger m.m. vilket kändes häftigt och tog bort charter-stämpeln.

Smidigt att åka taxi för att se saker, minns vi betalade ca 120-200 kr för att en kille körde oss runt en hel kväll (!). Tog ett tag att vänja sig vid att han skulle sitta i bilen utanför restaurangen och vänta medan vi åt, jag protesterade först och sa att så kan vi väl inte göra - men när man vant sig vid lokala seden var det trevligt (och bekvämt). Minns specifikt en rolig taxichaufför som skjutsade oss till olika sevärdheter, bl.a. ett palats han ville visa oss och tyckte vi kunde fotografera m.m., sen berättade han en historia han hört om att i Dubai så hade taxichaufförerna någon slags mätare framme i bilen så att man skulle betala för så långt som man åkte, "helt sjukt"...

Allt som allt en häftig destination (och land) jag kan rekommendera. Passa på att åka ut i öknen och övernatta under bar himmel, titta på kamelrace, käka stark mat om du gillar det och massa annat trevligt som går att göra där :)
 

lephantome

Medlem
Tack för all hjälp. Jag har mer eller mindre lagt ner planerna på att åka i oktober, restid och -kostnad för Salalah drar iväg mot det dubbla jämfört med Dubai och då åker jag hellre en annan period.
 
Hej!
Oman är ett litet annorlunda land. Har åkt dit varje år sedan 2006 och brukar stanna 2 månader i taget (ibland har det blivit 2x2 månader). Härligt att komma bort från vintermörkret i Sverige. Jag har flugit med Turkish Airlines (1 gång aldrig mera trots lägsta priset), Qatar Airways, Etihad (otroligt bra men dyra biljetter) samt Lufthansa som sammantaget är bäst. Nämnmas bör att jag flyger från Göteborg. Inrikes mellan Muskat och Salalah blir med Oman Air som är helt ok. Tidigare fanns bara Hilton och Crowne men sedan nyår finns Al Juweira och f.o.m december i år lär Al-Safeer öppna ett nytt hotell i den nya shopping-gallerian Salalah World Mall.
Har bott 2 veckor på Crowne för något år sedan men det var inte någon 'höjdare'. Hilton har varit mitt hotell men den senaste vistelsen gjorde att jag väntar tills den nya chefen har satt tillbaka de 5 stjärnorna igen.....
Muskat har också en hel del att erbjuda, fina hotell, dagsutflykter, den nya operan osv. Innan Ni åker dit googla gärna och läs på om Sultanen samt om landet.
Enjoy!!
 
Toppen