Senaste nytt

Om SAS går i konkurs

Robert flysas

Moderator
Jag ger mig delvis ut på svag is med mitt inlägg (flyger inte i praktiken numera med SK), men jag blev mycket överraskad när jag såg en trådrubrik med ordet konkurs på forumets framsida. Det skulle vara en mycket stor förlust för både trafikförbindelserna inrikes och utrikes i Skandinavien (speciellt i Sverige och Norge), men även på nordiskt plan skulle det vara ypperst illa, om SK skulle slå handskarna i disken

Jag vet att få noterar det här, men fyra finska flygplatser har +100 % bättre internationella nätverksbaserade förbindelser tack vare SK. Utbudet i Åbo, Tammerfors, Vasa och Uleåborg skulle utan SK vara beroende av endast AY utan konkurrans. Observera att jag utesluter LCCs i min tankegång. Jag har personligen varit glad för att SK flyger till så många orter här. Då när jag har flugit med SK på de mindre rutterna, så har SAAB 2000 + SK har varit en kombination av god svensk kvalitet. :)

Från ett svenskt perspektiv vågar jag påstå att det skulle vara en förlust med färre möjligheter till internationella biljetteringar med blandade *A-bolag, t.ex. SK + UA för en arbetsresa till otaliga orter i Nordamerika. Naturligtvis skulle på kort sikt LH-gruppen och IAG (närmast i form av BA, men kanske t.o.m. Level) säkert hugga till, men om SK skulle försvinna, skulle konkurransen och alternativen minska, även om Kjoswegian skulle troligen kalasa på kort sikt. Det skulle göra Norden sämre på tanke med smidiga och snabba förbindelser, som baserar sig på ett nätverk - eget och allianspartners.

Jag förmodar att de statliga ägarna i SK är inte precis lika frikostade som Italien har varit med AZ, men kanske ett kapitallån skulle kunna vara ett alternativ (det som nu senast räddade AZ)? Dock är det ju precis som @Palazzi skrev, det är ju politiskt inte så "in" att stöda flygtrafik. Personligen anser jag att det är i nationalekonomisk intresse i sådan länder som Sverige och Norge att se till det finns på inrikesflygrutter som gör det möjligt att resa i hela landet på acceptabla resetider. Jag kan inte precis se det som resonabelt att t.ex. norr om Sundsvall alla skulle ta nattåget till/från Kiruna. Sverige är ett ypperst långt land och Norge är ju bergigt och fjordrikt. Hur man än vill klandra flyg, medan på global skala det finns akutare utsläpp än inrikesflyg i Norden, så geografin stöder mitt sentiment om att flyg är viktigt för båda länderna. Och i fallet Norge kunde jag tillägga att Svalbard skulle bli rätt så isolerat utan SK eller åtminstone extremt beroende av att Kjoswegian inte går om kull. Naturligtvis kan dessa problem lösas på många sätt, men jag tror inte t.ex. den svenska staten vill börja upphandla stora mängder flygtrafik.

Vill inte låta naiv, men jag faktiskt hoppas att det löser sig för SK. :)

Tack @Flying Finn för detta. Jag flyger SAS till 99%. Som du skriver har Finland många flighter från ARN med SAS vilket är positivt för alla. Jag som bor i norra Sverige blev ”avskuren” från resten av världen då SAS inte flög. Jag hoppas verkligen SAS kommer finnas kvar i framtiden och att kanske få fler flygplatser att flyga till i norra Sverige och Norge. Kanske djupare samarbete med Widerø etc ? Tack för bra inlägg återigen!
 

M.K

Medlem
Q2 blir inte rolig läsning. Jag sålde ju tack och lov av nästan allt av mitt innehav pga ökad enhetskostnad utan vettig förklaring efter Q1 och denna fortsätter nu upp. Samtidigt som strejken kostat massor ska ett miljardlån också omsättas och det investeras stort i bl a ny flotta. Självklart lägre kabinfaktor även i maj till följd av stoppad försäljning och årets särsvenska PK innegrej mot flygande. Fallande SEK, flygskatt, svenska regeringen och dyrt bränsle.

Jag har svårigheter med att hitta något positivt alls just nu och har vi även en konjunkturnedgång ökar förlusterna snabbt i en branch som redan krisar. Jag känner bitterhet mot pilotfacket då det verkligen kändes som SAS var på gång mot en ny vår samtidigt som Norwegian sliter med förluster och andra lägger ner verksamheten. Många har gjort ett fantastiskt jobb efter 2012, men kanske förgäves då konkurs tyvärr inte kan uteslutas på sikt.

Vi får nu hoppas på ett lägre oljepris och en svagare dollar mot sek. Tyvärr tror jag inte det då USA går riktigt bra till skillnad mot Sverige och Venezuela/Iran situationen (där oljeproduktionen rasar/sanktioner).
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
Vi får nu hoppas på ett lägre oljepris och en svagare dollar mot sek. Tyvärr tror jag inte det då USA går riktigt bra till skillnad mot Sverige och Venezuela/Iran situationen (där oljeproduktionen rasar/sanktioner).
Går verkligen U.S. så bra? Tillväxten halverades under 2018 från 4,2% till 2,2%, efter att tagit ett kraftigt tillfälligt kliv uppåt efter skattesänkningar och investeringar. Det var inte minde än ett katastrofalt 2018 för de flesta stora ekonomierna. Nu har Q1 2019 sett bra ut (3,2%), trots att många analytiker förutspådde att man skulle hamna under 1%, men man ligger fortfarande på relativt normala nivåer och det återstår att se var Q2 landar. Försiktig optimism skulle jag säga. Främst för att man valt att tona ner handelskriget. Fler dåliga politiska beslut från Trumps sida och man hamnar åter under 2%. Hur mycket kommer Boeings problem, som landets enskilt största och viktigaste exportör, att påverka ekonomin?
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag känner bitterhet mot pilotfacket då det verkligen kändes som SAS var på gång mot en ny vår samtidigt som Norwegian sliter med förluster och andra lägger ner verksamheten.

"Detta", som man säger nu för tiden. Så fruktansvärt onödigt i ett så avgörande läge. Jag förstår alla som kämpar för högre lön, är väl ingen som inte vill ha det, men jag ser inget alternativ till SAS på skandinaviska marknaden annat än massa tråkiga LCC, och SAS var faktiskt inte där än. Kanske snart dock.
 

Flying Finn

Medlem
Går verkligen U.S. så bra?

TPP, Iran, handelsbråket med Kina och EU, Israelpolitiken... Under Trumps regi har det skett rätt så mycket sådana underliga vändningar som har orsakat ostabilitet bl.a. på oljemarknaden och den internationella exportmarknaden. Personligen anser jag att den globala ekonomin har blivit nu mycket mera turbulent. Samma angår även inrikesekonomin i USA, eftersom många branscher lider. Har själv bl.a. funderat hur de kommer att se ut för nya Volvo S60 utanför USA.

Det är närmast en tidsfråga vad för nya påhitt som inspireras av Fox & Friends. :p
 

M.K

Medlem
@Jönsson Jag behöver faktiskt inte ens statistik för att känna hur bra USA faktiskt går. Stämningen går att ta på enligt mig och många vänner/kollegor. Det byggs överallt och folk jag pratar med är otroligt positiva till skillnad mot Obama tiden. Nu har jag ju såklart begränsad erfarenhet där så andra delar av det stora landet i väst kan ju sänka tillväxtsiffrorna som fortsatt vida överstiger den svenska.

BAFAE467-06E9-4182-A1A1-304F1E735878.jpeg
860367AC-EECB-4223-8139-D875A524DEB8.jpeg
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
@Jönsson Jag behöver faktiskt inte ens statistik för att känna hur bra USA faktiskt går. Stämningen går att ta på enligt mig och många vänner/kollegor. Det byggs överallt och folk jag pratar med är otroligt positiva till skillnad mot Obama tiden. Nu har jag ju såklart begränsad erfarenhet där så andra delar av det stora landet i väst kan ju sänka tillväxtsiffrorna som fortsatt vida överstiger den svenska.

Visa bifogad bild 90066 Visa bifogad bild 90067
Sverige är väl ingen direkt måttstock. Det vet vi alla. Ställer mig mer frågande till hur bra USA egentligen går ekonomiskt när tillväxten under 2018 faktiskt halverades och förespås under 2019 landa under 1%. Det spelar liksom ingen roll vilken känslan är när siffrorna inte övertygar. Nu går USA relativt bra jämfört med många andra ekonomier, eftersom världsekonomin ser ut som den gör, men jämfört med tex Indien och Brasilien (om jag minns rätt) ligger man ju i lä.
 

M.K

Medlem
@Jönsson nu är ju jag ekonom så talar ogärna känslor i dessa sammanhang. Skillnaden känns dock så markant mellan de större städerna jag varit i på sistone i våra länder så anser det både befogat och intressant. Självklart finns det många U-länder med mycket högre tillväxt än den mogna ekonomin USA men då från låga nivåer.

Den svenska tillväxten bekymrar, speciellt per capita, även för SAS del, då starka siffor självklart hjälper konjunkturkänsliga bolag med många affärsresenärer.
 

Jönsson

Medlem
@Jönsson nu är ju jag ekonom så talar ogärna känslor i dessa sammanhang. Skillnaden känns dock så markant mellan de större städerna jag varit i på sistone i våra länder så anser det både befogat och intressant. Självklart finns det många U-länder med mycket högre tillväxt än den mogna ekonomin USA men då från låga nivåer.
Även om du är ekonom (företagsekonom gissar jag) och säger att du ogärna talar om känslor, så betonar du ändå i varje post att ”känslan är” etc. ;)
Kärnan i mitt resonemang var ändå att du menade att USA går riktigt bra. Det gör de inte. USA har periodvis gått relativt bra jämfört med många stora ekonomier och med större delarna av Europa, men det betyder för den skull inte att det förtjänar några superlativ. Ekonomin har under det gångna året fluktuerat som aldrig förr. Att USAs ekonomi går riktigt bra känner jag är en överdrift. Om det inte är några känslor vi är ute efter och istället tittar på siffrorna, så säger de att man backade från 4% under Q1 förra året till 2% under Q4 och prognosen för 2019 ser ut att landa på en tillväxt under 1%. Nu kan märkliga saker hända under Trump och han kan mycket väl dra någon kanin ur sin hatt men annars går den amerikanska ekonomin samma öde till mötes som de europeiska ekonomierna.
 
Toppen