Senaste nytt

Om SAS går i konkurs

Dr. Miles

Expert
Är du helt hundra på den uppgiften? Biljetter med andra *A är ju konfirmerade inte bara med SAS som man iofs har avtalet med, utan också av det bolag som ska utföra flygningen?
Det mesta har @Jacob förklarat i den här artikeln.
Vad händer om ett flygbolag går i konkurs? - BusinessClass.se
Jacob skrev:
Jag har en biljett som inkluderar flygningar med flygbolag som inte gått i konkurs, varför accepterar de inte min biljett?

När en flygning utförs av ett annat flygbolag än det som sålt och ställt ut biljetten krävs en pengatransaktion. Flygbolaget som transporterar passageraren vill förstås ha betalt för de tjänster de utför och denna transaktion sker nästan alltid efter flygningen ägt rum. Om flygbolaget som sålt biljetten gått i konkurs när passageraren ska resa kommer det utförande flygbolaget inte kunna kräva ersättning för transporten och väljer därför normalt att inte acceptera biljetter utställda av flygbolag i konkurs.

Kortfattat ser pengaflödet ut som följande:
Du -> Flygbolag A (utfärdar biljett) -> Du flyger med Flygbolag B -> Flygbolag B får pengar från Flygbolag A


Jag har bokat Stockholm-(SAS)-Frankfurt-(Lufthansa)-Buenos Aires via SAS. Vad händer om SAS går i konkurs? Kan Lufthansa hjälpa mig?

Om ditt biljettnummer börjar med siffrorna 117 innebär det att biljetten ställs ut av SAS och din biljett är då ogiltig och Lufthansa har ingen skyldighet att transportera dig. Vissa flygbolag kan dock av välvilja tillåta passagerare att resa, men det är inget man kan räkna med.
En annan tråd som kan också vara till ert intresse.
Finns det försäkring mot "Force majeure" och konkurs? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Brogren

Medlem
Hur sannolik är en konkurs egentligen? Har en flygning den 22/5, som förvisso är med SAS Ireland. Men det hjälper ju inte vid en eventuell konkurs och jag har svårt att se att en strejk skulle kunna fortgå i 20 dagar till. Det är en del i en jorden runt på 8 dagars resa. Så spricker den, spricker hela resan. Jag funderar på att säkra upp med två enkelbiljetter till LHR den 21/5 med BA. Bör jag ha is i magen ett par dagar eller säkra upp? Det är schyssta priser på biljetterna just nu, vilket det inte lär bli efter en eventuell konkurs.
 

varva77

Medlem
Hur sannolik är en konkurs egentligen? Har en flygning den 22/5, som förvisso är med SAS Ireland. Men det hjälper ju inte vid en eventuell konkurs och jag har svårt att se att en strejk skulle kunna fortgå i 20 dagar till. Det är en del i en jorden runt på 8 dagars resa. Så spricker den, spricker hela resan. Jag funderar på att säkra upp med två enkelbiljetter till LHR den 21/5 med BA. Bör jag ha is i magen ett par dagar eller säkra upp? Det är schyssta priser på biljetterna just nu, vilket det inte lär bli efter en eventuell konkurs.
Tror den ar minimal, tror i sadana fall att det inte hander narmaste aret. Snarare att detta kan gora det extra problematiskt om konjukturen vander kraftigt i host och branslepriserna forstsatter upp. Utover denna vecka ar SAS i helt ok, for att inte saga bra form om an extremt kansligt sa en brasklapp ar alltid nodvandigt....
 

Palazzi

Medlem
Tror detta är döden för bolaget, på sikt, även om bokslutssiffrorna pekar på att man ska kunna utstå bra många veckor innan man skulle tvingas i konkurs.

Om staten inte skulle vilja rädda SAS så är det nog helt rätt tid att låta bli. Motvind för flyget allmänt, och den mediala bilden är ju inte att gemene man utrycker sitt stöd för piloterna heller. Man lade 50 miljoner på en nattågupphandling....hur många nollor måste vi lägga på för att bekosta detta kalas?
Äpplen och päron, men alltför många medier och privatpersoner kommer jämföra rakt av. Och i populismens tid kommer politikerna få huvudbry. Man försöker minimera flygandet och försvaga arbetsrätten....isf vore väl en räddning av SAS antitesen?

Det mest illavarslande är dock att piloterna tvingat fram (eller det var den väg ledningen, kanske taktiskt, valde) varsel av bolagskollegor med mycket sämre inkomster (och villkor?)
Vet inte vilket mottagande det fått internt, men genom erfarenhet från andra branscher tror jag att det är klart problematiskt för framtiden.

Tvingas man varsla tillräckligt mycket kabinpersonal etc så är det ju också bara piloterna som påverkas av en ev. konkurs, och då är det ju närmast smärtfritt. Finns säkerligen bolag som anställer personalen igen, men efter egna villkor (som 9/10x är sämre än SAS?)

Så de man nu har med sig är den egna kåren och aktieägare som inte vill bli av med det sista av sina innehav.

För staten borde det ju på sikt vara billigare att sätta bolaget i konkurs och öka regionala stöd för linjer som inte kan bedrivas kommersiellt. De flesta bolag som skulle kunna upphandlas har ju så pass mycket lägre CASK att man får pengar över till detta.
De linjer där man tjänar pengar på att flyga....ja dit kommer nog intressenter. Flygplan finns ju också att ta över..

Tror man kommer rädda SAS enkom för småspararnas investingar. Ser knappt några andra incitament längre.
 
Toppen