Senaste nytt

Om flygplan

agehall

Medlem
Fast det är fortfarande så att BC inte är en site för att diskutera flygplan, PPL eller andra saker som inte är relaterade till medvetet resande. Om det behövs för att besvara frågor i relation till detta så är det en sak, men diskussioner om det i största allmänhet? Nej tack.

Man skulle kunna säga att det är lika relevant att diskutera webservers (i allmänhet) här som att diskutera flygplan. Det kommer upp tekniska frågor som rör forumet ibland och då är det relevant, men jag skulle inte få för mig att börja diskutera mer än så här. Det finna andra, och bättre, forum för det.
 

iRobert

Medlem
Allt annat har väldigt lite med medvetet resande att göra
Om man skall dra allting till sin spets blir det väldigt lite skrivet här.. Ett jäkla utrensande av trådar om rolex och armbandsur, stäng hela restaurangdelen av forumet, Norwegian- och Ryanairdiskussioner torde vara ett minne blott, etc etc. Tror inte stället skulle spåra ur eller dra till sig "fel folk"/målgrupp bara för att det diskuteras Boeing 777X-9 vs A350-1000 range i ett delforum, likaväl det idag diskuteras Guide Michelinkrogar i andra delar.
 
Om man skall dra allting till sin spets blir det väldigt lite skrivet här.. Ett jäkla utrensande av trådar om rolex och armbandsur, stäng hela restaurangdelen av forumet, Norwegian- och Ryanairdiskussioner torde vara ett minne blott, etc etc. Tror inte stället skulle spåra ur eller dra till sig "fel folk"/målgrupp bara för att det diskuteras Boeing 777X-9 vs A350-1000 range i ett delforum, likaväl det idag diskuteras Guide Michelinkrogar i andra delar.
Jag tycker iofs att restauranger, var man hittar billigaste rolex-klockan osv har mer med medvetet resande att göra än antal hästkrafter i den nya RR-motorn.
 

agehall

Medlem
Exakt - hittar man en koppling till resande är diskussionen OK här. En allmän tråd om billigaste Rolex kommer att bli stängd. På samma sätt är det antagligen acceptabelt att diskutera hur olika motorer påverkar komforten ombord, medan det är mer tveksamt att allmänt diskutera motorer på flygplan. I slutändan är det dock moderatorerna som avgör vilka trådar som är tillräckligt on topic för siten och vilka som inte är det. Personligen har jag dock svårt att se att det finns ett behov av diskussioner om flygplan i allmänhet här.
 

Alf

Medlem
Exakt - hittar man en koppling till resande är diskussionen OK här. En allmän tråd om billigaste Rolex kommer att bli stängd. På samma sätt är det antagligen acceptabelt att diskutera hur olika motorer påverkar komforten ombord, medan det är mer tveksamt att allmänt diskutera motorer på flygplan. I slutändan är det dock moderatorerna som avgör vilka trådar som är tillräckligt on topic för siten och vilka som inte är det. Personligen har jag dock svårt att se att det finns ett behov av diskussioner om flygplan i allmänhet här.

Jag tror nog vi menar ungefär samma sak. Diskussionerna som har varit är ju i anslutning till någon tråd som skapats. Visst kan det spåra ur ibland men då får moderatorn gå in och fixa till det. Du har ju ganska livligt själv deltagit i de trådar där teknik eller annat område diskuterats och inte direkt varit reserelaterat. Håller med om att rena tekniska prestandafrågor inte hör hemma här. Själv har jag ingen avsikt att gå in på ett nytt forum för att diskutera tekniska frågor. Det har jag gjort så mycket under mitt yrkesverksamma liv att det kan räcka. Men om jag kan förklara något som har med tekniken att göra och kommer upp i detta forum så tar jag mig friheten att kommentera detta. Om någon i detta forum påstår att Flightradar24 är ett så pass bra och säkert system att det kan användas för flygledning kommer jag att skriva spaltmeter med invändningar mot detta påståendet. Om man påstår att vissa flygplan har bättre komfort p g a bättre tryckkabin bör detta nämnas.

Avslutningsvis tror jag inte vi har något problem med dessa frågor i detta forum och jag tycker inte heller det behövs något eget forum för flygplansfrågor.
 

palmen

Moderator
Så här då... Vilken flygplanstyp som erbjuds på en viss sträcka är helt avgörande för mig bara för att jag vill testa så många olika flygplanstyper som är möjligt och jämföra tex komfort. Har t.o.m en bingo med två kompisar varje år. Nördigt och kul :)
Flygplansbingo? Är det lite som kobingo fast annorlunda? :)
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen