Senaste nytt

Okänd transaktion på amex kort

AndersSt

Medlem
Är så besviken hur detta kan ha gått till..

Dina kortuppgifter har hanterats ovarsamt någonstans, men knappast av AMEX.

Något jag hörde om relativt nyligen är hur kortuppgifter kan hanteras när man bokar hotell via bokningstjänster som t ex Hotels eller Booking, Betalar man rummet direkt så är det förstås en säker transaktion precis som vilken annan e-handel som helst (TLS). Väljer man däremot att bara garantera rummet med kortet för att sedan betala på plats så ska dina kortuppgifter förmedlas till hotellet, och hur de hanteras där vet man ganska lite om. Det kan vara via email eller t o m fax och utskriften kan hamna i en pärm i receptionen. Nu har jag inte 100% belägg för detta så om någon kan dementera eller bekräfta så vore det bra.

Jag har själv råkat ut för skimming två gånger och en av gångerna är jag ganska säker på hur det gick till. Jag skulle betala med kort på lunchen och dosan hade inte täckning (Wi-Fi eller cellulärt) vid mitt bord så servitrisen gick iväg med den. Mitt kort var på avvägar några minuter, oklart var, och samma kväll blir jag uppringd av kortets spärrtjänst. De frågade om jag var i Tyskland eftersom kortet använts med PIN där. Jag svarade att det stämde och då meddelade man att kortuppgifterna använts för beställningar på nätet från andra länder.
 

TomJ

Medlem
Dessutom är detta en av de bästa orsakerna till att ha just ett kreditkort och inte bankkort. Här är det butikerna som ska övertyga kreditkortsbolaget att de har rätt att få pengar, och sen amex som ska visa att de har rätt att få betalt av dig innan du måste betala.

Har du ett bankkort så dras pengarna från ditt konto direkt och sen får du vänta tills det är utrett innan du får tillbaka pengarna. I slutändan är det nog butiken som får ta smällen här, om de skickar varor till kunder som beställer med stulna kortuppgifter.
 

Syversen

Medlem
Dina kortuppgifter har hanterats ovarsamt någonstans, men knappast av AMEX.

Något jag hörde om relativt nyligen är hur kortuppgifter kan hanteras när man bokar hotell via bokningstjänster som t ex Hotels eller Booking, Betalar man rummet direkt så är det förstås en säker transaktion precis som vilken annan e-handel som helst (TLS). Väljer man däremot att bara garantera rummet med kortet för att sedan betala på plats så ska dina kortuppgifter förmedlas till hotellet, och hur de hanteras där vet man ganska lite om. Det kan vara via email eller t o m fax och utskriften kan hamna i en pärm i receptionen. Nu har jag inte 100% belägg för detta så om någon kan dementera eller bekräfta så vore det bra.

Vill minnas att detta bekräftats i någon annan tråd av någon i hotellsvängen.
 

Berglund

Medlem
Väljer man däremot att bara garantera rummet med kortet för att sedan betala på plats så ska dina kortuppgifter förmedlas till hotellet, och hur de hanteras där vet man ganska lite om. Det kan vara via email eller t o m fax och utskriften kan hamna i en pärm i receptionen.

Vill minnas att detta bekräftats i någon annan tråd av någon i hotellsvängen.

Jag har tidigare bekräftat detta och kan återigen bekräfta att det fungerade så på exempelvis det hotellet där jag var chef.
 

palmen

Moderator
Loggade in i min app nu (sällan inloggad där) och fick direkt en push om jag ville slå på notiser. Hade helt missat detta, men helt klart bra att ha påslaget.
 
Toppen