Senaste nytt

Ofrivillig ombokning under resa

falling

Medlem
Jag tänkte höra om någon på forumet har tips eller erfarenhet av ombokning av SAS award under resan. Jag vet att man inte kan ändra bokningen efter avresa, men gäller det även vid inställda flyg?

Jag, sambo, 4 åring samt 9 månaders bebis är i Cancun just nu. Vaknade av sms från Turkish som vi har hemresa bokad med den 16:e. Vår connection från Istanbul till Arlanda är inställd och de har bokat om oss från 09:00 (den 17:e) till 15:00. Eftersom vi landar i Istanbul kl 05 blir det 10 långa timmar väntan med trötta barn.

Antar att det beror på dålig beläggning och Corona tider eftersom det är enda flighten den dagen jag får upp på Turkish hemsida.

Har någon råkat ut för ngt liknande och lyckats få Tallinn att boka om trots att resan är påbörjad? Tänkte kolla innan jag sätter mig i telefonkö till Tallinn för 13 kr i minuten...
Kollat lite snabbt på united och det verkar finnas tillgång på alternativa vägar iaf.

Alla tips och idéer är välkomna.
 

Tonton

Medlem
Ni beräknas alltså bli 6h sena. Ja, ni kan försöka boka om till andra bolag.

Dock så skulle jag säga att det alternativ ni har nu faktiskt är ganska bra! Istanbul är en bra flygplats för resenärer med barn.

1. Ta en dusch
2. Lek i det stora lekytorna
3. Vila på de ställen det passar
4. Osv osv


F.ö - finns ingen anledning att ringa för 13kr minuten. Använd Skype.
 

palmen

Moderator
Tallinn gör generellt inga ändringar för att flygbolag ställer in flighter på pågående resa.
Men testa, du kan inte få mer än nej. Turkish har väl dessutom erbjudande om gratis hotell vid långa stopp som inte kan undvikas?

Och som @Tonton säger, använd Skype eller likande tjänst så ringer du för några öre per minut.
 

falling

Medlem
Tack för tipsen! Vi biter nog ihop och tar den långa väntan och försöker roa de små liven. Alternativet att ev försöka boka om via USA (där jag hittade platser) lockar lika lite som en lång väntan. Amerikansk immigration och två byten är inte heller kul.
 

Gus

Medlem
Skype är ett måste utomlands! Jag ringde väldigt många samtal till tex SOS international när vi spenderade en månad i Australien och jag tror jag gjorde av med totalt 6 kr ca :D. Ja Turkish lounge och flygplats är rolig för kidsen med popcornmaskin och leksaksflygplan samt de bjuder på fint hotell vid alltför långt byte. Dock är det alltid bra om man kan bli ombokad, speciellt med tanke på att ni kanske får biljetter i en annan bokningsklass som ger poäng :). Så även om ni inte lyckas boka om hela flighten så kanske sträckan IST-ARN nu är bokad i en bokningsklass som ger poäng.

Håll oss underrättade om hur allt går.
 

falling

Medlem
Provade att ringa Turkish först med tanke på att det var de som ställt in flighten. Fick ett goddag yxskaft svar och hänvisades till biljettkontoret på flygplatsen.

När SAS igår skickade ut förändringen (bättre sent än aldrig) med nya biljetter så stod det att man skulle kontakta dom om bokningen inte passade. Jag chansade och ringde vanliga kundtjänsten och fick efter kort väntan hjälp. Kom överens om en routing IST-FRA-ARN. La glad i hågen på luren och sedan slutade hotellets wifi att funka. När det kom igång fick jag ändringen och såg att han av misstag lagt in via MUC med 45 minuters byte. Lite optimistiskt. Nu var det natt i Sverige så jag fick ta en paraplydrink och tagga ner.

Fortfarande jetlaggad vaknade jag mitt i natten här, men morgon hemma och provade att ringa igen. Fick prata med en ny kille som fixar det hela. Sista benet blir SAS go men det kan jag leva med. Hoppas bara sambon också kan det när hon vaknar :)

Tack kommentarerna och nu återstår bara att hålla tummarna att allt går som det ska och inte fler länder sätter sig i karantän.
 

falling

Medlem
Personligen hade jag hellre valt 45 minuter i MUC än 2h i FRA :)
Kanske det om jag varit själv, men passkontroll och barn som plötsligt inte vill skynda sig kändes lite väl osäkert. Det och detaljen att IST-MUC var i ekonomi så vi inte hade kommit av planet först talade för att det skulle bli svårt att hinna.
 
Toppen