Senaste nytt

Observerat ombord på SK1553 120127

forastero

Medlem
Kan tillägga att även en väska som gott och väl håller sig inom viktgränsen kan vara svår att få in i bagagehyllan, speciellt om man är kort (och därmed måste lyfta väskan väldigt högt i förhållande till ens längd) och väskan är lite otymplig (vilket många väskor är trots att de uppfyller kraven för att få tas med som handbagage). Lägger man dessutom till att det ofta är ganska fullt på hyllan så är det rätt ofta som det inte skulle skada med en extra hand eller två...

Själv brukar jag ha väskan under stolen framför för att slippa krångla med bagagehyllor, men det varierar ju hur mycket utrymme som finns där så det är inte alltid den ryms.
 

Spersboda

Medlem
Kanske missar pointsen här men vad gjorde trådskaparen? Jag är uppfostrad med att man som man ska hjälpa kvinnor i nöd. Detta gäller speciellt äldre damer. Handlar om att visa respekt och någorlunda hyfs. Jag reser mig för en kvinna på spårvagnen och erbjuder henne min plats om det inte finns andra lediga. Dvs vanlig hyfs och fason. Självklart försöker jag hjälpa en äldre dam som har svårt att få upp väskan i förvaringsfacket. Självklart öppnar jag dörren för en kvinna. Jag är ett svin på många andra sätt men normal uppfostran har jag fått och tagit till mig.


Jag håller med di helt, men en varning: Att hjälpta kvinnor kan idag ses som mansgris beteende. Jag har märt att det inte alltid uppskattas att man håller upp dörrar, låter damer gå först m.m. Skrev till Ribbings frågespalt om detta, hon såg inget kvinnoförakt i detta beteende men det var intressant att läsa kommentarerna.... Många kvinnor ogillar att få hjälp!

Men en äldre dam, det borde sitta i allas ryggrad att hjälpa till.
 
Toppen