Senaste nytt

Observerat ombord på SK1553 120127

twiggs

Medlem
Nope, det är inte ett serviceyrke som vilket annat. Ska man vara krass så är servicedelen en sekundär uppgift för kabinpersonalen. De är i första hand ombord för att ansvara för säkerheten och i andra hand arbete med service. Att damen i fråga inte själv kan få upp sitt bagage pekar ju onekligen på att det är olämpligt att ha i hatthyllan, av flera orsaker.

Hur ofta arbetar en genomsnittlig kabinanställd med sådan säkerhet som du menar? Alltså med att nödevakuera, släcka bränder, ge akut HLR eller ens förbereda kabinen för nödlandning?

Att peka ut vart närmsta nödgång finns och hur man använder flytvästen ser jag inte direkt som någon aktiv säkerhetstjänstgöring!
 

Marcus01

Medlem
Hur ofta arbetar en genomsnittlig kabinanställd med sådan säkerhet som du menar? Alltså med att nödevakuera, släcka bränder, ge akut HLR eller ens förbereda kabinen för nödlandning?

Att peka ut vart närmsta nödgång finns och hur man använder flytvästen ser jag inte direkt som någon aktiv säkerhetstjänstgöring!
Förhoppningsvis aldrig. Det ändrar dock inte på min inställning, de finns ombord primärt av en anledning. Bara för att du är en rutinerad resenär som själv skulle kunna ansvara för en evakuering eller vet precis vad handhavandet är vid ex. Rökfylld kabin, hur man hanterar allergiska reaktioner, fylla, osv ombord på ett flygplan betyder ju inte att alla andra ombord gör det. Kabinpersonal tränas för något som ingen hoppas kommer behövas.
 

twiggs

Medlem
Förhoppningsvis aldrig. Det ändrar dock inte på min inställning, de finns ombord primärt av en anledning. Bara för att du är en rutinerad resenär som själv skulle kunna ansvara för en evakuering eller vet precis vad handhavandet är vid ex. Rökfylld kabin, hur man hanterar allergiska reaktioner, fylla, osv ombord på ett flygplan betyder ju inte att alla andra ombord gör det. Kabinpersonal tränas för något som ingen hoppas kommer behövas.

Jag skulle allt gärna vilja se Inga-Britt, 59 år, som är kvar på ett flygbolag som en gammal klenod i händelse av riktig nöd. Inte att jag vill försätta någon människa i fara, men skulle vara käckt att se hur hon skulle handskats med slides, dörrar som inte vill gå upp, gardiner som är i vägen, bristande förmåga till att kommunicera med pax/kollegor på grund av att man inte hittar sin megafon och därför att PA är ur funktion.

Man ska inte glömma att det är en drömsituation som kabinbesättningen visar upp i sin demo innan start. Som att det vore självklart att personerna på exitplats exakt vet hur man handskas med dörren, som att kabinen hade varit lugn som en filbunke när masker plötsligt dimper ner, att man i godan ro sätter på sig sin flytväst, låter banden korsa kring midjan, blåser inte upp den före man lämnat planet och sedan blåser upp den i munstycket. Att alla pax lyssnar på besättningens order att lämna allt kvar på sin plats, att korsa armarna över thorax när man hoppar ut från sliden, att högklackade, glasögon och pennor ska väck.

Jag tror inte ens att jag, med så många flygningar på ett "normalt" år, hade kunnat komma ihåg varenda steg i proceduren; trots att jag nu i en icke-nödsitation kan precis varenda steg.
 

Moco

Medlem
Märkligt. Nu var jag inte med ombord, men på sätt och vis tycker jag att denna tråd med innehåll visar på den överlag dåliga servicementaliteten i Sverige. Oavsett anledning till väskproblemet så har man skapat sig en uppfattning om att det är kvinnans eget fel och sedan också tar upp att kabinpersonalen är att anse som säkerhetspersonal (jag tror att den uppfattningen delas av få resenärer och definitivt inget som vill betonas av flygbolag med mer en än serviceklass). Har man en biljett i en första-/affärsklass på ett bolag så bör också det vara genomgående tydligt från besättningens sida, annars finns inga incitament att betala för det, punkt slut. Jag bor sedan många år utomlands (dessvärre just nu i ett land med ännu sämre servicementalitet än Sverige) och får nästan alltid en känsla av att vilja plocka fram skämskudden när jag kommer till Sverige/Norden och ser hur människor bemöter varandra, och speciellt första linjens representanter i ett företag. Senast för ett par veckor sedan fick jag uppleva det Janne Carlzon så ofta talade om, ett kanonbemötande från SAS-personalen ombord på en flygning mellan OSL-LHR, som det alltid ska vara, dessvärre verkar det sitta så hårt inne. Tillbaka till topic, i denna situation ska det inte råda några tveksamheter om var man befinner sig, oavsett vad fackföreningens riktlinjer är. Lite av känslan jag får när jag flyger med gamla bolag är ju just detta, att det är ett gäng fackföreningar som är ute och flyger.
 
Last edited:
Orkar man inte lyfta upp sin väska bör man nog checka in den. 0 sympati från mitt håll i det här fallet.

Jag håller delvis med dig "Agehall". Oftast problemet är att inchecknings personalen släpper alldeles för tunga väskor in till kabinen. I detta fall storyn inte berättar om det var en äldre pax eller inte. Om JA skulle det varit önskvärt att kabin personal hjälper henne/honom.

T.ex. min bästa vän jobbar som jag tidigare redan informerat alla som kabin chef på Norwegian och de har rekommendation att inte lyfta väskorna utan att det är passagerarens ansvar. Om passageraren inte orkar göra det kan kabinpersonalen ta väskan och check-in den till cargo pga vikt.

Delvis jag håller med att kabin personalen borde hjälpt till men sen kommer ju den här frågan om säkerheten och vad som hänt sen om flygvärdinnan skadad ryggen och hela planen stått på marken innan en ersättande flygvärd/-inna är på plats. Alltså det här är en intressant fråga och inte så enkelt att lösa heller.

T.ex. IATA reg följande rekommendationer som vi alla vet att följs inte alltid utan det kan finnas mer strikta regler också:
[h=2]Cabin Baggage[/h]Carry-on baggage must be stowed in the aircraft cabin which limits baggage to a size, weight and shape to fit under a passenger seat or in a storage compartment.
Cabin baggage should have maximum length of 22 in (56 cm), width of 18 in (45 cm) and depth of 10 in (25 cm). These dimensions include wheels, handles, side pockets, etc.
Carry-on items must remain with the passenger at all times and are the responsibility of the passenger.
 

Bryant

Medlem
Jag startade ju den här tråden så jag får fylla i med lite mer info. Damen ifråga var mellan 50-70(hoppas hon inte läser detta om hon nu skulle vara yngre:)).

Det har varit intressant att se alla kommentarer. Många på forumet förväntar sig fri mat, champagne, sköna stolar, lounger, att bli tilltalad med namn är ett stort plus, man använder ord som apklass osv. Men när det kommer till en sådan enkel sak som att få hjälp att bära är det taggarna utåt... ;). Bara en liten reflektion. Sen är det ju självklart så att jag ska ha en skopa ovett eftersom jag inte hjälpte till?;)
 

agehall

Medlem
Det har varit intressant att se alla kommentarer. Många på forumet förväntar sig fri mat, champagne, sköna stolar, lounger, att bli tilltalad med namn är ett stort plus, man använder ord som apklass osv. Men när det kommer till en sådan enkel sak som att få hjälp att bära är det taggarna utåt... ;). Bara en liten reflektion. Sen är det ju självklart så att jag ska ha en skopa ovett eftersom jag inte hjälpte till?;)

Det finns mycket som man kan förvänta sig när man reser i business. Mer än när man reser i economy. Men att någon ska lyfta upp väskan åt en för att man inte själv klarar av att lyfta den är jag mycket tveksam till.

Tänk dig situationen där en flygvärdinna lägger upp väskan som är för tung och något sedan händer. Personen kanske försöker ta ner väskan själv och lyckas skada en medpassagerare. Jag vidhåller; om man inte klarar av att lyfta sin väska till hathyllan så bör man nog överväga att checka in den.
 

Bryant

Medlem
Det finns mycket som man kan förvänta sig när man reser i business. Mer än när man reser i economy. Men att någon ska lyfta upp väskan åt en för att man inte själv klarar av att lyfta den är jag mycket tveksam till.

Tänk dig situationen där en flygvärdinna lägger upp väskan som är för tung och något sedan händer. Personen kanske försöker ta ner väskan själv och lyckas skada en medpassagerare. Jag vidhåller; om man inte klarar av att lyfta sin väska till hathyllan så bör man nog överväga att checka in den.

Jag håller med dig i sak att tunga väskor inte bör föras med ombord osv. Alla bolag kanske ska införa det Ryanair tilllämpar, att väga handbagaget? Här handlar det dock om att en flygvärdinna hade behövt sträcka ut en (1) hand för att stabilisera väskan och hjälpt till med att få in den i hyllan. Jag vägde aldrig väskan men min bedömning är att den höll sig inom de givna viktgränserna.

Det är ju bra att vi ser olika på saker och ting, annars hade diskussionerna på forumet varit väldigt tråkiga :)!
 
Toppen