Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Hörni vänner!

Det är tråkigt att vara hemma så mycket, borta från vårt älskade resande. Därför ser vi till att tillhandahålla en trygg plats där vi kan diskutera både hur det var att resa innan, hur det är att resa nu samt förhoppningar och tankar om hur framtiden kommer se ut från ett reseperspektiv.

Däremot finns det inte utrymme för hobby-virologer eller hobby-epidemiologer (jag gillar det amerikanska begreppet "arm-chair epidemiologists" bättre). Den diskussionen lämnar vi till Flashback och Facebook.

Här pratar vi om praktiska konsekvenser samt hjälper varandra med tips och tricks kopplat till resor under och efter pandemin. Jag kollar genom om det finns något att städa i och tar i så fall bort inlägg.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator
 
Last edited:
Hörni vänner!

Det är tråkigt att vara hemma så mycket, borta från vårt älskande resande. Därför ser vi till att tillhandahålla en trygg plats där vi kan diskutera både hur det var att resa innan, hur det är att resa nu samt förhoppningar och tankar om hur framtiden kommer se ut från ett reseperspektiv.

Däremot finns det inte utrymme för hobby-virologer eller hobby-epidemiologer (jag gillar det amerikanska begreppet "arm-chair epidemiologists" bättre). Den diskussionen lämnar vi till Flashback och Facebook.

Här pratar vi om praktiska konsekvenser samt hjälper varandra med tips och tricks kopplat till resor under och efter pandemin. Jag kollar genom om det finns något att städa i och tar i så fall bort inlägg.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator

As you wish sir! :)
 

igelkotten

Medlem
Det finns masker i tyg som man kan tvätta och återanvända, så behöver man inte bidra till ökad efterfrågan på de masker som det redan nu råder brist på globalt.
 

mha321

Medlem
Det finns masker i tyg som man kan tvätta och återanvända, så behöver man inte bidra till ökad efterfrågan på de masker som det redan nu råder brist på globalt.
Finns det några sådana som är CE märkta? Det påpekade ju en bit bak i tråden att sas tydligen kräver det (till skillnad från tex Lufthansa som rekommenderar just sådana återanvändbara, men inte verkar ha något krav på CE)
 

Robert flysas

Moderator
Finns det några sådana som är CE märkta? Det påpekade ju en bit bak i tråden att sas tydligen kräver det (till skillnad från tex Lufthansa som rekommenderar just sådana återanvändbara, men inte verkar ha något krav på CE)

Hej!

japp, jag har länkat till både Amazon och Meds med CE godkända munskydd, titta en bit längre bak för länkar. Finns även på eBay om man söker andningsskydd som ffp2 och Ffp3 som skyddar den som har skyddet på sig.
 

mha321

Medlem
Hej!

japp, jag har länkat till både Amazon och Meds med CE godkända munskydd, titta en bit längre bak för länkar. Finns även på eBay om man söker andningsskydd som ffp2 och Ffp3 som skyddar den som har skyddet på sig.
Japp,det har har sett, men inget av de är väl återanvändbara, utan bara engångs?
 

Robert flysas

Moderator
Japp,det har har sett, men inget av de är väl återanvändbara, utan bara engångs?

Ja, de skall slängas av säkerhetsskäl. Även andningsmasker. Jag skulle inte rekommendera att köpa de som kan tvättas. Kostnaden för de vanliga munskydden är så låg, 25 st för 275 kr är ju inte farligt.
 

mha321

Medlem
Ja, de skall slängas av säkerhetsskäl. Även andningsmasker. Jag skulle inte rekommendera att köpa de som kan tvättas. Kostnaden för de vanliga munskydden är så låg, 25 st för 275 kr är ju inte farligt.
Om du läser inlägget jag svarade på så handlar det specifikt om tygmasker.
 

Robert flysas

Moderator
Om du läser inlägget jag svarade på så handlar det specifikt om tygmasker.

Jaha, ok, nej de som finns hos Meds som även skyddar dig går inte att tvätta. Det finns olika versioner och har några vänner som köpt hos Amazon.co.uk men vill varna för dessa då du kan bli lurad på kvalitén. Allt kan se bra ut och det finns extra skydd att sätta i efter varje tvätt etc. Kolla noga vad andra skrivit och var de skickas från. Amazon har dock tryggt system om det blir fel eller om du blir lurad, A-Z garantin.
Munskydd Finns även på ebay.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Finns det några sådana som är CE märkta? Det påpekade ju en bit bak i tråden att sas tydligen kräver det (till skillnad från tex Lufthansa som rekommenderar just sådana återanvändbara, men inte verkar ha något krav på CE)

Det var fejk news som Aftonblaskan spred. Som så ofta, så är första rapporteringarna fel och överdrivet hysteriska. Kravet är att masken täcker näsa och mun.

Sen kommer det säkert som alltid med SAS rapporteras om enskild personal som inte förstått bolagets egna otydliga information. T ex krävdes det ju frågor från media innan SAS ens kunde fatta att det fanns utrymme för tolkning. Sanslöst hur värdelös kommunikationsförmåga SAS har, och hur det är fortsatt otydligt under denna kris när tydlig information är a och o.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen