Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av M.K, 13 Maj 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Yes
    Mars 2020-Jan 2021 (sen vet jag inte, flyttade hem då)

Million Miler gillar detta.
  2. Om ni vill åka mot USA så kommer ni nog behöva leva med detta ett tag till:
    Federal officials weigh extending mask mandate for mass transportation - CNNPolitics

"flight attendants are urging an extension through September"
    Flight attendants ask for mask mandate on planes to be extended | TheHill

3. LarsCph

LarsCph Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    *sigh* Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du har ret.

4. djacobsson

djacobsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte roligt att läsa, men kanske kan det anses annorlunda när man sitter glesare, som nämnts har ju andra tagit en mer rimlig position, vi får se helt enkelt.

5. STO-ARN

STO-ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På flygningar till t.ex. USA så finns ingen lättnad på "Munskyddskrav, bara för man flyger lite glesare i Business Class". Samma munskyddsregler gäller oavsett sittplats ombord. Tvärtom förtydligar många amerikanska flygbolag, att man för att få ta av munskydd, oavsett säte ombord, "aktiv ska äta eller dricka". Det räcker alltså inte att låtsas klunka ur en flaska eller glas, under en längre stund. Dock erfarenhetsmässigt när det släcks ner för att man ska kunna se film, alt sova, så är kontrollen ej hundra procent. Men kabinbesättning kan ibland säga till, när man precis lagt ifrån sig glas eller flaska och ej hunnit få på munskydd...

6. På flighten JFK MIA igår så var det väldigt noga med mask. Personalen hanterade det med bravur och informerade att det är ok att dra ner masken att dricka något eller äta men måste upp igen ASAP. Många föräldrar som slet med sina barn att behålla masken på vilket är konstigt efter ett år med mask.

Men jädra massa upp och ner när jag drack min cola zero. Samma när jag åt min smörgås i business. Man tar en tugga, mask på och tuggar klart. Mask ner, ny tugga. Fördelen är att maten och dricka räcker längre.

Sir Lemon gillar detta.
  7. JohnR

JohnR Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag gjorde också min första flygning i veckan, med Delta. Jag känner inte all igen din beskrivning. Väldigt strikt användning av munskydd som även sattes tillbaka efter varje klunk/tugga...

Jag undrar om det snarare inte är Tegnell själv som skapat en självuppfyllande profetia genom att problematisera munskydden...

sembl, igelkotten och STO-ARN gillar detta.
  8. Thornado

Thornado Medlem

Det har ju länge sagts (när det gäller munskyddsanvändande generellt, inte specifikt för flygmiljö) att man ska undvika att hålla på och pilla alltför mycket med sitt munskydd, så det vore onekligen intressant att göra en studie kring vad som verkligen är bättre av ovanstående scenario eller "ta av munskyddet, ät och drick klart (utan att för den delen göra en @Berglund och dra ut på processen hela flighten), sätt på munskyddet".

LarsCph, Jan Brissman och ekf gillar detta.
  9. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det inte lämpligare att kräva munskydd så länge fara för stor smittspridning finns än att sätta vissa datum/månader? Ser vi att spridningen stannar av så finns det väl ingen anledning att fortsätta med mask osv? På samma sätt så om vi ser att det är en stor smittspridning så är det lämpligt att ha kvar kravet?

10. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    24AEEBAF-8D3A-4F24-819B-278325D4C0BA.jpeg

Jag gissar att många av er gläds över denna nyhet. Det är dock fortsatt krav på munskydd på bl a alla norska flygplatser och säkert på flygningar till andra regioner än Skandinavien.

En efterlängtad normaliseringsprocess detta!

Last edited: 14 Oktober 2021
    bstark, LarsCph, Scanwing och 16 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!