Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hachans

Medlem
Seriös fråga (som jag förstår kanske inte har något svar på de här stadiet): vad gäller om man har skägg och vanliga masker inte funkar? Är det också skäl för nekad ombordstigning?

Det munskydd som SAS vill att du använder är för att minimera droppspridningen från dig, då duger vad som helst som är en fysisk barriär.

Ska man däremot skydda sig från virus med filter etc så behövs tätslutande och filtrerande masker, och då behöver du både ha rätt storlek och ingen ansiktsbehåring där masken sluter åt. Men det är inte detta SAS kräver, utan de kräver CE-märkta masker vilket i stort sett diskvalificerar allt som är direktimporter från Kina som är det som finns att köpa just nu. Jag förutspår att en ändring av kraven kommer.
 

HCas

Medlem
Det munskydd som SAS vill att du använder är för att minimera droppspridningen från dig, då duger vad som helst som är en fysisk barriär.

Ska man däremot skydda sig från virus med filter etc så behövs tätslutande och filtrerande masker, och då behöver du både ha rätt storlek och ingen ansiktsbehåring där masken sluter åt. Men det är inte detta SAS kräver, utan de kräver CE-märkta masker vilket i stort sett diskvalificerar allt som är direktimporter från Kina som är det som finns att köpa just nu. Jag förutspår att en ändring av kraven kommer.

Låter bra, tack till dig och ni andra som svarade!
 

igelkotten

Medlem
Det munskydd som SAS vill att du använder är för att minimera droppspridningen från dig, då duger vad som helst som är en fysisk barriär.

Ska man däremot skydda sig från virus med filter etc så behövs tätslutande och filtrerande masker, och då behöver du både ha rätt storlek och ingen ansiktsbehåring där masken sluter åt. Men det är inte detta SAS kräver, utan de kräver CE-märkta masker vilket i stort sett diskvalificerar allt som är direktimporter från Kina som är det som finns att köpa just nu. Jag förutspår att en ändring av kraven kommer.

Det ar verkligen markligt fran SAS sida att ha CE-markning som krav (om det nu ar det). De lander som har krav pa mask har ju gjort det tydligt att folk borde anvanda hemmagjorda masker, eftersom syftet till krav pa mask uppfylls i princip genom vad som helst som tacker nasa och mun. T ex saljs har i UK tygmasker fran flera seriosa foretag. SAS tvingar alltsa resenarer fran andra lander att i strid med sina egna landers rekommendationer kopa pa sig sarskilda masker (deras hemsida skriver t ex uttryckligen att tygmasker INTE ar okej). Jag sjalv behover alltsa bestalla nya masker om jag ska flyga med SAS, enbart pga deras krav. Valdigt onodigt, men som vanligt gor jag ju bast i att kopa ny mask an att hoppas att SAS rattar till sina riktlinjer i tid.
 

mha321

Medlem
Numera står det ju explicit:
We do not require your face mask to be medically approved, neither to have any specific type rating. We consider any regular face mask, that covers both mouth and nose, to be accepted.
Däremot får man fortsatt inte ha tygmask:
Face masks that are sewn by yourself, or any other type of face mask made from garments, are not accepted.

Tyvärr är raka motsatsen mot vad t.ex. Lufhansa rekommenderar. Så flyger man med connection får man ha med sig en av varje.

(ref: SAS Safe Travel – Safety and well-being on board | SAS och https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen