"Många" nya direktlinjer från regionalflygplatser som uppstått på senare tid. Lite förvånande att det återigen är gångbart trots att alla intiativ att mata från regonial till hubb verkar halta betänkligt.
Även intressant att flera gamla, större, aktörer väljer att etablera utrikeslinjer på bekostnad av inrikestrafik. DAT, SAS, Wideroe, Flygbra, Airbaltic etc.
Som boende i Göteborg, med annars påtvingat byte eller tåg till Köpenhamn, är det såklart välkommet om en bas hamnar på västkusten. Redan använt mig av Flygbras linje till Lyon och har en resa bokat till Berlin med samma bolag.
Paris-linjen skulle behöva konkurenssutsättas, Italien skulle behöva ett reguljärt alternativ (som tillåter vidare resor) och utan att ha läst någon vidare statistik verkar Portugal för tillfället efterfrågat av åtminstone turistresande (åtminstone mer än till Corsica, som nyss fick reguljära alternativ).
För att återknyta till topic så tycker jag att Air Baltic hade varit kanon. A220 är ett utmärkt plan, servicen brukar vara nöjbar och de har många codeshare-agreements på plats.