Senaste nytt

Nytt samarbete mellan SAS och airBaltic

M.K

Medlem
Jag ser de bytt flygplanstyp i november så kanske de behåller en weekendtur linje trots allt med möjlighet till poängintjäning. I princip vinge mot vinge på torsdagskvällen ( diff 10min) med Airbaltic från ARN.
 

Juancarlos

Medlem
Sitter i Taxin på väg ut till Arlanda och upptäckte att flighten till Riga inte är en SAS flight utan code share med Air Baltic. Får man Eurobonus poäng eller ska jag samla poäng på air baltic istället? Har tillgång till lounge och fasttrack genom amex platinum och prioritet pass. (Har även status matchat till air baltic VIP).
 
Sitter i Taxin på väg ut till Arlanda och upptäckte att flighten till Riga inte är en SAS flight utan code share med Air Baltic. Får man Eurobonus poäng eller ska jag samla poäng på air baltic istället? Har tillgång till lounge och fasttrack genom amex platinum och prioritet pass. (Har även status matchat till air baltic VIP).

Hur gick det? Inga poäng antar jag?
 

SK989

Medlem
Jag noterade att SAS har kvar två turer i veckan mellan Arlanda och Riga, SAS-flygen går på torsdagar och söndagar. På torsdagar så avgår SAS egna flyg och Air Baltics flyg med SK-codeshare med tio minuters mellanrum men har exakt samma ankomsttid i Riga (kl. 21.50), medan på söndagar avgår SAS egna flyg och Air Baltics flyg med SK-codeshare exakt samtidigt från Arlanda (kl.09.00). Verkar lite märkligt att dubblera två avgångar så, då efterfrågan väl inte kan vara extra stor just de tiderna.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
"Många" nya direktlinjer från regionalflygplatser som uppstått på senare tid. Lite förvånande att det återigen är gångbart trots att alla intiativ att mata från regonial till hubb verkar halta betänkligt.

Även intressant att flera gamla, större, aktörer väljer att etablera utrikeslinjer på bekostnad av inrikestrafik. DAT, SAS, Wideroe, Flygbra, Airbaltic etc.
Som boende i Göteborg, med annars påtvingat byte eller tåg till Köpenhamn, är det såklart välkommet om en bas hamnar på västkusten. Redan använt mig av Flygbras linje till Lyon och har en resa bokat till Berlin med samma bolag.
Paris-linjen skulle behöva konkurenssutsättas, Italien skulle behöva ett reguljärt alternativ (som tillåter vidare resor) och utan att ha läst någon vidare statistik verkar Portugal för tillfället efterfrågat av åtminstone turistresande (åtminstone mer än till Corsica, som nyss fick reguljära alternativ).

För att återknyta till topic så tycker jag att Air Baltic hade varit kanon. A220 är ett utmärkt plan, servicen brukar vara nöjbar och de har många codeshare-agreements på plats.
 
Behöver göra ett besök i Riga efter sommaren, om vaccineringen går i lås tills dess. Ser ut som att SAS framöver helt lägger all trafik till och från Riga på Air Baltic. Säljer inga egna avgångar. Tråkigt att EB-kontot inte kommer att kunna fyllas på med.
 

pswe

Medlem
Väcker liv i gammal tråd,
På väg från Oslo mot Stockholm. SK882 flygs idag av en A220 från Air Baltic. Vet inte hur vanligt det är?
 
Toppen