Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

agehall

Medlem
Jag tror du läser dem lite ur context.

Låt oss anta att du uppnår 50k miles år 0 och därmed blir guld. Vid slutet av år 0 appliceras regeln du beskriver ovan och du behåller din status in på år 1 samtidigt som dina level miles nollställs. Om du sedan inte flyger något under år 1 kommer ovanstående regel att peta ner dig till silver år 2 osv.

Sedan nollställs ju inte miles helt hos FB längre, men det är en annan femma.
 

NyfikenGrau

Medlem
Aha, ok, man får guld omedelbart år 0 och inte just vid nyår, så det är resterande år 0 + år 1 + flyga 15(!) segment inom år 1 för att hålla guldet vid liv? Skapligt frikostigt ;) Det blir Flying Blue OCH Aegean då som det ser ut :)
 

agehall

Medlem
Är det bara 15 segment för guld hos FB? Det låter mer som silver i mina öron.

Men annars så är det så det funkar med alla program, även EB. Aegan (och vissa andra) är dock extremt frikostiga och ger dig status mer än ett år efter att du faktiskt förtjänade den.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nä jag kanske tänkte fel där, du sa att man blev nedgraderad till silver och då tänkte jag på mellanskillnaden silver-guld. Jaja, 30 segment är ju inte direkt svårt att nå, får fyra direkt när jag flyger TXL-AMS-ARN/LPI och retur...eller fler om jag trixar lite. Synd bara att inrikes Frankrike tydligen ej räknas.

OneWorld låter fortfarande som tuffaste alliansen att få in en fot i, finns inte mycket genvägar där.
 

agehall

Medlem
OneWorld låter fortfarande som tuffaste alliansen att få in en fot i, finns inte mycket genvägar där.

Ja, det är lite tuffare där, men man får även rätt mycket mer där verkar det som. Och ärligt talat, jag tror det som skrämmer mest är nog att räkna ut tier points. Det är ju i sig inte så krångligt, men det gör det mer komplicerat när man är ny där.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är möjligt att det verkar krångligare i OW än det är.
Jag kan se vissa vissa ljuspunkter för mig vad gäller AB TopBonus; Man får 500 miles för varje sträcka oavsett bokningsklass, man får redan vid silver (som man når efter 24 segment) lägga in sin "pendlingssträcka" som MyChoice, vilket skulle innebära att jag får hela 2000 miles för BER-ARN retur redan i budgetbokningsklass.
Oh well. Först ska 1. jag bestämma mig för en business longhaul som ger minst 19 000 miles hos Miles&Bonus och 2. Aegean/Miles&Bonus fortsätta vara för bra för att vara sant.
 

Igorius

Medlem
Nä jag kanske tänkte fel där, du sa att man blev nedgraderad till silver och då tänkte jag på mellanskillnaden silver-guld. Jaja, 30 segment är ju inte direkt svårt att nå, får fyra direkt när jag flyger TXL-AMS-ARN/LPI och retur...eller fler om jag trixar lite. Synd bara att inrikes Frankrike tydligen ej räknas.

Är det verkligen så att inrikesflyg i Frankrike inte räknas för oss som inte är bosatta i Frankrike eller Monaco? Läser följande i FB:s General Terms and Conditions (se mina kursiveringar nedan):

"'Qualifying Flight' is defined as the flights being made on Air France, KLM, SkyTeam Partners and Participating Carriers except Air calin, excluding domestic flights in France made by Members having provided in his account a mailing address in mainland France or Monaco, for which both Level Miles and Award Miles can be earned."

Ser ut att bli en del AF/KLM i höst, så detta är högintressant. Kan Agehall eller någon annan bekräfta hur det ligger till?
 

NyfikenGrau

Medlem
Är det verkligen så att inrikesflyg i Frankrike inte räknas för oss som inte är bosatta i Frankrike eller Monaco? Läser följande i FB:s General Terms and Conditions (se mina kursiveringar nedan):


Du har rätt! Läste på ett annat ställe men missade en asterisk om att det gällde bosatta i F/MC.

Hurra, 2013 blir ett riktigt vinår då! :D
 

NyfikenGrau

Medlem
Har en kanske lite udda fråga som delvis har med detta ämne att göra - finns det någon möjlighet att samla poäng från någon annans persons resa OM jag betalar den?
Tanken slog mig när jag läste att tyska affärsresenärers poäng/miles egentligen tillhör deras respektive arbetsgivare.
Jag antar att det är viss skillnad på statusmiles och bonusmiles här? Varierar det kanske mellan olika bolag?
 
Toppen