Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

Diskussion i 'Övrigt' startad av NyfikenGrau, 19 Augusti 2012.

  1. Sant, men eftersom jag ofta åker långt ut på vischan i Sverige (typ 30 mil från någon flygplats) medan jag däremot har TXL/SXF/BER inom en halvtimme från hemmet i Berlin, känns det som loungebehovet i Skandinavien är större :)

    Dessutom, om jag ska till M&M guld så får jag verkligen ligga i..
     
  2. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr ser det inte så ljust ut. Hittade detta på FT
    FlyerTalk Forums - View Single Post - SAA JNB Arrivals lounge
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
  4. Magino, det var verkligen illa. Ska jag nu prova business long haul för första gången för 2 pers helt ur egen plånbok så vill jag såklart maxa upplevelsen. Så antingen SAA till JNB eller byta destination. Sydafrika hade varit så bra pga nattflyg i båda riktningarna => maximal nytta med businessclass.

    Gnopps: Oj, tack! Fast vissa av guldgränserna låter lite skumma, Aegean ska väl vara 20 000 istf 10 000 och Lufthansa (senator) 100 000 istf 50 000? Annars tokbra tabell/initiativ. Har en fråga ang. "Poängbonus för alliansflyg när man har status"; Är detta så bra som det låter, dvs får man vid t.ex. 100 % i dessa fall alltså dubbel poäng på samtliga flygningar inom alliansen?? Det skulle ju göra det enormt lätt att behålla status.
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Baobab suger stenhårt. Och nej, du kommer inte åt den om du inte är i transit på JNB då den ligger airside, men det är ingen större förlust. De flesta tredjepartslounger på JNB är bättre än Baobab och det säger inte lite...

    Ska du maximera upplevelsen så är nog inte SAA det bästa alternativet. Kör Swiss istället. Sedan är nattflygen hem med *A rätt kassa då de lyfter för tidigt => man landar tidigt som attan och är alltid trött när man kommer av. Den bästa flighten hem är nog KLM som lyfter runt midnatt vill jag minnas. Då kan man somna runt 0130 och sedan sova till 0730-0800 och ändå hinna med frukost innan man landar i AMS.
     
  6. Oj, tack för väldigt nyttigt svar, agehall! Du verkar rätt Sydafrika-erfaren. Jag hade ju såklart funderat på Turkish också eftersom de oftast är billigast till JNB av de bolag som har "bra" C.
    Får väl som sagt hitta något annat resmål med nattflyg åt båda hållen annars. Swiss skulle jag hemskt gärna prova, lite rädd att fastna i deras dekadenta jättebar i ZRH dock :)

    Edit: Nä jag menar att biljetterna alltid kostat 3000 € + per person när jag kollat. En drive med Swiss C longhaul vore i alla lägen extremt intressant.
     
    Last edited: 20 Augusti 2012
  7. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Tabellen gjorde jag som sagt mest för egen nytta så angående dubbla poäng är det bäst att du kollar de exakta reglerna på respektive programs hemsida. Gällande statusgränserna så förklarade jag i inlägget att jag räknat halva summan om statusen är giltig i 2 år. Kul om du har nytta av tabellen!
     
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Häng inte upp dig så mycket på nattflyg. Det är inte helt fel att flyga C dagtid, iaf om man inte gör det varje dag. Man kan njuta mer av maten och servicen då och slipper känna sig stressad över att man behöver sova.

    Jag har varit ett par gånger i JNB, oftast i princip bara över dagen, så det har blivit en del tid i Baobab. Kricka har nog varit där ännu mer än mig och är därför ännu mer less på dem.

    Är själv ingen större fan av Turkish, men det verkar ju som att deras C-produkt är bra, så det kan ju vara värt att testa. Det som dock suger är att det är ett relativt långt hopp ner till IST, så det känns inte lika smidigt som att flyga via FRA eller ZRH.
     
    1 person likes this.
  9. Oj, förlåt Gnopps, skulle varit lite mer vaken när jag läste, du har rätt!

    Aegean är ju lockande i ett läge där två inte-så-frequent åker en longhaul business - guld för båda i två år alltså??

    Vad säger egentligen de andra Star-bolagen om alla noobs som väller in i guldloungerna med sina Aegean-kort? ;)

    Edit: agehall, ok, ska börja kolla på lite intressanta vinterrresmål i sydväst (Mexiko eller Argentina/Brasilien). I sammanhanget business longhaul känns ju British Airways som en mycket stark kandidat, men då får man börja vela angående allians igen...
     
    Last edited: 20 Augusti 2012

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×