Senaste nytt

Nya traktament för 2013

Viking75

Medlem
Skandal!
Denna myndighet som faktiskt fungerat hyggligt har nu falerat! Snart är vi nere på Försäkringskassans kunskapsniva även på Skatteverket.

Visst i teorin kan man spara alla kvitton, göra öppna yrkanden, men vem har den tiden?

Det blir en spark i skrevet för många som redan lägger ut mer pengar #goodwill# än de får tillbaka från sina arbetsivare.
Det här är fel!
 

Viking75

Medlem
Detta kommer på sikt att få dåliga konsekvensker för svenska företag. Traktamente är en viktig del i det paktet som många faller för när de går med på att resa mycket i tjänsten. Vi förlorar kompetens då det lockar mindre att ta dessa jobb.
Arbetsgivaren kommer att få hosta upp högre löner om de inte vill förlora sin resande personal.
 

FF#1

Medlem
Det där var ju inge vidare, jag har väl ingen glädje att normala konsumenter har det billigt när jag är ute och reser, i alla fall i länder där man knappt törs lämna hotellet.

Går detta igenom eller kommer det att bli protester?
 
Jaha, det går ju överleva i NYC på 463SEK men kommer man må bra av det???:confused:
Om vi säger såhär: middag är alltid nästan dubbelt så dyr som lunch och frukosten som man äter oftast på hotell brukar ligga på $15 då håller inte ekvationen alls. OK om vi då skickar alla ut men undviker McD och streetcarts då måste man hålla sig till billigare ställen.
En kopp kaffe plus en smörgås hos Pret - $5, lunch på ett OK ställe - $23-25 plus 15-20% tips, $34 kvar till middag??? Är det Domino pizza för middag eller?
De får introducera en separat traktament för NYC, Washington DC, Boston, Chicago och andra stora städer priserna i Springfield och andra städer är inte samma.
 

agehall

Medlem
Går detta igenom eller kommer det att bli protester?

"Går igenom"? Skattemyndigheten har redan beslutat detta. Man kan väl hoppas att det blir en ordentlig storm kring detta och att de inser hur åt h-vete de nya nivåerna är.

Själv kommer jag att ta upp detta med min arbetsgivare.
 
Detta kommer på sikt att få dåliga konsekvensker för svenska företag. Traktamente är en viktig del i det paktet som många faller för när de går med på att resa mycket i tjänsten. Vi förlorar kompetens då det lockar mindre att ta dessa jobb.
Arbetsgivaren kommer att få hosta upp högre löner om de inte vill förlora sin resande personal.
Man kan inte göra annat än att hålla med. För annars kommer ju det blir såhär: alla på det lokala kontoret går ut till lunch på någon etablerad ställe, typ business lunch och det gästande KAM
till lunch vräker i sig två salladsblad, en gurkskiva och ett glas vatten och säger att man är mätt.
 

Chrille

Medlem
Det hade varit intressant att veta hur man räknat ut sitt konsumentprisindex.
Är det Big Mac Index som vissa insinuerar, eller finns det något annat tänk bakom?
 

Frigidus

Medlem
Detta är ju fullständigt galet. Vad är det för idiotföretag dom anlitar? Japan ner över 540:-. jo tjenare.... Att gå efter konsumentprisindex speglar ju vad priset ligger för lokalbefolkningen. Affärsresenärer besitter ju inte samma lokalkännedom.
Lär ju inte heller lagts någon vikt vid att det är dyrare i städerna än på landsbygden utan bara ett medelindex för hela landet.

Lär bli ett hett ämne på jobbet. Enda positiva är att man får 82:- mer för Ryssland dit man är planerad både före och efter nyår.
Yippie :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Traktamenten ska täcka kostnader, inte vara en extralön. Rätt att anpassa till en mer rimlig nivå, höjningar i vissa fall och sänkningar i andra fall.

Justeringar var nog på sin plats, men två fel gör inte ett rätt. Om många länder var lite för höga tidigare så är de flesta på tok för låga nu skulle jag vilja påstå.
 
Toppen