Senaste nytt

Nya traktament för 2013

Hall

Medlem
Det handlar ju delvis om en anpassning som man kan göra på resan men det som irriterar är att det verkar som de har gått på livsmedelspriser på typ ICA och Lidl och inte restaurangpriser?
 

Dr. Miles

Expert
Rätta mig om jag har fel, men tidigare var väl grundtanken att traktamentet skulle återspegla vad det kostade att äta motsvarande mat som man äter hemma? Dvs västerländsk mat i Asien till exempel.
Kanke använder Skatteverket pizza, kebab, sushi och thaimat som bas? :rolleyes:
Med tanke på hur dessa maträtter har blivit vanligt i Sverige, blir det lättare att hitta motsvarande mat som man äter hemma billigt i andra länder.
 

Valley

Medlem
I NO har man med nöd och näppe kunna greja en hel dag för traktet. En sketen pizza på Pepes och man är uppe i över 200.
Normal middag och jag tycker man alltid hamnar på upp mot 300 eller strax däröver om man väljer något enklare. Allt i norska bananer.
Skulle du få för dig att ta en stänkare och en pilsner till maten så är det några hundra till

Drog en "Lutefisk" på ett ställe i Lilleström med pilsner och löitens och vips var man över 500
 

A380*G

Medlem
I NO har man med nöd och näppe kunna greja en hel dag för traktet. En sketen pizza på Pepes och man är uppe i över 200.
Normal middag och jag tycker man alltid hamnar på upp mot 300 eller strax däröver om man väljer något enklare. Allt i norska bananer.
Skulle du få för dig att ta en stänkare och en pilsner till maten så är det några hundra till

Drog en "Lutefisk" på ett ställe i Lilleström med pilsner och löitens och vips var man över 500

Varför klagar du? Norge var ett av de länder som fick förhöjd summa.
 

mattssok

Medlem
Vet inte riktigt hur man ska känna när man just klarat av 8 månader i DK, och är glad för att komma hem, för att nu se att traktamentet har höjt med ca 200kr! :confused:
 

agehall

Medlem
De är ju helt verklighetsbefriade på den där myndigheten. Nog för att det säkert *går* att leva för en 10kr/dag i många länder i Afrika, men i praktiken funkar det inte för västerlänningar då man i princip får hålla sig till hotellet för att känna sig trygg.

Jag kan hålla med om att vissa traktamenten varit snedvridna tidigare, men att sänka så pass många länder gör det knappast bättre. Det här känns mer som att någon på skatteverket varit lite avundsjuk på alla som får resa i tjänsten och nu utövar sin vardagsmakt.
 

Johan_G

Medlem
Norge och Ryssland upp, det tackar jag för. Chile ner, det tackar jag inte för. Sen kan man ju undra om traktamentestombolan fungerade dåligt när dessa siffror lottades ut för vissa av dem ser ju helt sinnesförvirrade ut.
 
Toppen