Senaste nytt

Nya snabbtågslinjen till Barcelona färdigställd

Palazzi

Medlem
Och tillslut kommer man inte igång före 15:e Dec, 6mån försenade. Biljetterna kommer ut till försäljning de närmsta dagarna, och startar på 59€ enkel väg.
6h20min restid är ganska långt, men TGV's tåg är ju bekväma :)
 

Palazzi

Medlem
Nya uppgifter, som är glädjande: Man startar med två avgångar/dag - i vardera riktning. Fr.o.m. Mars 2014 ökar man dock frekvensen till fyra avgångar/dag & riktning.

Med en sådan frekvens börjar man på riktigt utmana flygen på samma linje, trots den långsammare gångtiden.
Det ska sägas att tågets 6h20m är betydligt långsammare än direktflyget, om man får en smärtfri incheckning.
Jag skulle gissa på att man kan åka Paris Central- CDG-BCN- Barcelona Central på runt 4h20m, vilket är en tidsvinst på hela 2h. Å andra sidan är det ju rätt skönt att bara sätta sig på tåget och åka med....:)
 

Palazzi

Medlem
Pressreleasen är idag officiell, med samma innehåll som ovan skrivits:

6h20min gångtid - Pris fr.59€.... Möjlighet att ansluta söderifrån med byte i Nimes, och från Italien med byte i Lyon
 
99 euro verkar vara lägsta pris i första klass, ser dock inget om vad som ingår förutom Lounge access. Kan man tänka sig att man får frukost / lunch eller kostar det extra?
 

Palazzi

Medlem
99 euro verkar vara lägsta pris i första klass, ser dock inget om vad som ingår förutom Lounge access. Kan man tänka sig att man får frukost / lunch eller kostar det extra?

Har ingen koll på det, tyvärr.
Priserna i 1:a klass borde sjunka när man väl kommit igång. Milano-Paris kostaden också 99-135€ förut, men sedan introducerade de biljettyp "restricted first" om man bokade långt innan (1-2mån tror jag). Iofs är det väl inte många som har den planeringen....
.
Hoppas någon får chans att pröva linjen iaf, så att vi får se ett test. Jag kommer troligen inte hinna med det själv inom nära framtid... :(
 
Har ingen koll på det, tyvärr.
Priserna i 1:a klass borde sjunka när man väl kommit igång. Milano-Paris kostaden också 99-135€ förut, men sedan introducerade de biljettyp "restricted first" om man bokade långt innan (1-2mån tror jag). Iofs är det väl inte många som har den planeringen....
.
Hoppas någon får chans att pröva linjen iaf, så att vi får se ett test. Jag kommer troligen inte hinna med det själv inom nära framtid... :(

Låter vettigt! Hade varit kul att prova på, har inte varit i Paris och kan man åka first för under 200 euro tur och retur så är det rätt lockande. Fast flyger jag så sparar jag minst 2 timmar och 100 euro. 6 timmar på tåg kan nog bli rätt segt, fast sträckan kanske är fin? :)
 

Palazzi

Medlem
Låter vettigt! Hade varit kul att prova på, har inte varit i Paris och kan man åka first för under 200 euro tur och retur så är det rätt lockande. Fast flyger jag så sparar jag minst 2 timmar och 100 euro. 6 timmar på tåg kan nog bli rätt segt, fast sträckan kanske är fin? :)

Upp till Montpellier ska det väl vara fint iaf :) Sedan är det väl ganska enformigt upp till Lyon (med bergen), och sedan rätt platt igen till Paris.

Det tråkiga med den nya satsningen är väl att TGV's lågpriståg Ouigo tar dig ända till just Montpellier för 10-15€, och då har du åkt 75-80% av sträckan till Barcelona. Som annonserats innan kommer säkert en förlängning på den satsningen, ändå till Barcelona, och då lär väl iaf lågprisflyget få tacka för sig.

Tycker personligen att 7h10min Milano-Paris känns i längsta laget med TGV, trots att sätena är bekväma. De borde introducera lie-flat på tåg! Fanns ju på spanska tågen som gick till Paris förut, men det var DYRT.
 
Toppen