Senaste nytt

Nya SAS Pandion - kom med förslag till förändringar

hyper

Medlem
Är Pandionnivån mystisk? Har hört från välunderrättade källor att de 2000 resenärer som varje år spenderar mest i kr på SAS biljetter blir "inbjudna". Detta får ju dock till följd att nivån varierar från år till år, men de är ju rimligen de "bästa" kunderna som får statusen.

Själv saknar jag en erkännande för att ha varit EBG under många år (tror AF/KL har ett sådant system), nu har jag varit EBG under ca 15 år under senaste 18 åren, men det får man inget för...


Borde du inte varit i target gruppen som fått "Lifetime Gold" nyligen?
 

Magino

Medlem
Lite OT

Asiana Airlines ger en Lifetime Gold, eller som de kallar det Diamond Plus, efter att man flygit 500 000 miles med Star Alliance eller gjort 500 flygningar med OZ.

Att nå upp Star Gold med dem är även det ganska lätt då det krävs 40 000 miles under en 24 månaders period. En stor nackdelen med dem är dock att deras Earn/Burn rate ska vara blad de sämre där ute.
 

agehall

Medlem
Det vore faktiskt en trevlig feature om man kunde bli lifetime EBG om man flög ihop X EB-poäng, där X kan vara en rätt hög siffra. Jag gillar inte alls att EB har krav på att man ska vara 60+ för att få det.
 

XXX

Medlem
Jag är inne på mitt 3 år med SAS Pandion och jag måste ärligt säga att jag har fortfarande inte förstått vad vitsen med detta är. Ska detta vara en status som uppskattar de kunder hos SAS som spenderar mest kr eller vad det nu är som gäller så måste det väl också ge något. Är det grattis fika när man flyger economy (vilket jag nästan jag aldrig gör), den där ibland lite fåniga hälsningen från pursern eller den där svarta lådan som man får med lite grejer i så tycker jag SAS verkligen bör tänka om. Jag trodde kanske att uppgradering kunde vara en möjlighet när plats finns men det har bara hänt mig 4-5 gånger (från flex till business) under dessa år. Och det är helt beroende av vem som är purser. Första året fick man lite erbjudanden men dom lyser också med sin frånvaro. Enda gången jag känt lite VIP-känsla var när jag överraskande blev hämtad vid gaten i Bangkok med familjen och blev slussad genom immigration etc. på nolltid.

SAS borde kolla vad Lufthansa gör med sitt HON-circle och även om jag kanske inte väntar mig att bli hämtad eller lämnad med en Porsche vid flyget från deras förstaklass lounge så borde dom väl kunna hitta på något som gjorde att man kände att Pandion verkligen betyder något. Det känns nästan som jag kunde varit utan det.

/Anders
 
Hej alla,

Det är dags för mig också att ge mina kommentarer, idéer och tankar.

EuroBonus Basic
Som idag...

EuroBonus Silver
Samma förmåner som idag utom kraven skulle jag höja: minst 30 flygningar eller 30 000 poäng under medlemsåret i alla regioner.

Jag skulle samtidigt ge 4 vouncher till medlem att använda för att komma till lounge. Vi måste ju komma ihåg att det det finns många Silver medlemmar och detta skulle eventuellt generera redan ganska fulla SAS Lounger ännu fler besökare. T.ex. i ARN skulle jag begränsa att vouncher ger till gång till SAS Business Lounge (Ej Scandinavian Lounge) på samma dag när du flyger med SAS Groups flygavgång.

Annars under de 2 år när jag själv hade SAS EBS gillade jag möjligheten att ha ett vikt (10kg) med mig utan att börja fundera har jag för mycket presenter med mig på väg hem t.ex. från BKK. Samtidigt hände det 3 gånger under mina 2 EBS år att blev upgradat från economy till eco flex eller business. T.ex. i BKK på vägen hem en gång var check in personalen super duktiga och presenterade saken på följande sätt till mig: På grund av du är en lojal SAS resenär vill vi ge en upgrade just till dig på grund av economy var överbokat. Det kändes bra.

EuroBonus Gold
Samma förmåner som idag men jag skulle höja kraven till minst 70 flygningar eller 100 000 poäng i regionen Asia & Pacific, Canada, North & South America, Sverige, Danmark och Finland. I Norge kan man ha lite lägre krav. Där får du inga poäng på inrikes flyg och dessa räknas inte heller som kvalificerade flygningar som jag har försått.

Annars skulle utveckla följande:
- 24/7 Service till varje land i Norden istället för ett nummer till Danmark. Service skulle inkludera också EuroBonus service inte bara ombokningar och köp av nya biljetter.
- Ett EBG mail i månad med resetips.
- Speciella EBG Bonus Poäng kampanjer på flygresor utöver de andra som finns på perioden. Informationen skulle kunna skickas ut på det månatlig EBG mail.
- 4 Upgrade Vouncher om medlemsåret till SAS Group flygavgångar. Dessa skulle fungera så att en vouncher ger upgrade från Economy till Economy Extra eller Economy Extra till Business. 2 voucher från Economy till Business.
- 1 Presentkort på värde 100€ under medlemsåret till SAS Group flygavgångar. Samtidigt skulle jag utveckla Internet boknings möjligheter så att du kan använda ditt presentkort när du bokar på nätet. Nuförtiden måste du ju ringa till SAS Kundservice för att lösa ditt presentkort.
- Gratis kaffe på inrikes avgångar i Sverige.
- Inom Europa avgångar skulle du få t.ex. en gratis dricka om du köper t.ex. en matlåda från Cloud Shop.

EuroBonus Pandion
Jag gillar mystiken runt om kring Pandion status. Likadant som Amex Black. Det skulle vara bra att göra Pandion en känt status nivå inkluderat EBG förmåner och sen lite till. Kraven skulle kunna vara minst 150 flygningar och 250 000 poäng. Inte varken eller utan du måste nå båda kraven för att kunna få EBP. Ni som räknar snabbt förstår att du kan inte nå EBP genom att flyga inom Norra Europa med biljetter på V-Y kategorier. Du måste flyga både korta och långa sträckor och med ganska höga biljett kategorier B-C. Hur många av er skulle nå EBP med dessa krav?

Några av er har skrivit om möjlighet att använda VIP Lounge i ARN. Det skulle vara en bra möjlighet men skulle själv begränsa det bara för Intercontinental avgångar. Om du vill ha lite lyx kan du redan idag köpa denna service: Prislista VIP-tjänster, Arlanda - www.arlanda.se.
Angående att du får en gratis fika i Economy är ju också något som vi alla värderar på olika sätt. En del vill ha den och andra avstår för det.
Annars skulle jag kunna tänka med speciella erbjudanden från samarbetspartner. På grund av SAS och Lufthansa har redan ett närsamarbete skulle EBP ge samma förmåner som HON när du flyger med Lufthansa.

Andra tankar
Vi måste ju komma ihåg att SAS har inte gjort bra resultat under de senaste åren som också har påverkat deras möjligheter att utveckla EroBonus program. Efter alla besparingar har SAS lyckats vända trenden och levererade ett positivt resultat. Detta realitet måste vi ha med oss med våra olika önskemål och krav till SAS. Jag tror att detta ger möjligheter också att utveckla EuroBonus program och ge det lilla extra utöver det vanliga för oss EBG och EBP medlemmar.

Något som har hänt under senaste åren är ju det att det har aldrig varit enklare att samla ihop EB Poäng. Du flyger, bor i ett hotel, hyr en bil, shoppar på nätet och använder ditt kreditkort. Detta vi alla måste hålla med. Jag tror att detta har varit första steget i SAS plan att utveckla EuroBonus program.

Vi får se van som händer nästa år när EuroBonus har deras 20 års jubileum. Jag personligen tror att det kommer att finnas en hel del fina erbjudanden och nyheter.

Hoppas ni inte nu bedömer mig som en pessimist. Jag är ju faktiskt en positiv och glad resenär.

Jag önskar till er alla en trevlig och färgglad höst!

 
Last edited:
EBG:

Should be able to pre-select seat 48 hours prior to departure
Should ALWAYS get free coffee
Should get 1 upgrade voucher/ 20.000 points earned
Should have free middle seat if the aircraft is not sold out

Om det här pre-select seating... Jag kan ju redan idag välja säten som EBG vid bokningstillfäller när jag bokar biljetter på SAS hemsida. Samma gäller när jag bokar på tjänsten via Travelling Affärsresor.
 

mry

Medlem
Om det här pre-select seating... Jag kan ju redan idag välja säten som EBG vid bokningstillfäller när jag bokar biljetter på SAS hemsida. Samma gäller när jag bokar på tjänsten via Travelling Affärsresor.

Det går faktiskt bra att välja plats genom att ta upp resan på sas.se även om man bokat via en annan resebyrå och kortet är inlagt (antingen av resebyrån eller att du gör det själv via t.ex. LH sida.)

/Markus
 
Toppen