Senaste nytt

Nya SAS-linjer till Sälen

Den bestämmelsen (dvs. att Polismyndigheten kan ge tillstånd) är tänkt för ett enstaka flyg eller enstaka skepp kommer till en flygplats/hamn från icke-Schengenland som normalt inte är gränsövergångsställe - tanken är inte att Polisen eller Kustbevakningen ska kunna sidesteppa regeringen och generellt bevilja tillstånd för en flygplats eller hamn att bli gränsövergångsställe. Sen finns ju också bestämmelsen i 6 kap. 7 § som säger att ett luftfartyg som ankommer till en flygplats från icke-Schengenland som inte är gränsövergångsställe måste ha särskilt tillstånd av Polisen för att flyga vidare. Dessutom är det flygplanets ägare som ska ansöka om dessa tillstånd. M.a.o. det är mycket byråkrati inblandad för ett flygbolag som vill flyga från icke-Schengen till en flygplats som inte är gränsövergångsställe och som jag förstår det är det tillstånd som ska sökas för varje flygning.

Det är ju ett bara månader kvar till start så än finns tid för regeringen att ändra bestämmelsen, men tiden är ganska knapp. Intressant att Mora flygplats fick nej av regeringen - det är ju trots allt väldigt många kommuner som är gränskontrollort utan att ha reguljära flygförbindelser till/från icke-Schengenland, t.ex. Skövde har väl knappast sådan flygtrafik.

Aha, tack!

Dock handlar det ju inte om mer än en tur i veckan (till/från LHR; AAL och CPH ligger ju i Schengen) under vad jag kan se sexton veckor. Så i värsta fall sexton ärenden för Polisen. Har du någon känsla för var smärtgränsen går för "enstaka"?
 
Last edited:

SK989

Medlem
Aha, tack!

Dock handlar det ju inte om mer än en tur i veckan (till/från LHR; AAL och CPH ligger ju i Schengen) under vad jag kan se sexton veckor. Så i värsta fall sexton ärenden för Polisen. Har du någon känsla för var smärtgränsen går för "enstaka".

Svårt att säga, men omöjligt är det nog inte för SAS att få särskilda tillstånd för 16 flyg, om Polisen har infrastruktur och personal för gränskontroll.

Jag kollade upp lite hur det funkar rent juridiskt med när en flygplats blir gränsövergångsställe och helt enkelt är det inte. Först ska regeringen i utlänningsförordningen lägga till att kommunen var flygplatsen ligger är en kommun med gränsövergångsställe. Därefter ska Polismyndigheten i en särskild föreskrift lägga till att flygplatsen i fråga är ett gränsövergångsställe, efter att först ha imhämtat SÄPOs åsikt. Sedan ska EU informeras om att flygplatsen lagts till. Alla delar tar en del tid så vi får verkligen hoppas att byråkratins kvarnar börjat mala detta.
 
Last edited:

palmen

Moderator
För den som är intresserad finns det nu awards på första flighten tur och retur från London. Finns dock inga connections från Stockholm.
Det är även helt ok priser för köpta biljetter, under 2000 för tur och retur.

För tillfället är jag ensam med sittplats i plus.
Återstår att se om jag kör denna resa eller inte.
 

igelkotten

Medlem
Reklam i tågen i Londons tunnelbana

E83CB467-4523-4D3E-8457-2F1FD8E76ED6.jpeg
 

SK989

Medlem
Tre veckor kvar. Tillstånd saknas.

"Det är bara drygt tre veckor kvar tills den nya flygplatsen i Sälen ska öppna. Men fortfarande saknar flygledningen tillstånd från Transportstyrelsen och det är en kamp mot klockan."


Tiden knapp för Sälens flygplats – tillstånd fattas fortfarande - P4 Dalarna | Sveriges Radio
Inte heller har regeringen medgivit att Sälens kommun är en gränskontrollort, vilket gör att Polismyndigheten inte har beslutat några föreskrifter som medger att flygplatsen i Sälen har passkontroll för flyg till/från icke-Schengen. Detta krävs alltså utöver att Transportstyrelsen meddelar tillstånd för flygplatsverksamheten. Verkar tufft för nya flygplatsen...
 

DRG

Medlem
Inte heller har regeringen medgivit att Sälens kommun är en gränskontrollort, vilket gör att Polismyndigheten inte har beslutat några föreskrifter som medger att flygplatsen i Sälen har passkontroll för flyg till/från icke-Schengen. Detta krävs alltså utöver att Transportstyrelsen meddelar tillstånd för flygplatsverksamheten. Verkar tufft för nya flygplatsen...
Men kommunen har väl redan en gränsstation, mot Norge. Eller behövs ett särskilt tillstånd för flygplatsen även från regeringen?
 

apknug

Medlem
Men kommunen har väl redan en gränsstation, mot Norge. Eller behövs ett särskilt tillstånd för flygplatsen även från regeringen?
Fast nu är ju Norge "med" i Schengen det är nog det som det hänger på. EU,s yttre gräns skall upprätthållas. Som Fälldin sa vid u137 dramat, Håll gränsen!
 
  • Gilla
Reactions: DRG
Toppen