Senaste nytt

Nya SAS American Express Premium Card

rodstrom

Medlem
Fråga, hittar inget svar på detta, om jag cancellerar min nuvarande bokade 2-4-1 som jag bokat i april 2015 på min juni 2014-juni 2015 voucher, kommer den då gälla för hela 2015?

Så att jag kan boka av min 2015 aprilresa och köra i augusti 2015 istället.
 

Xilan

Medlem
Fråga, hittar inget svar på detta, om jag cancellerar min nuvarande bokade 2-4-1 som jag bokat i april 2015 på min juni 2014-juni 2015 voucher, kommer den då gälla för hela 2015?

Så att jag kan boka av min 2015 aprilresa och köra i augusti 2015 istället.
Jag tycker att allt tyder på att de nya reglerna gäller fr.o.m 1 november.
Dvs allt som hänt innan det hör till de gamla reglerna. Och jag tror därmed inte att du kan tillämpa nya giltighetsregler på en "gammal" voucher
 

charlesswe

Medlem
Har frågat kundtjänsten ang. fallet där man är nära 300k gränsen i år. Van händer om man skaffar Elitekortet nu, får man en andra vouchern i år då?

Svaret jag fick var "Självklart". Jag insisterade och bad att hon skulle dubbelkolla. Hon sa att hon deltog i projektet att utveckla nya produkten och att det är en del av erbjudandet. Hon sa dock att för att få andra vouchern som befintlig Premiumkorthavare måste man ansöka till Elitekortet genom en viss ansökningsblankett med en specifik ansökningskod på. Hon har nu skickat en sådan blankett till mig. Kommer ta bild på det när jag får den.
 

Helimike

Medlem
Jag har ett norskt Amex Eurobonus där de redan introducerat 2-4-1 voucher med *A intjänade under 2014.
När jag skulle boka resa ARN - LAX nästa år fanns det endast biljetter med Swiss i Economy under de datumen jag skall åka. För 3 biljetter (2 vuxna och 1 barn) skulle de ha ca 10500 kr i skatter, avgifter och bränsletillägg, 140000 EB-poäng samt en 2-4-1 voucher. Jag tycker att det var dålig valuta för poängen om man jämför med att åka med SAS. Om jag minns rätt var det betydligt mindre avgifter sist jag åkte till SFO med SAS samt att jag då också fick halva priset på min dotters biljett. Det slutade med att jag köpte biljetter till LAX med Lufthansa och United för ca 15000.

Att man nu även kan resa med *A är enligt mig inte så fördelaktigt så länge man inte bokar i en högre klass eller har något smart knep för att komma undan avgifterna. Dock ökar tillgången på biljetter och destinationer och det är ju bra.
 

agehall

Medlem
Jag har ett norskt Amex Eurobonus där de redan introducerat 2-4-1 voucher med *A intjänade under 2014.
När jag skulle boka resa ARN - LAX nästa år fanns det endast biljetter med Swiss i Economy under de datumen jag skall åka. För 3 biljetter (2 vuxna och 1 barn) skulle de ha ca 10500 kr i skatter, avgifter och bränsletillägg, 140000 EB-poäng samt en 2-4-1 voucher. Jag tycker att det var dålig valuta för poängen om man jämför med att åka med SAS. Om jag minns rätt var det betydligt mindre avgifter sist jag åkte till SFO med SAS samt att jag då också fick halva priset på min dotters biljett. Det slutade med att jag köpte biljetter till LAX med Lufthansa och United för ca 15000.

Att man nu även kan resa med *A är enligt mig inte så fördelaktigt så länge man inte bokar i en högre klass eller har något smart knep för att komma undan avgifterna. Dock ökar tillgången på biljetter och destinationer och det är ju bra.

Det är oftast fullkomlig idioti att boka resor för poäng i economy, oavsett 2-4-1 vouchers. Jag är inte det minsta förvånad över att du inte fick ekonomi i detta. Men det ska nog inte vara några problem för andra här att få till det.
 
Jag har tänkt lite på det där med att det bara är vouchers som triggats efter 31 oktober som kommer vara giltiga hela 2015 samt gälla på *A-metall. Detta känns ju som att man inte premierar de kunder som har en hög spend, dvs får sin voucher tidigt. Istället så är det kunder med låg spend som precis klarar sig över gränsen som får ta del av detta under 2014 (förutom alla medvetna resenärer som stannat på 149500 i mitten av mars för att plocka ut sin voucher så sent som möjligt ;)).
 

palmen

Moderator
Jag har ett norskt Amex Eurobonus där de redan introducerat 2-4-1 voucher med *A intjänade under 2014.
När jag skulle boka resa ARN - LAX nästa år fanns det endast biljetter med Swiss i Economy under de datumen jag skall åka. För 3 biljetter (2 vuxna och 1 barn) skulle de ha ca 10500 kr i skatter, avgifter och bränsletillägg, 140000 EB-poäng samt en 2-4-1 voucher. Jag tycker att det var dålig valuta för poängen om man jämför med att åka med SAS. Om jag minns rätt var det betydligt mindre avgifter sist jag åkte till SFO med SAS samt att jag då också fick halva priset på min dotters biljett. Det slutade med att jag köpte biljetter till LAX med Lufthansa och United för ca 15000.

Att man nu även kan resa med *A är enligt mig inte så fördelaktigt så länge man inte bokar i en högre klass eller har något smart knep för att komma undan avgifterna. Dock ökar tillgången på biljetter och destinationer och det är ju bra.

Det är tyvärr så verkligeheten ser ut. Bokar man SAS-flyg så slipper man betala diverse skatter som man åker på att betala om man bokar med Star Alliance. Boka business till New York kostar då ca 300 kronor tur och retur från Stockholm plus poängen. Skulle jag istället boka samma resa fast direkt med United istället skulle troligtvis skatterna hamna på ca 3000 kronor.
Att nyttja sin 50% voucher i ekonomi är tyvärr inte direkt fördelaktigt om inte biljettpriserna är skyhöga redan från början (vid sen bokning till exempel). Ska man få ut ett någorlunda bra värde för en 50% voucher så behöver man boka business/first med star alliance eller boka valfri bokningsklass med SAS-flyg. Ju högre kabinklass (i majoriteten av alla fall) man reser i desto mer sparar man mot ordinarie pris på biljetten.
 

NotRyan

Medlem
Jag har ett norskt Amex Eurobonus där de redan introducerat 2-4-1 voucher med *A intjänade under 2014.
När jag skulle boka resa ARN - LAX nästa år fanns det endast biljetter med Swiss i Economy under de datumen jag skall åka. För 3 biljetter (2 vuxna och 1 barn) skulle de ha ca 10500 kr i skatter, avgifter och bränsletillägg, 140000 EB-poäng samt en 2-4-1 voucher. Jag tycker att det var dålig valuta för poängen om man jämför med att åka med SAS. Om jag minns rätt var det betydligt mindre avgifter sist jag åkte till SFO med SAS samt att jag då också fick halva priset på min dotters biljett. Det slutade med att jag köpte biljetter till LAX med Lufthansa och United för ca 15000.

Att man nu även kan resa med *A är enligt mig inte så fördelaktigt så länge man inte bokar i en högre klass eller har något smart knep för att komma undan avgifterna. Dock ökar tillgången på biljetter och destinationer och det är ju bra.

Jo, det blir ju så tyvärr p.g.a bränsletillägget som SAS inte debiterar på EB-awardbokningar när man åker med SAS-metall...
 

rob74

Medlem
Hm... Jag har ju Elite-kortet för 3.500 kr sedan året efter starten av samarbetet SAS/Amex. Har ännu inte fått något mail om försenat kort, nya reglerna mm. Har också en oanvänd 2-4-1 som triggades i slutet av maj i år.
Mycket bra med extrakort i annat namn! Då kanske jag kan skrota guldkortet, som jag egentligen bara har för att frun ska kunna samla lite poäng. Har nu ca 200k MR att växla in till lämpligt konto i så fall.
Blir intressant detta...
 

andy.c

Medlem
Är det någon som vet om ett extrakort får "Diamondlogga" på sig då jag som huvudkortsinnehavare är Diamond eller om det kommer som ett neutralt kort eller om det står Silver på det då extrakortsanvändaren är Silver?
Mitt extrakort ser exakt likadant ut som "originalkortet" med undantag för att det står AC efter mitt namn. (additional card)
Det verkar ologiskt att extrakortet skulle ha någon annan EB-status eftersom det är kopplat till huvudkortets konto och EB-konto.
 
Toppen