Nya regler för flygningar till USA, skärpta regler från och med 2017-10-26

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Norrec, 25 Oktober 2017.

1. Maja

Maja Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Frågade kundtjänstmedarbetaren på SAS i morse när jag ringde i ett annat ärenden med hänvisning till ovan nämnda tidningsartikel. Föga förvånande kunde hen inte svara på detta och lät väldigt förvånad när jag frågade om hur det skulle gå till och exakt hur mycket extra tid jag skulle beräkna till detta. Då jag flyger Göteborg-Oslo (anslutningsflyg) och sedan Oslo-Newark så ville jag veta vart utfrågningen skulle ske. Det kunde hen inte heller svara på.

Edit: har nu lyckats checka in på båda flighterna iaf.

Last edited: 26 Oktober 2017
    jumbooze gillar detta.
  2. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har mycket svårt för den här sortens lekar men det är inte direkt så att amerikanerna kommer att ändra sig för att jag inte gillar det.

För övrigt, svarar man fel får man inte stiga ombord på planet. Inget mer händer men man kan ju räkna med att bli registrerad i amerikanska register oavsett hur lagligt det är i Sverige eller var man nu kliver ombord för den privata firman som sköter utfrågningen att dela den informationen.

3. Jag måste nog försvara just denna förändring/nyhet lite, då intervjuer faktiskt går ut på att undersöka personen i sig, inte larv som att undersöka skor eller flaskor från en viss storlek (99 ml tändvätska vore inte så farligt..). Exakt vilka frågor som ställs är ju inte det viktiga, utan att se hur personen beter sig.

Med detta sagt får jag allt mindre lust att resa till USA för varje nytt påhitt de inför och jag är tacksam att jag inte måste åka dit pga jobbet.

4. Norrec

Norrec Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle inte USA införa sina gränskontroller på arlanda eller har dem börjat med det?

5. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag checkade in och printade mitt bp på classic.sas.se och det enda jag upplevde i gaten var att det pep till och att de behövde "svajpa" passet och sen var det färdigt.
    ( hade anslutningsflyg och longhaul på samma utskrift)
    Detta var i måndags före ändringen...

Canadien gillar detta.
  6. Mediana

Mediana Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    United eller om det var gamla Continental Airlines, hade ju en liknande procedur på Arlanda tidigare. Då gick de runt i incheckningskön, kollade pass och ställde frågor.

Last edited: 26 Oktober 2017
  7. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag åkte på skämtet redan 1989 då tower air flög från Arlanda.......

Och alla andra i kön till incheckning också. De stod i kön o körde intervjun.

8. Steve

Steve Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska flyga till USA i morgon med Lufthansa, åker från ARN via Frankfurt, fick nu mejl från Lufthansa att det är ökade kontroller. Är det i Frankfurt jag kan förvänta mig mer köer eller redan på ARN?

9. Anton

Anton Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flyger ARN-MIA med sas på söndag, fick sms av dem av samma anledning idag. Verkar vara ökade kontroller på Arlanda.

10. mha321

mha321 Medlem

Det är väl överallt i Europa, frågan är bara hur mycket på olika ställen.
    Det borde ju vara Frankfurt. Annars skulle det ju inte längre gå att flyga via Frankfurt från flygplatser som inte var uppsatta för sådana kontroller. Men med tanke på vad det handlar om skulle jag inte chansa utan räkna med att det är båda för säkerhets skull.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!