Senaste nytt

Nya nivåer för poänguttag i Eurobonus

Jacob

Medlem
Det blir också lite fånigt att det kostar 10.000 poäng att flyga Stockholm-Sturup men 20.000 poäng att flyga Stockholm-Köpenhamn som ligger fem ynka mil längre västerut.
 

twiggs

Medlem
Jag förstår att man ser sig tvugna till att öka priserna, men 20 000 poäng for boskapsklass inom norden är orimligt. 15 000 poäng hade kännts bättre.

Hoppas de inte kommer med fler idiotiska prisökningar som t ex 30 000 poäng för att uppgradera till economy extra..

Med tanke på att lägsta poängintjäning går från 150 till 500 (om jag uppfattat allt rätt?) så känns i mina ögon inte alls orimligt. Hittils har det behövts 80 resor i absolut lägsta poängintjäningsklass – numer krävs det 40 resor för att få en resa inom Norden.
 

niksal

Medlem
Men vänta nu, detta måste ju innebära att priserna för *A awards också höjs? Det är då 140k till Asien i C, men 135k som *A award. Till USA är det 110k både med SK och *A.

Vi kan bara anta att *A awards också höjs. Och då skall vi se vad som händer med intra-Asien F award priset... Gillar inte detta.
 

twiggs

Medlem
Men alltså, jag förstår inte att detta kan komma som någon överraskning för någon här!

Trodde ni att SAS bara skulle ge någon upp till tre gånger så mycket poäng men inte vilja ha något i gengäld??
 

henrik l

Medlem
Får väl käfta emot lite om behovet av höjningar och använda marknadsekonomiargumentet också:D Jag och Concorde har drivit den här tesen förr. Om vi antar att antalet bonusplatser skulle hållas konstant som man erbjuder hos alla parter där man kan ta ut poäng (flyg, hotell, hyrbilar) så innebär i princip en högre en högre intjäningsgrad av poäng att det blir fler som kan slåss om platserna, dvs säga att man måste vara ut i väldigt god tid och boka. Vad som skulle hända i det här scenariot är att det kommer att kunna bli fler som sitter med poäng som dom inte kan använda och som brinner inne. En oavsedd bieffekt skulle i och för sig kunna vara att man bränner sin poäng på "buy-on-board" om man inte kan utnyttjad dem till annat och det kan ju skapa en del problem för bolagen.
 

Tjaeng

Medlem
Fast.. de sänker ju poängpriset för inrikesresor, och det är ju bra. Huvudstadstriangeln blir jobbigare, men den nya sidan anger att "domestic transfer flights" inkluderas, vilket torde göra det bättre för alla som inte har någon av hubbarna som hemflygplats.

Till USA är alltså priset för economy oförändrat medan eco extra och business blir 5K resp 10k dyrare för en roundtrip till USA/Asien. Inget att hetsa upp sig över tycker jag.
 

henrik l

Medlem
Vi kan bara anta att *A awards också höjs. Och då skall vi se vad som händer med intra-Asien F award priset... Gillar inte detta.

Det här är en bra fråga. När det gäller *A awards kan man ju tycka att nivåerna är något som bolagen gemensamt kommer överens om. D v s om SAS vill lägga sig högre om man flyger med dem är det deras val. Men det känns som att det är SAS tariffen som kommer att gälla om man även tar ut resan på EB-poäng med ngt annat bolag. Samma logik gäller ju om man använder BMI-miles, eller US-air miles, men åt "rätt" håll om man ser till *A award chart. Känns det är en fråga för någon av experterna på award charts:)
 

Homer

Medlem
Största förändringen är väl ändå att danskarna får betala lika mycket som alla andra för att resa till EU 2 och 3.
 
Toppen