Senaste nytt

Nya intjäningsregler för Lufthansagruppen

Senator

Moderator
SEN: när det gäller upgrades på SWISS bör man lägga märke till att de enbart hänvisar till mileage upgrades och inte nämner e-vouchers.

Vad är det för vits med extra e-vouchers om det kostar mer att få dem med C-biljetter än att betala mellanskillnaden mellan Z och A? Prisskillnaden mellan C/D och A är ju inte alltid särskilt stor...Och bokar man en biljett till USA via USA eller Canadaresebyrå har man ju automatiskt blivit placerad i F om man betalt C/D.
Dessutom har man ju infört att e-vouchersarna bara har en giltighetstid på 2 år som en tidigare "enhancement".

Jag tolkar detta som att UPGR vouchers fortfarande är ok.
 

Senator

Moderator
Så, loggade det in mig på M&M hemsidan idag och här är den officiella informationen. Notera att gällande bokningsklass "P" talar man inte om Swiss men enbart Lufthansa. Svårt att bedöma vad som menas med detta om det är fel eller om man har missat detta. "P" används idag för "Business Upgrade" på Swiss inom Europa, i några fall ser jag att man också använder "Z" för nästa klass upp. Skulle nog vara konstigt om den billigare "P" på Swiss skulle ha bättre villkor än vad "Z" har.

Jag har funderat en del på detta och om det är så att vi kommer ofta få erbjudanden där en affärsklass biljetter till USAs östkust i kostar runt 12.000kr som senaste reor har varit, tycker jag det är ok att man tjänar mindre poäng. Jag har lite svårare att motivera detta med standard "Z" som efter JV kom kostar 22.000kr till New York mot 15.000kr på Swiss innan. Jag anser att det är fel att förvänta att man skall få "allt det samma" når man betalar 12.000kr och inte 22.000kr. Jag är ok med 100% poäng och inte 200% poäng om det är 10.000kr billigare.

Den stora frågan blir om man ändrar intjäning på t.ex. SAS/TK.

Miles & More programme changes effective from 1 September 2012

Since it was established in 1993 Miles & More has grown to be Europe's leading frequent flyer programme. However, every successful concept requires a regular review and must be adjusted from time to time to take account of changed market conditions and economic circumstances. That is why, as part of a comprehensive revision of the programme, a number of changes will take effect on 1 September 2012.

On the one hand, these changes will take account of our high aspirations and the increased quality of the new generation of products that is now being gradually introduced. On the other, they will reflect the different values of the differentiated pricing structure more strongly and consistently than before within the Miles & More programme. The changes are as follows:

New rule for earning miles in Business booking class Z


In future the miles earned in Business Class will be more closely aligned to the value of the ticket, as is already the case in Economy Class. Therefore the mileage credit in the lower-priced Business booking class Z is being amended from 1 September 2012 for flights operated by Adria Airways, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Luxair and SWISS. In future passengers in this booking class will receive:

1,000 award, status and HON Circle miles on domestic flights
1,250 miles on cross-border flights within Europe
150% of the distance miles on worldwide flights

Introduction of the new Business booking class P

With immediate effect the new booking class P is being offered on Lufthansa Business Class flights. The following miles will be credited for this lowest-priced Business booking class:

500 award, status and HON Circle miles on domestic flights
750 miles on cross-border flights within Europe
100% of the distance miles on worldwide flights

These mileage levels will also apply to Business booking class P on Austrian Airlines flights with effect from 16 May 2012 and on SWISS flights with effect from 1 September 2012.

Adjustments to the upgrade awards from Business Class

Effective from 1 September 2012, upgrade awards from Business booking class Z to First Class will no longer be available on Lufthansa-operated flights. The same applies to the new Business booking class P with immediate effect.

On SWISS-operated flights, upgrade awards to First Class from Business booking classes Z and P will continue to be available. There will be an additional surcharge of 20,000 miles for these upgrades with effect from 1 September 2012.

One-way flight award available with even more airlines

Also from 1 September 2012, members will be able to book one-way flight awards with all Miles & More airline partners. For these, 50% of the miles for a regular flight award (outbound and return flight) will be required.

Also new: one-way flight awards will be bookable online at Miles & More - Miles & More | Europe's leading frequent flyer programme.
This applies to flights on the following airlines: Adria Airways, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Condor, LOT Polish Airlines, Lufthansa and SWISS.
 

Dr. Miles

Expert
One-way award på alla Miles&More partner flygbolag för hälften av miles för returresan låter bra.
Min hjärtefråga är, om de kommer att tillåta stopover vid bokning av One-way award.

Annan fråga är, om de komemer att tillåta kombination av Star Alliance flygbolag och icke Star Alliance flygbolag i en och samma bokning.
Det vore trevligt om man kunde boka t ex Stockholm-(SN)-Bryssel-(9W)-Delhi-(9W)-Bangkok som en bonusresa med normal prissättning.

SN: Brussels Airlines
9W: Jet Airways
 

Senator

Moderator
One-way award på alla Miles&More partner flygbolag för hälften av miles för returresan låter bra.
Min hjärtefråga är, om de kommer att tillåta stopover vid bokning av One-way award.

Annan fråga är, om de komemer att tillåta kombination av Star Alliance flygbolag och icke Star Alliance flygbolag i en och samma bokning.
Det vore trevligt om man kunde boka t ex Stockholm-(SN)-Bryssel-(9W)-Delhi-(9W)-Bangkok som en bonusresa med normal prissättning.

SN: Brussels Airlines
9W: Jet Airways

Jag gissar att svaret är samma regler som t/r inom samma zon. T.ex. en USA/Kanada resa får man ha totalt 6 segment, en open jaw och två (tror jag) stopover.

Det står alla partners, så svaret är väl ja på SN/9W kombo
 

rob74

Medlem
Sist jag reste med Swiss i Business så bokades biljetten i D-klass. Lite drygt 5.000 kr för ARN-GVA-BUD/BUD-ZRH-ARN och inkluderade dessutom två sträckor med SAS. Kikade runt lite nu inför en eventuell tur tillbaka till BUD och både Z och D fanns för ok pris.
Så om man vill åt poäng så får man väl hoppas att D-klass med de priserna kommer finnas kvar framöver...
 
Toppen