Senaste nytt

Nya inreseregler Thailand

Navajas

Ny medlem
Hej,

Jag tillhör en av få som har för avsikt att simma mot strömmen och resa ut inom närmsta veckan.
Destinationen är Thailand och enligt senaste kontakt med SAS (torsdags) ska det finnas flighter dit (SAS eller Thai).

Däremot så har ju Thailänska myndigheter nu infört nya restriktioner som blir gällande from imorgon söndag 22:a mars, enligt:


Air operators providing services to passengers traveling to the Kingdom of Thailand are required to perform the following screening of passengers at the time of check-in:
(1) Checkpassengers’healthcertificatecertifyingthatthepassengersposenorisk of being infected by the Coronavirus Disease (COVID–19). The health certificate must be issued no more than 72 hours prior to the date of travel.
(2) Check passengers’ insurance policy that shows minimum medical coverage in Thailand of Coronavirus Disease (COVID-19), in the amount not less than 100,000 USD.

Jag har varit i kontakt med ett antal (alla?) försäkringsbolag och aktörer som utfärdar medicinska intyg, och den slutsats jag drar är att inget av dessa två nya villkor kommer att gå att uppfylla (i dagsläget). Dvs en utresa är strikt taget omöjlig och jag kommer inte ens kunna boarda planet.

Har någon annan hittat lösningar på situationen och är på väg att resa till Thailand i närtid?
 

NotRyan

Medlem
Förutom att jag inte tycker att du skall resa just nu, så täcker Folksams hemförsäkring detta.

Läkarintyg kan bli svårt, och jag tycker verkligen inte att man ens skall försöka belasta vården med detta just nu.

Mvh
/NotRyan
 

micke99

Medlem
Vi skulle också åkt 1 April från CPH, men för en vecka sedan stängde DK gränsen, sedan 14 daga självkarantän i Thailand kunde jag tänka mig men sedan avrådde UD och igår ställde Thai in både dit och tillbaka flighten då blev de definitivt "spiken i kistan" :)

Har en del polare i Thailand. De avrådde mig att åka. De är tydligen spök städer. Barer, restauranger, skolor etc. stängda. En kompis har en "fun park" i nord östra Thailand (lek plats swimmingpooler) han får ej lov att ha öppet, dvs de mesta verkar vara stängt.
 
Toppen