Nya biljettyper på Finnair från april 2020

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av intuition, 26 Mars 2020.

1. tidyverse

tidyverse Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kollade lite på ARN-HEL-BKK t/r i november.

Prisskillnaden mellan Business Light och Business Classic verkade vara ca 1500 kr enkel väg. Bagage kostar 70 euro enkel väg, sätesval på long haul 1500. Därtill tillkommer loungekostnader om man vill ha det.

Tycker prisskillnaden mellan Light och Classic är skälig. Jag hade köpt Classic för 17 000 kr snarare än Light för 14 000 kr. Men reser man lätt och mest är intresserad av en bättre stol och mat/dryck, så kan ju Light vara ett alternativ.

2. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En stor skillnad mot tidigare är att classic, (även Business classic) är non-refundable. Se upp för den, tidigare återbetalades ≈75% (lite beroende på marknad)

Det kan också nämnas att de förmåner som försvinner i och med denna "un-bundling of fares" inte påverkar status-förmåner. Dvs du har fortsatt tillgång till lounge osv även på light-biljetter om du har status.

Last edited: 15 Juni 2021
    Sir Lemon gillar detta.
  3. Hachans

Hachans Medlem

Som vanligt ett smart sätt att höja priserna. Mönstret brukar vara att lightbiljetterna kostar som de vanliga gjorde innan.

011430121 gillar detta.
  4. Homer

Homer Medlem

Jag gör samma iakttagelse som tidigare, post #27, inom Europa är Businessbiljetterna lika dyra som vanligt, jag tittade på LHR och AGP, så
    samma pris sämre förmåner.

Last edited: 15 Juni 2021
    011430121 gillar detta.
  5. mha321

mha321 Medlem

En fråga är ju om man får status fördelarna på Light biljetter. Det väger ju upp tex lounge, och gör det till ett attraktivare val för de som har status.

6. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dvs ja, alla statusförmåner ska gälla oavsett biljetttyp.

mha321 gillar detta.
  7. RobHK

RobHK Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom tillgången länge varit noll på poängupgradering till Business på longhaul via hemsidan. Har ni någon erfarenhet om man lyckas uppgradera med poäng igenom väntelistan eller till och med på plats på flygplatsen?

Sir Lemon gillar detta.
  8. Johnjohn

Johnjohn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då jag bara har handbagage när jag flyger hem till thailand från jobb funderar jag på stt testa finnair från ARN. Hur är deras business och economy jämfört med Qatar då jag alltid flyger Qatar från CPH.
    Förstår att det inte är bättre men hur mkt sämre är det? Är det värt pengarna? Ser att det är deras 350-900.
    Är mat och dryck gratis t ex

9. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Finns det något bolag som tar betalt för mat på longhaul av legacy bolagen?

Berglund gillar detta.
  10. Johnjohn

Johnjohn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för din hjälp...
    Moderator också..wow.
    Nehe dags att gå ur denna sida...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!