Senaste nytt

"Nya" AMEX Green Card

Christian_W

Medlem
Ser att AMEX har tagit bort avgiften för Green Card som nu är gratis och kallar det för "nya" Green Card.
Undrar om det är flera förändringar på gång på övriga kort med?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-03-05 kl. 15.29.39.png
    Skärmavbild 2019-03-05 kl. 15.29.39.png
    255,7 KB · Visningar: 323

Brogren

Medlem
Ser att AMEX har tagit bort avgiften för Green Card som nu är gratis och kallar det för "nya" Green Card.
Undrar om det är flera förändringar på gång på övriga kort med?
Med tanke på att det verkar bli förändringar även med Platinum, är det väl inte otroligt att dom genomlyst hela sin "line-up" av kort .
 

Tonton

Medlem
Lite tankar från mig om Amex Green.

På SAS-korten finns följande:
SAS Amex Classic - 0 kr årsavgift
SAS Amex Premium - 1020 kr årsavgift
SAS Amex Elite - 4020 kr årsavgift

På MR-korten har det fram tills nu sett ut såhär:
Amex Green - 600 kr årsavgift
Amex Gold - 1500 kr årsavgift
Amex Platinum- 6000 kr årsavgift

På MR-korten från och med i Juli:
Amex Green - 0 kr årsavgift
Amex Gold - 1500 kr årsavgift
Amex Platinum- 6500 kr årsavgift

Ändringar?
  • Sänker kostanden för Amex Green
  • Höjer kostnaden för Amex Platinum samt gör om lite i förmånerna/produkten (Blanda annat Metalkort som påpekat av @bnr, men också loungetillgång i Oslo och Stavanger)

Likt hur SAS Amex Classic fungerar idag, så är nog tanken att Amex Green ska agera som ett instegskort till Amex och bonusvärlden. Jag tror att det svåraste är att få folk att börja betala en kortårsavgift. Har man tidigare haft exempelvis ett Danske Bank Mastercard för 0kr per år, så känns det dyrt att betala 600kr för "samma sak". Nu erbjuder de ett gratisalternativ som ska få nya kunder att fastna för fördelarna kring Amex, och då förhoppningvis senare växla upp och byta till en dyrare kortprodukt. Inte helt olikt hur företaget jag arbetar för försöker sälja in sina produkter.

Med det sagt så är nog inte Amex Green någonting för oss här på forumet, men det är för att majoriteten av oss här redan är förbi de första barriärerna till att betala (dyra?) pengar för kreditkortsprodukter - Själv sitter jag med Amex Premium, Elite och Platinum :p


Tillägg: Även Amex Cashback finns ju också, som är billigt (420kr per år), men det är en helt annan produkt, så lämnade den utanför detta.
 

aldrighemma

Medlem
Möjligtvis så kan ju Amex Green vara intressant om man bara behöver några få MR för att på ett billigt sätt vill hålla liv i diverse bonus program som man inte är så aktiv i ?
 

palmen

Moderator
Kommer befintliga Platinum kort bytas ut mot nya i metall eller erbjuds dom bara till nya kunder?
Med tanke på att det inte ens lanserats i Sverige så är det nog ingen som vet det ännu. Lär komma info om sånt när det finns en konkret tidplan för när det kortet kommer till Sverige. Jag skulle dock gissa på att man inte byter ut kort "i onödan". Vill man diskutera mer om Amex metallkort föreslår jag att någon startar en separat tråd för det. Just nu pågår den diskussionen i 2-3 olika trådar.
 
Toppen