Hoppas de förbättrar ekonomi också, har just nu 30h i baken på 3dgr och tycker inte Swiss imponerar. Jag hade hellre åkt SAS men de är för dyra om man inte är borta natt till lördag.
Frågande hur inlåsta ett bolag av Swiss storlek är när det gäller att ha en longhaulfleet bestående av två olika leverantörer? Är det inte smartast att hålla sig till en leverantör långsiktigt såvida man inte har en jätteflotta likt exempelvis Lufthansa.Jag tycker 777-300ER i Swiss målning ser läcker ut! 9 kärror har bolaget beställt. 773ER kommer sannolikt vara bolagets flaggskepp de kommande 10 åren
Såvitt jag vet har Swiss inte besällt A350 eller 787 än...dock tror jag A350-900 kan ligga bra till som ersättare till kvarvarande A340-300 efter 2020.
"Mamma" Lufthansa har som bekant beställt den ännu större B 777-9X och en drös A350-900
Men hur ser vinstmarginalerna ut på rabatterad Business/First kontra fullpris Economy? Eller representerar dessa en minoritet i sina respektive kabiner.De har nog ingen större orsak att förbättra turistklass egentligen. Som en m.d.c sa till mig förra året: Vi förlorar oftast pengar i Y, det är de högre kabinklasserna som håller oss i luften.
Fullpris ekonomi är förmodligen de mest lönsamma biljetterna. Man kan lätt betala 20,000-30,000 SEK för en longhaul. Jfr det med rabatterad First som exempelvis Senator skriver mycket om.
På ytan av en stol i F får man väl lätt plats med sex stolar i ekonomi. Lägg därtill markservice som för en person utan status är obefintlig i ekonomi så inses snabbt att fullpris ekonomi är kassako nummer ett för ett bolag som Swiss.
Jo men hur många såna säljs det?
Mvh
Troligen fler än man kan tro...