Senaste nytt

Ny Sushirestaurant i Stockholm - Minako (Västmannagatan/Odenplan)

Bryant

Medlem
Detta är en södertäljerestaurant som flyttat till stan :). Originalet finns i Södertälje centrum.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tänkte tipsa om en ny Sushirestaurang som öppnat för 2,5 månad sen. Den ligger på Västmannagatan 48. Jag var där på lunchen idag för första gången (men inte sista) och köpte en 13-bitars sushi. Det var 8 olika nigiri och 5 maki. Det var väldigt hög klass på dem. En lunch för 115kr som jag gladeligen hade betalat mer för.

@Dr. Miles - Du får prova stället och rapportera hur det står sig för en japan. För mig var det den bästa sushin jag ätit i Stockholm. ;)

Sushi i Stockholm - Restaurang Minako
Jag provade dem förra veckan. Jag beställde samma mat som dig. 13 bitar, varav 8 sushi och 5 maki.

Minako.jpg


Några synpunkter:
  • Som ni ser, sushin (fisken) var redan doppad i sojan när den kom. Det var nästan som Zuke/Dsuke (漬け/ヅケ: inlagd i soya eller sås).
  • Lax var inte tillräcklig färsk. Lite besk konstens.
  • Ingen eller obefintligt lite (om det fanns) wasabi.
  • Lite för mycket majonnäs i maki för min smak.

Den var bra för sitt pris, ja. Men om någon frågar mig om jag ska åka dit bara för att äta deras sushi, svaret är nej.
 

henke12

Medlem
Jag var där i veckan och det är den godaste sushi jag ätit i Europa och kan aldrig gå någon annanstans igen :)
 

Jönsson

Medlem
Det känns mer som att det är amerikansk sushi som serveras på Minako. Rätta mig gärna om jag har fel men omakase i Japan betyder väl inte att kocken ska doppa neta (”toppingen”) i sojan? Det betyder bara att du låter kocken vara kreativ och välja vilka sushi åt dig. Att ”gömma” neta i sojan får mig att känna att man försöker dölja att det inte är riktigt färskt det som serveras. California maki med majonnäs verkar också vara standard, vilket ju är en rakt igenom amerikansk skapelse. Personligen föredrar jag mer traditionell sushi men jag förstår att det finns de som gillar sin sushi på detta vis.
 
Toppen