Senaste nytt

Ny snabbfärja mellan Sverige och Tyskland

Palazzi

Medlem
Lite halvt on topic, men då det diskuterats/nämnts i tråden: Alla överklaganden gällande Fehmarn-tunneln, i Tyskland, har fått avslag och man kan därmed påbörja arbetet även på den tyska sidan (i Danmark har man redan börjat).
Leipzig | Femern A/S - The tunnel across Fehmarnbelt

Överklaganden har nu passerat Europas miljödomstolar, prövats på EU-nivå gällande ojust konkurrens samt försökts stoppas av allehanda anledningar på nationella plan i Tyskland och Danmark.
Detta betyder, som jag tolkat det, att inga högre instanser kommer behandla flera överklaganden såvida man inte kan hitta något helt annat att pröva på EU-nivå (otroligt nästan).

Håller planeringen så invigs tunneln om ganska exakt 9år och linjen som tråden behandlar försvinner troligen också därmed. 9 år är dock 9 år (och troligen i praktiken mer) så vi får hoppas att färjorna går ett tag till :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Om jag är positiv till Nynäshamn-Rostock så kan jag tyvärr inte säga detsamma om denna linje.

Provade den söderifrån för en dryg vecka sedan och även om vägbygget till mitten av Rügen äntligen är klart så är Sassnitz fortfarande en avkrok av rang i Tyskland, med 50-vägar och köer på slutet. Ska man inte till/från just Rügen så är Rostock överlägsen som hamn med Autobahn åt tre håll. Och egentligen går det att säga samma sak om Ystad som är en avkrok jämfört med Trelleborg. Linjen måste också leva enbart på turism då snabbfärjor är väderkänsliga och det inte finns några alternativa linjer i närheten. I mitt fall var vädret vackert med normal sjöbris och ändå var det på gränsen att jag kunde jobba alls i en fåtölj placerad mitt i fartyget med minimal rullningsvinkel!
När jag åkte var det också mycket som kändes amatörmässigt, dåligt matutbud sett till såväl kvalitet som mängd, cafedelen fortfarande inte öppen efter flera månaders trafik, krånglande kortterminaler...
Nej, det blir inget andra försök för min del och jag tror inte denna överlever, alternativt bara kommer gå i högsäsong när det finns tillräckligt mycket turister.
 

ulagun

Medlem
Om jag är positiv till Nynäshamn-Rostock så kan jag tyvärr inte säga detsamma om denna linje.

Provade den söderifrån för en dryg vecka sedan och även om vägbygget till mitten av Rügen äntligen är klart så är Sassnitz fortfarande en avkrok av rang i Tyskland, med 50-vägar och köer på slutet. Ska man inte till/från just Rügen så är Rostock överlägsen som hamn med Autobahn åt tre håll. Och egentligen går det att säga samma sak om Ystad som är en avkrok jämfört med Trelleborg. Linjen måste också leva enbart på turism då snabbfärjor är väderkänsliga och det inte finns några alternativa linjer i närheten. I mitt fall var vädret vackert med normal sjöbris och ändå var det på gränsen att jag kunde jobba alls i en fåtölj placerad mitt i fartyget med minimal rullningsvinkel!
När jag åkte var det också mycket som kändes amatörmässigt, dåligt matutbud sett till såväl kvalitet som mängd, cafedelen fortfarande inte öppen efter flera månaders trafik, krånglande kortterminaler...
Nej, det blir inget andra försök för min del och jag tror inte denna överlever, alternativt bara kommer gå i högsäsong när det finns tillräckligt mycket turister.

Tack för rapporten.
Ska nu boka inköp/kortsemester till Binz några dagar slutet av oktober.
Funderade på pröva katamaranlinjen istf för dryga 6 timmar med TT/Stena via Rostock trots att den blir drygt 1000kr dyrare än de andra inkl daghytt
Din erfarenhet från katamaranresan avgjorde. Blir via Rostock denna gång.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för rapporten.
Ska nu boka inköp/kortsemester till Binz några dagar slutet av oktober.
Funderade på pröva katamaranlinjen istf för dryga 6 timmar med TT/Stena via Rostock trots att den blir drygt 1000kr dyrare än de andra inkl daghytt
Din erfarenhet från katamaranresan avgjorde. Blir via Rostock denna gång.

Ja alltså det där är ju ett gränsfall, med tanke på att det är just Binz (Rügen) du ska till hade jag nog ändå tagit katamaranen. Å andra sidan kan vindarna i oktober vara ganska kraftiga och då skulle jag skippa katamaranen även om jag skulle åka till Rügen. Om du bor i Skåne kan du ju bestämma dig avresedagen beroende på väder, för katamaranpriset ändras knappt något alls med tiden. Trelleborg-Rostock är rejäla färjor som brukar gå även i storm, men inte direkt njutbart...
 

ulagun

Medlem
Vårens inköp/minisemester på Rugen, Bintz
Efter lite tvekan valde vi Catamaranen Ystad-Mucran.
Jämfört med Stenas urtåkiga skorvar via Rostock blev det en klart positiv upplevelse.
Tre priskategorier beroende avgångsdatum/tid. Valde billigaste 200 euro tor med bil och 2 pers.
i economy och bokad fönsterplats.
Finns även economy plus samt business.
Innebär samma säten men lite mer utrymme i egen salong. Business ingår även kaffe,läsk vatten och icke att förglömma separat WC
Finns även dagsbiljett för ca 100 euro tor
2 timmar iland för att handla i bordershopen, vars sortiment är prisvärt men var klart mindre än tex Rostock.
Bekväma stolar, gott om plats för benen, blåste något under hemresan men märktes nästan inte. Hyfsade priser i cafeterian, dricka, snacks korv mm. Likaså ombordshopen.
Överfart knappt 2, 5 timme samt väldigt smidig incheckning och snabb på och avkörning.
Sammanfattning en upplevelse över förväntan.
Lite övrigt OT
Mäktes att vänliga personalen var ny och ovan.
Bolaget verkar främst rikta sig till tyska marknaden, övervägande tyskregade bilar.
Om man ska vidare söderut är nu nya snabba vägen Bergen Stralsund öppnad, tack och lov.
Tips hotell i Bintz, Schwedisher hof. Hemtrevligt mycket prisvärt mindre hotell med frukost, pool och parkering. Tyvärr ofta fullbokat
 

ulagun

Medlem
Till våren 2023 kommer de ändra avgångarna från Ystad till Trelleborg vilket blir avsevärt bättre för oss.
Reste fö med dem förra veckan
Väldigt smidigt och proffigare än i maj.
Drygt två timmar överfart helt OK förvånansvärt mycket passagerare
Tyvärr har de lagt på ett häftigt bränsletillägg på priset
 

fcx

Medlem
Tyvärr har de lagt på ett häftigt bränsletillägg på priset

Vän av ordning noterar att detta fartyg är innehavare av the "Hales trophy", vandringspokalen för det passagerarfartyg som snabbast korsat Atlanten. Hon seglade New York -> Bishop Rock (utanför UK) på 68 timmar. Det kanske säger någonting om vad båten är dimensionerad för, och därigenom vad bränsleförbrukningen blir.
 
Toppen