Senaste nytt

Ny SAS-rutt till Boston

fcx

Medlem
500x86=43000
Och Norwegian startar väl också upp Boston?

Nej, det är inte 500 avgångar per dag från CPH till BOS. Det är 500 avgångar mellan CPH och BOS under år 2016 (eftersom man öppnar linjen i mars), dvs. 250 i varje riktning. Från 2017 blir det därför 365 avgångar i vardera riktning om man flyger varje dag.

Passagerarsiffrorna är bara de som reser ut från CPH, inte till.

Norwegian kommer bara att köra CPH-BOS en gång i veckan (i vardera riktning).
 

mha321

Medlem
Jag undrar om det här verkligen kommer att funka. Intuitivt tycker jag det känns fel, men det kanske bara är jag som inte känner att Boston är en viktig stad för skandinaver. Det finns visserligen en del stora företag där och MIT är ju inte att förglömma, men jag undrar om det verkligen kommer att fylla planen. Boston har dessutom den mest otrevliga immigration jag stött på, så jag undviker numera att flyga in i USA via Boston om jag kan.

Glöm inte Hardvard och framförallt Harvard Med, som nog driver mycket av den pharma-industri som finns runt Boston. Och även rätt mycket i Köpenhamn och även södra Sverige. Räcker det för en linje? Ingen aning, men som tur är så är det ju inte jag som ska räkna ut det :)

Men jag känner ett antal personer som åker CPH-BOS (via diverse anslutningar idag) ett antal gånger varje åri jobbet - fler än jag känner folk som faktiskt åker till Chicago. (Förutom alla då som drar till Chicago bara för att det är dit där är hyfsat lätt att få Eurobonus-biljetter i business..)


Att starta en ny linje och förlita sig på avtalskunder är idiotiskt imho. Se bara hur det gick sist...

Fast hävdade de inte att de faktiskt inte gjorde det? Eller åtminstone inte på nivån att de hade några garantier?

Men vi får väl se. Enligt siffrorna så borde underlaget finnas - frågan är bara om SAS lyckas fånga dessa resenärer.
Ja, underlaget tror jag finns, men vilka är det. Framförallt mot Norwegian som också startar en direktlinje...
 
F

FCT

Guest
Top 25 Unserved Routes
CPH 2014 - Full year, total traffic:
Nr. IATA Destination PAX
1 MIA Miami (announced) 57,240
2 HKG Hong Kong 40,033
3 IKA Tehran 33,886
4 BOS Boston (announced) 33,819
5 ICN Seoul 32,209
6 MNL Manila 31,616
7 DEL Delhi 25,761
8 JNB Johannesburg 24,745
9 SOF Sofia 24,655
10 SGN Ho Chi Minh City 22,621

SAS sätter nu in 86*365=31390 stolar till Boston, vilket är i linje med behovet av de som utgår från CPH. Om man räknar in transferpax från SAS inom norden så borde man kunna fylla planet.
Betydelsen av denna statistik får tas med en nypa salt. Det är ju väldigt många som håller sig till en viss allians eller ett bolag, de som reser med One World tex kommer nog inte byta till direktlinjen istället. Detsamma gäller de som reser med Sky Team. Lägg därtill den ej underskattade massa som alltid går på bästa pris oavsett carrier. Den fjärde gruppen är som jag själv tillhör, de som har sin invanda rutt via tex MUC/FRA/ZRH/LHR oavsett vad konkurrenterna erbjuder. Vi är nog de svåraste att vinna över eftersom våran brand loyalty är så stark och pris är sekundärt eller ännu lägre ner på prioritetslistan.

En femte aspekt man måste ha i åtanke är alla de som bokar en biljett t/r till en inresestad i USA, tex Boston i detta fall. Men där slutdestinationen är något helt annat, som bokas på separat biljett. Antingen av lokala kollegor/vänner eller pga man är medveten resenär och vill ha det på ett visst sätt av olika anledningar.
 

Voyageur

Medlem
Om sas kör några aggressiva 2999kr kampanjer lär man kunna fylla upp en del ströplatser utöver de som redan behöver och kommer köra rutten. Blir väl intressant också att se prissättningen från USA österut. 737:n sväljer väl inga mängder cargo men en viss summa kommer det komma även från denna.
 

chazzie

Medlem
Kul med en ny destination, speciellt i Nordamerika. Jag lägger inte in någon synpunkt på valet av destination ur affärrsnyttosynpunkt, helt enkelt p.g.a. bristande kompetens, men konstaterar att det är roligt med en ny och eventuellt kan den bli bra för att se New England och hälsa på några bekanta i New Brunswick och Nova Scotia i samma veva :D
 

Vaniljvodka

Medlem
Jag besöker gärna en ny storstad i USA, men jag har blivit BC-skadad och skulle nog inte prioritera den rutten ifall man inte sätter in en liknande ny business-stol som i SAS egna plan.
 
  • Gilla
Reactions: obs
Det är ännu ingen som har nämnt hummern i Maine, vad är det för matkulturell skymning som har sänkt sig över BC? Boston är ju perfekt, helst från slutet av sommaren till mitten av hösten. Då är det byte av skal, och "soft shell"-humrar går inte av för hackor. Detta gör att jag får problem, 2016 var det ju dags att åka upp och bevittna löjroms-fisket, men denna linjen gör att en liten road-trip i Maine med utgångspunkt Boston seglar upp som en bubblare.
 

Vax

Medlem
Är det någon här som har åkt med den "flygande bränsletanken"?
Vad jag kan finna när jag söker är det "vanliga stolar" i go och utan wifi eller har jag fel?
Kommer att åka själv med den på onsdag i go så det blir väl kudde i handbagaget.
 
Toppen