Senaste nytt

Ny SAS-rutt till Boston

agehall

Medlem
Jag undrar om det här verkligen kommer att funka. Intuitivt tycker jag det känns fel, men det kanske bara är jag som inte känner att Boston är en viktig stad för skandinaver. Det finns visserligen en del stora företag där och MIT är ju inte att förglömma, men jag undrar om det verkligen kommer att fylla planen. Boston har dessutom den mest otrevliga immigration jag stött på, så jag undviker numera att flyga in i USA via Boston om jag kan.
 

Agö

Medlem
Jag undrar om det här verkligen kommer att funka. Intuitivt tycker jag det känns fel, men det kanske bara är jag som inte känner att Boston är en viktig stad för skandinaver. Det finns visserligen en del stora företag där och MIT är ju inte att förglömma, men jag undrar om det verkligen kommer att fylla planen. Boston har dessutom den mest otrevliga immigration jag stött på, så jag undviker numera att flyga in i USA via Boston om jag kan.
Å andra sidan snackar vi om 86 platser per avgång, 20 i affärsklass och 66 i ekonomi. Och planet ifråga måste ju användas till något med tanke på att avtalet inte (enligt uppgift) går att säga upp.
 

obs

Medlem
Jag undrar om det här verkligen kommer att funka. Intuitivt tycker jag det känns fel, men det kanske bara är jag som inte känner att Boston är en viktig stad för skandinaver. Det finns visserligen en del stora företag där och MIT är ju inte att förglömma, men jag undrar om det verkligen kommer att fylla planen. Boston har dessutom den mest otrevliga immigration jag stött på, så jag undviker numera att flyga in i USA via Boston om jag kan.

Jeg tror såmænd nok at Boston er en tilstrækkeligt stor turistmæssig destination, ved siden af at der også er store foretagender og uddannelsesinstitutioner placeret der. Så i den henseende tror jeg godt at det kunne fungere.

Men personligt kunne jeg godt blive lidt i tvivl når det gælder produktet som SAS vil tilbyde ombord. Det er godt nok ikke meget vi ved om dette endnu, andet end at der kommer til at blive installeret et antal Eco sæder. Men det er ikke ligefrem de billigste priser til USA som de indtil videre har spillet ud med, så der skal være noget andet som kan sælge denne rute for det bliver jo nok ikke specielt på ombord-produktet.
 

fcx

Medlem
Top 25 Unserved Routes
CPH 2014 - Full year, total traffic:
Nr. IATA Destination PAX
1 MIA Miami (announced) 57,240
2 HKG Hong Kong 40,033
3 IKA Tehran 33,886
4 BOS Boston (announced) 33,819
5 ICN Seoul 32,209
6 MNL Manila 31,616
7 DEL Delhi 25,761
8 JNB Johannesburg 24,745
9 SOF Sofia 24,655
10 SGN Ho Chi Minh City 22,621

SAS sätter nu in 86*365=31390 stolar till Boston, vilket är i linje med behovet av de som utgår från CPH. Om man räknar in transferpax från SAS inom norden så borde man kunna fylla planet.
 

agehall

Medlem
Å andra sidan snackar vi om 86 platser per avgång, 20 i affärsklass och 66 i ekonomi. Och planet ifråga måste ju användas till något med tanke på att avtalet inte (enligt uppgift) går att säga upp.

Allt går väl att säga upp - det är bara en fråga om kostnad för det.. :)

Top 25 Unserved Routes

Jo, jag har också sett de där siffrorna. Problemet är att jag har en känsla av att rutten ändå kommer att få svårt att locka passagerare. Dvs, underlaget säger en sak och min magkänsla är en helt annan. Jag tror att man skulle ha mycket större framgång på tex DEL eller varför inte DXB (även om konkurrensen där är hård). Boston känns bara off.
 

fcx

Medlem
Allt går väl att säga upp - det är bara en fråga om kostnad för det.. :)



Jo, jag har också sett de där siffrorna. Problemet är att jag har en känsla av att rutten ändå kommer att få svårt att locka passagerare. Dvs, underlaget säger en sak och min magkänsla är en helt annan. Jag tror att man skulle ha mycket större framgång på tex DEL eller varför inte DXB (även om konkurrensen där är hård). Boston känns bara off.

Jag tror att det är direktflygsfaktorn och biljettpriset som spelar roll. Misstänker starkt att du kan ta ett högre biljettpris till BOS än till DEL (trots samma flygsträcka). SAS strategi verkar ju vara att fokusera på Nordamerika. Lägg sedan till att man kan få in några avtalskunder på sträckan så tror jag att det kan gå vägen. Konstigt dock att man inte sätter in lite plus-stolar, om det nu ska vara en linje för näringslivet.

Till DXB kan ju SAS varken konkurera med direktflyg, pris eller ombordprodukt, så där är det väl ingen idé att ens försöka.
 

agehall

Medlem
Att starta en ny linje och förlita sig på avtalskunder är idiotiskt imho. Se bara hur det gick sist...

Jag är inte alls säker på att man kan få till vettiga priser på CPH-BOS jämfört med konkurrenterna. Däremot tror jag att det finns en hel del som skulle kunna tänka sig att betala OK priser för DEL - det finns en hel del affärsresenärer som vill dit från norden och konkurrensen är inte stenhård. Jag håller med om att det är svårare till DXB, men där finns det pengar att hämta - det är helt klart affärscentrum i mellanöstern och att ha ett *A-alternativ från CPH vore inte alls dumt.

Men vi får väl se. Enligt siffrorna så borde underlaget finnas - frågan är bara om SAS lyckas fånga dessa resenärer.
 
Top 25 Unserved Routes
CPH 2014 - Full year, total traffic:
Nr. IATA Destination PAX
1 MIA Miami (announced) 57,240
2 HKG Hong Kong 40,033
3 IKA Tehran 33,886
4 BOS Boston (announced) 33,819
5 ICN Seoul 32,209
6 MNL Manila 31,616
7 DEL Delhi 25,761
8 JNB Johannesburg 24,745
9 SOF Sofia 24,655
10 SGN Ho Chi Minh City 22,621

SAS sätter nu in 86*365=31390 stolar till Boston, vilket är i linje med behovet av de som utgår från CPH. Om man räknar in transferpax från SAS inom norden så borde man kunna fylla planet.
500x86=43000
Och Norwegian startar väl också upp Boston?
 
Toppen